Annonce

Annonce

Salater og færdigretter i Paradiset.

Omsætningen i Paradiset nåede aldrig op på et niveau, som gjorde kæden rentabel og ifølge grundlæggeren Johannes Cullberg kom coronakrisen buldrende som et tog og smadrede butikken. Arkivfoto: Jakob Brandt

Paradiset er gået konkurs

Coronavirus giver dødsstødet til højtprofileret svensk øko-kæde, som aldrig for alvor fandt fodfæste i svensk dagligvarehandel.

I Sverige er de første konkurser dukket op i kølvandet på coronakrisen, og i går meddelte grundlæggeren af Paradiset, Johannes Cullberg ifølge den svenske hjemmeside www.market.se, at moderselskabet Hälsoparadiset AB mandag havde indsendt en konkursbegæring til Stockholms Tingsrätt.

Ambitionen bag Paradiset var fra starten at etablere en kæde af butikker med et unikt udvalg af økologiske og bæredygtige produkter, og gennem årene har Johannes Cullberg modtaget flere priser for konceptet.

Jeg tror, coronaen vil lære os, at vi ikke kan fortsætte, som vi har gjort hidtil, og at vi skal ændre vores adfærd.

— Johannes Cullberg, grundlægger af Paradiset

Men indtjeningen har aldrig stået mål med ambitionerne, og lige siden han i 2015 var med til at etablere den første butik i Stockholm, har Paradiset haft problemer med at skabe en tilstrækkelig stor omsætning.

Selskabet kom ud af 2018 med et underskud på knap 31 mio. dk. kr. på basis af en omsætning på ca. 78 mio. kr. I efteråret 2019 lukkede Paradiset sin nethandel, og ved årsskiftet var selskabets likviditet så presset, at Paradiset i januar forsøgte at stoppe den fortsatte blødning ved at lukkede to af sine fire butikker.

Siden kom nye investorer på banen, og i starten af marts havde Paradiset ifølge Johannes Cullberg fået forhandlet en ny finansiering på plads. Den skulle sikre en rentabel drift i 2021, men så kom coronakrisen og smadrede alle planer.

"Uden finansiering er vi tvunget til at trække stikket, men vi er ikke de eneste. Det her bliver Stockholms blodbad i moderne tid," siger Johannes Cullberg, til market.se, hvor han sammenligner corona-epidemien med et tog, som smadrede direkte ind i virksomheden.

Som en konsekvens af den hårde konkurrence i svensk dagligvarehandel havde Paradiset tidligere ændret strategi. I stedet for at ekspandere ved at åbne nye butikker, ville selskabet forsøge at vokse ved at sælge egne mærker via de øvrige svenske dagligvarekæder, men den ambition nåede heller ikke at få luft under vingerne, før coronavirussen lukkede døren til Paradiset.

"Kombinationen af usikkerheden omkring selskabets forretningsplan og kapitalmarkedets kollaps i løbet af de seneste to uger har gjort det umuligt at løse situationen," skriver Johannes Cullberg i en pressemeddelelse i forbindelse med konkursbegæringen.

Gennem årene har Paradiset både hentet kapital via crowdfunding og i form af indskud fra små private indskydere, og til nyhedssitet Breakit, siger han:

- Jeg har aldrig været her før. Det føles ekstremt tungt, at rejsen nu er forbi. På få uger er mange års arbejde og et stort antal menneskers investeringer forsvundet. Men jeg tror, ​​coronaen vil lære os, at vi ikke kan fortsætte, som vi har gjort hidtil, og at vi skal ændre vores adfærd, siger Johannes Cullberg til Breakit og minder om, at planetens krise fortsat vil eksistere, når coronakrisen ebber ud.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel