Annonce

Annonce

Kædedirektør: Irma skal op på 50 pct. økologi

Charlotte Nilsson Norby præsenterer 2025-strategi, som både skal øge omsætningen og økologiandelen betragteligt.

13. oktober 2021
Læsetid: 3 minutter
Kunde trækker cykel med fyldt cykelkurv foran Irma-butik.

Går det som Irma håber, er halvdelen af Coop-kædens omsætning økologisk i 2025. Foto: Steven Biccard

Omsætningen i Irmas 68 butikker skal frem mod 2025 øges med 200 mio. kr. eller godt ni pct. og samtidig har Coop-kæden søsat en ambition om at øge økologiandelen fra en tredjedel til halvdelen. Det sker som led i Irmas nye vækststrategi, som åbner nye døre for de hjemlige producenter af økologiske fødevarer.

"Vi har inden for frugt og grønt en økologiandel på 60-70 pct. i nogle varegrupper, og så kommer der en helt naturlig vækstbarriere, men kigger vi mod vin og drikkevarer i det hele taget, så rummer det et klart potentiale for at skrue op for økologien i fremtiden” siger Charlotte Nilsson Norby til FødevareWatch i forbindelse med en omtale af kædens 2025-strategi.

En mulighed for mange

I den forbindelse lufter hun behovet for en større sortimentsfornyelse, som ifølge Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, åbner spændende muligheder for, at nye innovative varer fra landets økologiske producenter kan finde vej til Irmas hylder.

”Irma er altid gået foran, når det gælder økologi, og det er superspændende, at kæden nu er klar til at bringe økologien til det næste niveau. Det er vigtigt i forhold til ambitionerne om at fordoble økologien i 2030, og med 68 butikker har Irma en størrelse, hvor mange producenter kan være med i. Så må vi bare håbe, at de er klar til at samle stafetten op,” siger Birgitte Jørgensen til Økologisk Nu.

Hun beskriver Irmas planer om både at forøge og forny det økologiske sortiment som en åben dør for landets økologiske producenter, og hun forventer, at Irmas nye ambitioner giver plads til varer i forskellige kvaliteter og prisklasser inden for de enkelte varekategorier.

Coop offentliggør ikke regnskabstal for Irma, men ifølge Dagligvarehandlen.dk har konsulenthuset Retail Institute Scandinavia estimeret, at Irma omsatte for 2,7 mia. kr. inkl. moms sidste år.

Holder det estimat vand, skal Irma frem mod 2025 øge salget med godt ni procent, og ifølge Birgitte Jørgensen er det i høj grad op til de økologiske producenter, hvor stor en andel af sortimentsfornyelsen, som kommer til at omfatte økologiske varer.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events