Annonce

Annonce

En kunde står med selleri i hånden i en butik

Efter en periode, hvor danskerne har kigget mere på prisen end næringsindholdet i de fødevarer, de køber, er sundhed igen kommet i fokus hos forbrugerne, viser stikprøveundersøgelse fra AIM Create. Foto: Moment Studio

Sunde fødevarer er igen kommet i fokus hos danske forbrugere

Efter nogle år med meget fokus på priserne, er danskerne igen begyndt at gå mere op i sundhed, når de køber ind i supermarkedet.

En undersøgelse fra AIM Create, bør være godt nyt for de økologiske producenter. Analysebureauets årlige stikprøveundersøgelse viser, at 56 pct. af danskerne mellem 20 og 70 år går op i at spise sundt, skriver Dagligvarehandlen.dk Det tal lå i 2022 på 40 pct.

"Det er glædeligt, at sund kost er tilbage i rampelyset. Dog bør vi som samfund fortsat overveje, hvordan vi kan inddrage alle samfundslag og aldersgrupper i dette skift til at spise mere sundt. Derudover får vi også bekræftet, at når hver tredje fokuserer på livsbalance, er det klart, at der er en trend mod erkendelse af, at sundhed handler om meget mere end bare kosten", lyder det i en kommentar fra AIM Create. 

Undersøgelsen er baseret på svar fra 682 danskere mellem 20 og 70 år, og den viser, at det især er borgere med høj uddannelse og god økonomi, som vægter sundhed højt. 

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel