Annonce

Annonce

Johannes Cullberg i butikken

I stedet for at kæmpe mod de etablerede dagligvarekæder vil Johannes Cullberg og Paradiset arbejde på at sælge brandet 'Everyday by Paradise' til andre svenske dagligvarekæder. Arkivfoto: Jakob Brandt

Paradiset lukker halvdelen af sine butikker

Grundlæggeren af Stockholms ikoniske økologikæde lukker to ud af fire butikker og lancerer en ny strategi for Paradiset.

Efter flere tabsgivende år har grundlæggeren af den svenske økologikæde Paradiset, Johannes Cullberg, besluttet at lukke to af kædens fire butikker i Stockholm. Samtidig skifter han strategi og vil ifølge Market.se fremover satser på at levere egne mærkevarer til andre dagligvarebutikker.

"Det er svært at konkurrere med stærke aktører som Ica og Coop og Willys. Derfor vil vi i stedet for arbejde sammen med dem," siger Johannes Cullberg til Market.se.

Paradiset har på mange måder fungeret som Stockholms økologiske flagskib, og de velassorterede butikker har siden åbningen af den første butik i 2015 imponeret mange af byens gæster, men ifølge den svenske hjemmeside, har økonomien bag Paradiset været mindre imponerende, og trods salgsfremgang kom kæden ud af 2018 med et underskud på næsten 30 mio. dk. kr.

For at redde økonomien var det nødvendigt med radikale tiltag, og derfor valgte Johannes Cullberg at lukke butikkerne Sickla og Täby. Butikkerne på Södermalm og i NK-indkøbscentret fortsætter, da Paradise endnu ikke helt vil opgive butikskonceptet.

"Vi vil beholde de to resterende butikker. Der er forretninger til konceptet, og det er ret luksuriøst at have butikker, hvor du kan komme ind og opleve, hvad Paradise er og står for," siger Johannes Cullberg til svenske Breakit.

Paradisets butikker har satset meget på lækre salater til travle kunder, som ikke selv har tid til at lave maden fra bunden, men fremover vil kunderne kunne møde Paradisets egne produkter i andre dagligvarekæder.

Omstruktureringen af ​​virksomheden er allerede begyndt. I juni sidste år præsenterede Paradise og Midsona, som ejer Urtekram, et samarbejde i form af et fælles selskab og et nyt forbrugermærke under navnet "Everyday by Paradise", skriver Fri Köpenskab.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi