Annonce
Annonce

Omsætningen i Paradiset nåede aldrig op på et niveau, som gjorde kæden rentabel og ifølge grundlæggeren Johannes Cullberg kom coronakrisen buldrende som et tog og smadrede butikken. Arkivfoto: Jakob Brandt
Paradiset er gået konkurs
Coronavirus giver dødsstødet til højtprofileret svensk øko-kæde, som aldrig for alvor fandt fodfæste i svensk dagligvarehandel.
I Sverige er de første konkurser dukket op i kølvandet på coronakrisen, og i går meddelte grundlæggeren af Paradiset, Johannes Cullberg ifølge den svenske hjemmeside www.market.se, at moderselskabet Hälsoparadiset AB mandag havde indsendt en konkursbegæring til Stockholms Tingsrätt.
Ambitionen bag Paradiset var fra
starten at etablere en kæde af butikker med et unikt udvalg af økologiske og
bæredygtige produkter, og gennem årene har Johannes Cullberg modtaget flere
priser for konceptet.
Jeg tror, coronaen vil lære os, at vi ikke kan fortsætte, som vi har gjort hidtil, og at vi skal ændre vores adfærd.
— Johannes Cullberg, grundlægger af Paradiset
Men indtjeningen har aldrig stået mål med ambitionerne, og lige siden han i 2015 var med til at etablere den første butik i Stockholm, har Paradiset haft problemer med at skabe en tilstrækkelig stor omsætning.
Selskabet kom ud af 2018 med et
underskud på knap 31 mio. dk. kr. på basis af en omsætning på ca. 78 mio. kr. I
efteråret 2019 lukkede Paradiset sin nethandel, og ved årsskiftet var
selskabets likviditet så presset, at Paradiset i januar forsøgte at stoppe den
fortsatte blødning ved at lukkede to af sine fire butikker.
Siden kom nye investorer på banen, og i starten af marts havde Paradiset ifølge Johannes Cullberg fået forhandlet en ny finansiering på plads. Den skulle sikre en rentabel drift i 2021, men så kom coronakrisen og smadrede alle planer.
"Uden finansiering er vi tvunget til at trække stikket, men vi er ikke de eneste. Det her bliver Stockholms blodbad i moderne tid," siger Johannes Cullberg, til market.se, hvor han sammenligner corona-epidemien med et tog, som smadrede direkte ind i virksomheden.
Som en konsekvens af den hårde
konkurrence i svensk dagligvarehandel havde Paradiset tidligere ændret strategi.
I stedet for at ekspandere ved at åbne nye butikker, ville selskabet forsøge at
vokse ved at sælge egne mærker via de øvrige svenske dagligvarekæder, men den
ambition nåede heller ikke at få luft under vingerne, før coronavirussen lukkede
døren til Paradiset.
"Kombinationen af usikkerheden omkring selskabets forretningsplan og kapitalmarkedets kollaps i løbet af de seneste to uger har gjort det umuligt at løse situationen," skriver Johannes Cullberg i en pressemeddelelse i forbindelse med konkursbegæringen.
Gennem årene har Paradiset både hentet kapital via crowdfunding og i form af indskud fra små private indskydere, og til nyhedssitet Breakit, siger han:
- Jeg har aldrig været her før. Det føles ekstremt tungt, at rejsen nu er forbi. På få uger er mange års arbejde og et stort antal menneskers investeringer forsvundet. Men jeg tror, coronaen vil lære os, at vi ikke kan fortsætte, som vi har gjort hidtil, og at vi skal ændre vores adfærd, siger Johannes Cullberg til Breakit og minder om, at planetens krise fortsat vil eksistere, når coronakrisen ebber ud.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.