Annonce

Annonce

De økologiske virksomheder skal blive bedre til at udnytte, at intentionerne bag de fire økologiske grundprincipper stort set er identiske med intentionerne bag FN's verdensmål, som lige nu sætter retning på udviklingen i fødevareindustrien.

Rust dig til Øvolutionen

FN's verdensmål og Økologisk Landsforenings mål om 30 pct. økologi i mark og butik i 2030 sætter rammerne for en tætpakket inspirationsdag, som skal ruste de økologiske fødevareproducenter til et marked under hastig forandring.

I fremtiden skal økologien udvikle sig til den ultimative kvalitet – også i forhold til den klimaudfordring, som har udviklet sig til en markant udfordring for hele fødevarebranchen.

Sådan lyder et af hovedbudskaberne fra Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening (ØL), som 2. september er vært for markedsafdelingens årlige inspirationsdag.

Her får deltagerne en aktuel status for markedet for økologiske fødevarer i både dagligvarehandlen, foodservicebranchen og på eksportfronten, men ifølge markedschefen bliver der først og fremmest tale om en inspirationsdag, hvor ØL sætter det lange lys på for at ruste virksomhederne bedst muligt til at udnytte de kommercielle muligheder, der vil opstå i et marked, hvor klima og bæredygtighed i fremtiden kommer til at spille en endnu mere central rolle, end det er tilfældet i dag.

Michael Langberg vil bl.a. ser frem til at præsentere de økologiske producenter for ØL's version af økologi 3.0, når foreningen inviterer til inspirationsdag i Middelfart. Foto: Jakob Brandt

ØL har ca. 180 virksomhedsmedlemmer, som spænder fra helt små producenter med ganske få ansatte til firmaer som Friland, Thise Mejeri og Arla Foods, og markedsafdelingen forventer, at dagen vil trække ca. 100 mennesker til Comwell Hotel i Middelfart, hvor der bliver masser af rum til at netværke og skabe nye relationer i branchen.

Bliv en del af Øvolutionen

"Vi vil også benytte dagen til at præsentere vores markedsføringsplan for fejringen af Ø-mærkets 30 års jubilæum, og vi præsenterer de sidste spændende initiativer, som kommer til at markere afslutningen på det tre-årige markedsprojekt Ren Madglæde. Endelig vil vi også løfte sløret for, hvordan vores version af økologi 3.0 ser ud," siger Michael Langberg, som i den forbindelse introducerer begrebet 'Øvolution'.

"Øvolution handler om at skynde sig langsomt. Det er nødvendigt, når man vil omlægge så stor en andel af produktionen."

Ifølge Michael Langberg er de økologiske producenter, som allerede lever op til intentionerne bag de fire økologiske grundprincipper, allerede et stort skridt foran konkurrenterne.

"Opfylder man de økologiske principper, så lever man også op til intentionerne bag FN's verdensmål," siger han.

Arbejd med flere bundlinjer

Han er af samme grund meget fortrøstningsfuld med hensyn til at fastholde økologiens nuværende momentum i de kommende år, forklarer han.

"Men det er vigtigt, at vi tænker alt igennem og får iscenesat de fire økologiske principper på en måde, så det er tydeligt, at de harmonerer med FN's 17 verdensmål," siger Michael Langberg.

Han er ikke i tvivl om, at det bliver de virksomheder, som formår at arbejde med både økonomi og bæredygtighed som to fælles bundlinjer, som på lang sigt vil opnå den stærkeste konkurrenceevne, og han nævner Grundfos som et godt eksempel på en virksomhed, som har succes på den front.

"For nogen risikerer det at blive en ØVolution, hvis man må indse, at ens produkt ikke er i balance og stadig skader mere end det gavner," advarer Michael Langberg.

Connie Hedegaard er en af mange oplægsholdere, når Økologisk Landsforening inviterer til fælles inspirationsdag for de økologiske virksomheder. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Connie Hedegaard viser klimavejen

Til at sætte ord på klimaudfordringerne og fortælle om den fælles ramme, som verdensmålene sætter for produktionen og handlen med fødevarer, har ØL inviteret den tidligere EU-kommissær og miljøminister Connie Hedegaard, som dermed vil bidrage til at udstikke en miljømæssigt afbalanceret kurs mod mere og bedre økologi.

I løbet af dagen vil tre virksomheder krydre de mange oplæg med beretninger om, hvordan de helt konkret arbejder med at nå målene om 30 pct. økologi i 2030, og i det hele taget giver dagen masser af rum til at netværke med kolleger fra mange forskellige brancher.


Læs om efterårets inspirations- og uddannelsesdage!

Seminar: Online salg og kommunikation21/8 kl. 9:30-15:30

Inspirationsdag for økologiske virksomheder 2/9 kl. 9:00-15:30

Det gode møde med indkøberen19/9 kl. 9:00-15:30

Hvad er bæredygtig emballage?10/10 kl. 9:00-15:30

Private Label 27/11 kl. 09:00 - 15:30

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion