Annonce

Annonce

Paradiset lukker halvdelen af sine butikker

Grundlæggeren af Stockholms ikoniske økologikæde lukker to ud af fire butikker og lancerer en ny strategi for Paradiset.

07. januar 2020
Læsetid: 2 minutter
Johannes Cullberg i butikken

I stedet for at kæmpe mod de etablerede dagligvarekæder vil Johannes Cullberg og Paradiset arbejde på at sælge brandet 'Everyday by Paradise' til andre svenske dagligvarekæder. Arkivfoto: Jakob Brandt

Efter flere tabsgivende år har grundlæggeren af den svenske økologikæde Paradiset, Johannes Cullberg, besluttet at lukke to af kædens fire butikker i Stockholm. Samtidig skifter han strategi og vil ifølge Market.se fremover satser på at levere egne mærkevarer til andre dagligvarebutikker.

"Det er svært at konkurrere med stærke aktører som Ica og Coop og Willys. Derfor vil vi i stedet for arbejde sammen med dem," siger Johannes Cullberg til Market.se.

Paradiset har på mange måder fungeret som Stockholms økologiske flagskib, og de velassorterede butikker har siden åbningen af den første butik i 2015 imponeret mange af byens gæster, men ifølge den svenske hjemmeside, har økonomien bag Paradiset været mindre imponerende, og trods salgsfremgang kom kæden ud af 2018 med et underskud på næsten 30 mio. dk. kr.

For at redde økonomien var det nødvendigt med radikale tiltag, og derfor valgte Johannes Cullberg at lukke butikkerne Sickla og Täby. Butikkerne på Södermalm og i NK-indkøbscentret fortsætter, da Paradise endnu ikke helt vil opgive butikskonceptet.

"Vi vil beholde de to resterende butikker. Der er forretninger til konceptet, og det er ret luksuriøst at have butikker, hvor du kan komme ind og opleve, hvad Paradise er og står for," siger Johannes Cullberg til svenske Breakit.

Paradisets butikker har satset meget på lækre salater til travle kunder, som ikke selv har tid til at lave maden fra bunden, men fremover vil kunderne kunne møde Paradisets egne produkter i andre dagligvarekæder.

Omstruktureringen af ​​virksomheden er allerede begyndt. I juni sidste år præsenterede Paradise og Midsona, som ejer Urtekram, et samarbejde i form af et fælles selskab og et nyt forbrugermærke under navnet "Everyday by Paradise", skriver Fri Köpenskab.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events