Annonce
Annonce

I stedet for at kæmpe mod de etablerede dagligvarekæder vil Johannes Cullberg og Paradiset arbejde på at sælge brandet 'Everyday by Paradise' til andre svenske dagligvarekæder. Arkivfoto: Jakob Brandt
Paradiset lukker halvdelen af sine butikker
Grundlæggeren af Stockholms ikoniske økologikæde lukker to ud af fire butikker og lancerer en ny strategi for Paradiset.
Efter flere
tabsgivende år har grundlæggeren af den svenske økologikæde Paradiset, Johannes Cullberg, besluttet at lukke to af kædens fire butikker i Stockholm.
Samtidig skifter han strategi og vil ifølge Market.se fremover satser på at levere egne
mærkevarer til andre dagligvarebutikker.
"Det er svært at konkurrere med stærke aktører som Ica og Coop og Willys. Derfor vil vi i stedet for arbejde sammen med dem," siger Johannes Cullberg til Market.se.
Paradiset
har på mange måder fungeret som Stockholms økologiske flagskib, og de velassorterede
butikker har siden åbningen af den første butik i 2015 imponeret mange af byens gæster, men ifølge den svenske
hjemmeside, har økonomien bag Paradiset været mindre imponerende, og trods
salgsfremgang kom kæden ud af 2018 med et underskud på næsten 30 mio. dk. kr.
For at redde økonomien var det nødvendigt med
radikale tiltag, og derfor valgte Johannes Cullberg at lukke butikkerne Sickla
og Täby. Butikkerne på Södermalm og i NK-indkøbscentret fortsætter, da Paradise endnu
ikke helt vil opgive butikskonceptet.
"Vi vil beholde de to resterende butikker. Der er forretninger til konceptet,
og det er ret luksuriøst at have butikker, hvor du kan komme ind og opleve,
hvad Paradise er og står for," siger Johannes Cullberg til svenske Breakit.
Omstruktureringen af virksomheden er allerede begyndt. I juni sidste år præsenterede Paradise og Midsona, som ejer Urtekram, et samarbejde i form af et fælles selskab og et nyt forbrugermærke under navnet "Everyday by Paradise", skriver Fri Köpenskab.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.