Annonce
Annonce
Der er mange måder at nudge kunderne til at plukke flere økologiske varer ned fra hylderne, viser erfaringerne fra dansk dagligvarehandel. Foto: Moment Studio
Sådan nudger vi forbrugerne til at købe mere økologi
Adfærdsforsker Pelle Guldborg og Økologisk Landsforening inviterer til møde på Aros, hvor de serverer opskriften på, hvordan forbrugerne kan nudges til at købe mere økologi.
Mange forhold har betydning for, hvilke varer kunderne stopper i kurven, når de går rundt i supermarkedet, og selv små detaljer i forhold til emballage, budskaber og placering i butikken kan øge salget.
Forskningsvirksomheden iNudgeyou har siden 2010 arbejdet med forbrugeradfærd, og i forbindelse med et ”nudging-projekt er adfærdsforsker Pelle Guldborg fra iNudgeyou i København i øjeblikket i færd med at undersøge, hvilke specifikke forhold der har indflydelse på forbrugernes indkøb i forhold til at vælge økologiske varer.
Onsdag 8. december er han klar til at dele nogle af sine indsigter og give konkrete bud på, hvordan man får forbrugerne til at vælge økologiske varer, når de køber ind. Det sker ved et arrangement på kunstmuseet Aros i Aarhus, hvor Økologisk Landsforening er vært.
I forbindelse med projektet har iNudgeyou lavet barriereanalyser for økologisk fjerkræ, grisekød samt frugt & grønt, og der er testet forskellige nudges i udvalgte detailbutikker.
Derudover vil Johanne La Cour fra Dentsu Aarhus dele indsigter fra et stort studie, hvor Dentsu har taget temperaturen på de danske forbrugere og undersøgt, hvor meget tanker om bæredygtighed spiller ind i deres hverdag og i deres forbrug, oplyser Økologisk Landsforening.
Flere artikler fra samme sektion
Madprojekt tredobler økologien i kommunens køkkener uden at hæve budgettet
På bare 10 måneder er det lykkedes Kerteminde Kommunes køkkener at omlægge en stor del af indkøbene til økologi. Pengene til økologien er fundet ved at indføre flere bæredygtige fødevarer og mindske madspildet.
Randers Kommune modtager pris for skarp grøn indkøbspolitik
Øgede krav til bæredygtige indkøb har på et halvt år øget økologiandelen i Randers Kommunes fødevareindkøb fra 51 pct. til 63 pct.
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.