Annonce
Annonce

Via et samarbejde mellem bæravler Niels-Christian Bach (t.h.), produktudvikler Tine Dahl (t.v.) og Thisted Bryghus er det nu muligt at købe fire økologiske saftvarianter, som er baseret på økologiske bær fra Thy Økobær. Varianter: stikkelsbær, solbær, hvide ribs med blåbær samt hvide ribs med havtorn. Foto: Jakob Brandt
Succes for saft af bær fra Thy
Et samarbejde mellem en bærproducent, en konceptudvikler og et
lokalt bryggeri skal sælge smagen af Thy på flaske.
Thisted Bryghus lancerede i februar de første flasker med økologiske safter, som er udviklet i samarbejde med Thy Økobær.
Den nye saftserie er resultatet af et lokalt, trebenet samarbejde mellem bærproducenten Thy Økobær, produktudvikler Tine Dahl og Thisted Bryghus, som udelukkende står for salg og marketing.
Via et tæt samarbejde, hvor partnerne hver især udnytte deres spidskompetencer, vil de forsøge at erobre en plads på et stadigt voksende marked for kvalitetssaft.
Thy-saften henvender sig både til almindelige forbrugere, kantiner, caféer men også restauranter, der byder på saftmenuer til deres spisekort, og kunderne har taget godt imod.
»Den første leverance er ved at være udsolgt, og vi er i gang med at producere en ny leverance, så du kan godt skrive, at saften er blevet en succes,« siger Tine Dahl, som er idekvinden bag saftserien.
Hun driver iværksætterfirmaet Plan Thy, som arbejder med plantebaserede fødevarer med udgangspunkt i råvarer fra Thy.
Indtil videre er der tale om et fritidsprojekt, og sideløbende med at hun passer et fuldtidsarbejde på et lokalt mejeri, har hun benyttet weekenderne til at udvikle og producer økologiske produkter.
»Jeg startede med at lave marmelade, men nu fokuserer jeg hundrede pct. på saft, hvor jeg håber at nå en større volumen,« siger Tine Dahl, som sidste år kontaktede Thisted Bryghus for at få adgang til det distributionsnet, som bryggeriet har opbygget.
Satsede alt på ét bræt
Selve tapningen af saften foregår i nye produktionslokaler, som er indrettet i en gammel lade hos Thy Økosaft, hvor Plan Thy lejer sig ind.
Thy Økobær bliver drevet af familien Nielsen på Bakgaarden ved Sønderhå i Thy.
Familien er femte generation på gården, som de overtog i 1985. Gennem de seneste år har de tilplantet 31 ha med bær, men på grund af konkurrencen fra udenlandske bær stod det hurtigt klart, at buskene skulle omlægges til økologi, hvis de skulle have en ordentlig pris for bærrene.
»Ellers skulle vi stoppe helt, men vi satsede alt på ét bræt og omlagde produktionen, og i dag dyrker vi ca. 10-11 forskellige sorter,« siger bærproducent Niels Christian Bach, som samlet driver et landbrug på 118 ha.
For at få økonomi i bærproduktionen har han indrettet egne produktionslokaler på gården, hvor bærrene bliver skyllet og opbevaret på frost, indtil de skal forarbejdes eller sælges til andre fødevarevirksomheder.
»Indtil videre bruger vi kun egne bær, og jeg håber at høste ca. 40 ton i år. Men om et par år skulle vi gerne nå op på 100 ton,« siger Niels Christian Bach, som bl.a. har leveret bær til Premiere Is og Hansen Is.
Tænder på Thy-saft
Et nyt tappeanlæg gør det muligt at tappe 4-500 flasker saft i timen, og Niels Christian Bach har ansat datteren Stine Bach Nielsen som gartner og til at udvikle egne produkter under brandet Thy Økobær.
Bær fra Bakgaarden
- Solbær, ribs (røde, lyserøde og hvide), stikkelsbær (grønne og røde), blåbær, havtorn, aronia, solstik, hindbær og honningbær.
Thy Økobær laver selv marmelade og puré, som bliver solgt via lokale butikker og til catering, men lige nu er der meget fokus på den nye saft-serie fra Plan Thy.
»Flaskerne med 25 cl saft kommer til at koste 35-40 kr. på caféerne. Det er måske lidt dyrere end de konkurrerende safter fra Søbogard og Antons Saft,« siger den jyske bærproducent.
Tine Dahl erkender, at hendes saft nok er et af de dyreste saftprodukter på markedet.
»Men der er fuld sporbarhed og en god historie om nogle bær, der bliver dyrkes på marker i udkanten af Nationalpark Thy og høstet lige udenfor produktionslokalerne, og jeg er nok blevet lidt forelsket i mine egne produkter,« siger Tine Dahl.
Nu håber hun bare, at kærligheden til Thy-safterne spreder sig til hele landet.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.