Annonce
Annonce
Syv af de 10 brands, som forbrugerne kårer som Danmarks mest bæredygtige, profilerer sig enten på at sælge økologi eller producerer selv økologiske fødevarer. Rema 1000, som topper listen, gør begge dele. Foto: Moment Studio
Rema 1000 forsvarer positionen som landets mest bæredygtige brand
For andet år i træk kårer de danske forbrugere Rema som det mest bæredygtige brand, mens både Thise, Coop, Aarstiderne, Friland, Irma og Urtekram klemmer sig ind i top 10.
Det er tydeligt, at de danske forbrugere sætter lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed. Det fremgår af dette års udgave af Sustainable Brand Index, som tager temperaturen på, hvor bæredygtige vi opfatter forskellige brands.
Ikke færre end syv ud af de ti øverste brands/virksomheder på listen er enten producenter af eller handler med økologiske fødevarer.
Rema 1000 forsvarer førstepladsen som Danmarks mest bæredygtige brand og slår dermed igen i år konkurrenten Coop, som lander på en fjerdeplads. Lego klatrer op på andenpladsen, mens Thise Mejeri indtager tredjepladsen, og dermed kan bryste sig af at blive opfattet som landets mest bæredygtige fødevareproducent.
Forbrugernes dom
Sustainable Brand Index er produceret af det hollandske analysebureau, SB Insight, der måler forbrugernes opfattelsen af den enkelte virksomheds bæredygtighedsindsats.
I Danmark har 9.500 forbrugere vurderet 233 brands fordelt på 23 brancher.
- Rema 1000
- Lego
- Thise Mejeri
- Coop
- Aarstiderne
- IKEA
- Friland
- Irma
- Urtekram
- Tesla
- SuperBrugsen
- Arla
- Natur-Energi
- Rynkeby
- Kvickly
- The Body Shop
- Innocent
- Valsemøllen
- Sygeforsikringen Danmark
- FDB Møbler
Som medejer af Gram Slot, har discountkæden Rema 1000 dog også aktier i den hjemlige produktion af en lang række økologiske produkter, som kun kan købes i kædens godt 350 butikker.
”At Rema 1000 igen indtager førstepladsen viser, at de har gjort et varigt indtryk på de danske forbrugere, når det kommer til bæredygtighed. Det er den lokale forankring, der er højt værdsat, men også at de bliver opfattet som et brand, der arbejder hårdt mod madspild," siger Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index.
I økologisk Landsforening roser Birgitte Jørgensen, markedschef for detail, den norske kæde for at have skabt en tydelig profil, som kunderne køber ind på, og hun håber, at flere økologiske producenter vil lade sig inspirere af Rema 1000 ved at gøre mere ud af at fortælle om værdierne bag deres produkter.
"Mange øko-producenter laver produkter med gode historier, men det er ikke altid, at de husker at fortælle dem," siger Birgitte Jørgensen, som er projektleder for projektet Flere økologiske værdipositioner i hjemmemarkedet, som netop handler om at udnytte, at der er plads til flere kvaliteter i de enkelte varekategorier.
Rema 1000 peger selv på, at kilden til succes ligger i nogle af de mange initiativer, de har sat i gang, og som kunderne tager positivt imod. Det seneste år er REMA 1000 blandt andet stoppet med at flyve varer hjem til deres butikker, har etableret Danmarks største tagbasererede solcelleanlæg på deres lager og indgået et stort partnerskab med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden markant på flere områder og har stoppet salget af hurtigt voksende kyllinger - for bare at nævne nogle af initiativerne.
”Vi vil gerne sige tusind tak til vores kunder for kåringen og for at bakke os op og engagere sig i de initiativer, vi søsætter. Kunden er vores øverste chef og årsagen til, at vi er her,” siger Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000.
Thise har ingen trylleformular
Hos Thise kan de 74 andelshavere og adm. direktør Poul Pedersen sig over, at Thise igen er den øverst placerede fødevareproducent på Sustainable Brand Index.
”Sidste år var vi meget glade og positivt overrasket over, at vi kunne indtage hæderspladsen blandt store og velkendte varemærker for tredje gang i streg. At vi gentager bedriften, får os alle her på mejeriet til at sende mange venlige tanker og en stor tak til de mange forbrugere, som har peget på os. Det er en særlig ære at blive tildelt hæder fra de mennesker, som hver dag tager vores produkter ned fra hylderne”, siger Poul Pedersen.
Han er især tilfreds med, at det er et bredt udsnit af danske forbrugere, der har kåret Thise Mejeri som det mest bæredygtige varemærke inden for fødevarer i Danmark i 2022.
”Vi har ikke en trylleformular, når det handler om bæredygtighed. Udgangspunktet er vores værdier: Økologi, Kampgejst og Ordentlighed. De sætter rammen for, hvorledes vi gerne vil og skal arbejde, samt hvilke værdier, vi mener, der kendetegner os, og som vi meget gerne vil forbindes med. Vi har fx besluttet at stoppe for al brug af soja i foderet til vores dyr med virkning fra oktober 2022. Samtidig har mange forbrugere rost os for, at alle mejeriets køer har fået mere plads, end det økologiske regelsæt kræver. Det er skridt i den rigtige retning til gavn for dyrevelfærd og klimaet, og noget, som vores kunder lægger mærke til," siger Poul Pedersen.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.