Annonce
Annonce
Alt for mange producenter nøjes med at bruge Ø-mærket til at signalere, at produkterne er økologiske, men glemmer at fortælle, at de også arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag, som kunne stille dem skarpere i konkurrencen om hyldeplads. Foto: Jakob Brandt
Producenter er for dårlige til at sælge de økologiske varer
Med håndbogen "Sådan får du bæredygtighedsstatus" er Økologisk Landsforening klar med en stribe råd om, hvordan producenterne bliver bedre til at markedsføre værdierne bag de Ø-mærkede produkter.
Økologisk Landsforening vurderer, at 90 pct. af de økologiske produkter, der findes på det danske marked i dag, er for dårlige til at kommunikere de unikke fordele, som den økologiske produktionsform giver.
Birgitte Jørgensen, som er markedschef i Økologisk Landsforening, undrer sig i den forbindelse over, at hovedparten af de økologiske fødevarer udelukkende bliver brandet på det røde Ø-mærke eller EU-logoet, selv om mange af producenterne arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag. Dem glemmer de bare alt for ofte at fortælle om til kunderne, og det er ærgerligt i en tid, hvor flere og flere netop fokuserer på grønne værdier, dyrevelfærd og rene fødevarer.
Hun står bag håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus”, som giver inspiration til fødevareproducenter, som ønsker at blive bedre til at koble og brande økologi og bæredygtighed.
”Den grønne dagsorden er kompleks - fuld af følelser, forskning og fortolkninger. Samtidig er debatten fyldt med begreber som klima, biodiversitet og bæredygtighed. Og hvad er lige økologiens rolle og potentiale i alt det?” spørger Birgitte Jørgensen og tilføjer, at mange økologiske fødevareproducenter selv er i tvivl om, hvordan de får budskabet ud uden at greenwashe eller blive for komplekse.
”Vores håndbog giver indsigter til virksomheder og producenter, ligesom den afdækker de forventninger som fremtidens bevidste forbrugere har til at deres værdier for bæredygtigt forbrug bliver indfriet af fødevarebranchen – måske særligt af de økologiske producenter,” siger hun i en pressemeddelelse.
Brug de økologiske principper
Rapporten beskriver blandt andet, hvordan de økologiske producenter kan opnå konkurrencefordele hos grossister og i detailhandlen ved at anlægge en 360-graders vinkel på strategisk forretnings- og produktudvikling.
”Nutidens og fremtidens bevidste forbrugere kender Ø-mærket, har mindre fokus på pris og ønsker at bidrage til bæredygtighed gennem deres indkøb. Med De fire økologiske principper, som er omdrejningspunktet for håndbogen, kan producenterne ikke kun nå en bredere målgruppe, men også sikre at økologien bevarer sin stærke position hos de bevidste forbrugere,” siger Birgitte Jørgensen.
De fire økologiske principper:
Omsorg
- Økologien skal agere forsigtigt, empatisk og ansvarligt, så vi beskytter sundheden og velfærden for mennesker, dyr og klode både nu og i fremtiden. Vi ved, at vi er en del af en unik og levende fødekæde, som vi skal drage omsorg for og arbejde sammen med. I samarbejdet med naturen og dyrene går vi forsigtigt frem og anvender i videst muligt omfang de systemer, som naturen allerede har opfundet.
Retfærdighed
- Økologien skal sikre retfærdighed, ærlighed og ordentlighed i alle forhold og relationer, der knytter sig til mennesker, dyrs livsvilkår og til den måde, vi forvalter de naturlige ressourcer. Vi er forpligtede til at møde hinanden med respekt og sikre værdige arbejdsvilkår, åbenhed i produktionen og fair forretningsmodeller, der gør økologi til en bæredygtig levevej for producenter, virksomheder og handlende. Samtidig opbygger vi solide forsyningskæder, der leverer økologiske fødevarer med høj sikkerhed og kvalitet til flest mulige mennesker.
Sundhed
- Økologien skal sikre den enkeltes, samfundets og klodens sundhed. Frugtbar jord, rent drikkevand og dyr i naturlig trivsel skaber sunde fødevarer og dermed sunde mennesker. Økologien husker os på, at vi er en del af en større sammenhæng, og at vi er indbyrdes forbundet med jorden, dyrene og alt andet levende.
Balance
- Økologien er rodfæstet i naturens unikke økosystem og i en cirkulær forståelse
af, at vi får fra naturen og giver tilbage til naturen. Vi arbejder langsigtet og vedholdende på at skabe et fødevaresystem, der er i balance, så vores aftryk på de
naturlige ressourcer bliver så nænsomt som muligt.
Kilde: "Sådan får du bæredygtighedsstatus", Økologisk Landsforening
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.