Annonce
Annonce
Der er mange måder at nudge kunderne til at plukke flere økologiske varer ned fra hylderne, viser erfaringerne fra dansk dagligvarehandel. Foto: Moment Studio
Sådan nudger vi forbrugerne til at købe mere økologi
Adfærdsforsker Pelle Guldborg og Økologisk Landsforening inviterer til møde på Aros, hvor de serverer opskriften på, hvordan forbrugerne kan nudges til at købe mere økologi.
Mange forhold har betydning for, hvilke varer kunderne stopper i kurven, når de går rundt i supermarkedet, og selv små detaljer i forhold til emballage, budskaber og placering i butikken kan øge salget.
Forskningsvirksomheden iNudgeyou har siden 2010 arbejdet med forbrugeradfærd, og i forbindelse med et ”nudging-projekt er adfærdsforsker Pelle Guldborg fra iNudgeyou i København i øjeblikket i færd med at undersøge, hvilke specifikke forhold der har indflydelse på forbrugernes indkøb i forhold til at vælge økologiske varer.
Onsdag 8. december er han klar til at dele nogle af sine indsigter og give konkrete bud på, hvordan man får forbrugerne til at vælge økologiske varer, når de køber ind. Det sker ved et arrangement på kunstmuseet Aros i Aarhus, hvor Økologisk Landsforening er vært.
I forbindelse med projektet har iNudgeyou lavet barriereanalyser for økologisk fjerkræ, grisekød samt frugt & grønt, og der er testet forskellige nudges i udvalgte detailbutikker.
Derudover vil Johanne La Cour fra Dentsu Aarhus dele indsigter fra et stort studie, hvor Dentsu har taget temperaturen på de danske forbrugere og undersøgt, hvor meget tanker om bæredygtighed spiller ind i deres hverdag og i deres forbrug, oplyser Økologisk Landsforening.
Flere artikler fra samme sektion
Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over
Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.
Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne
Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.
Salget af økologi har stabiliseret sig
Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.