Annonce

Annonce

Poppelgrisen var med til at løfte Irmas salg

Kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden var med til at sikre Irma et rekordstort salg.

20. januar 2022
Læsetid: 3 minutter
Smågrise på frostmark

Mens discountkæderne i slutningen af 2021 nærmest stod i kø for at forære konventionelle ribbenstege til kunderne, fik Irma et rekordsalg ved at satse på Poppelgrise fra Hestbjerg Økologi. PR-foto Hestbjerg Økologi

Mens en række kæder i forbindelse med julen konkurrerede om at sælge flæskesteg til foræringspriser, gik Irma den stik modsatte vej og satsede på økologi og kvalitet. Det skulle vise sig at være en klog beslutning.

For selv om konkurrenter som Netto og Rema 1000 solgte et halvt kg konventionel ribbensteg for under fem kroner i ugerne op til jul, viser Irmas analyser af julesalget, at rekordmange kunder i år valgte Irmas slagtilbud, som var en økologisk flæskesteg af Poppelgris til 59,95 kr. for et halvt kg.

Irma oplyser, at kæden solgte 20 pct. mere Poppelgris-flæskesteg end i december 2020, mens kædens salg af økologisk ribbensteg steg med hele 50 pct. i forhold til året før. Det var også muligt at købe en konventionel flæskesteg i Irma, men her var nogle kunder måske smuttet i Netto eller Rema, idet salget faldt med 11 pct.

Irmas kædedirektør Jan Larsen er ikke i tvivl om, at Irmas satsning på kvalitet var en medvirkende årsag til, at Coop-kæden fik sin bedste julehandel nogensinde.

Dermed bekræfter Irma potentialet i at arbejde med flere værdipositioner, som er en kæphest hos Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, der er medforfatter til rapporten Flere værdipositioner i det økologiske marked, som fortæller om potentialet i at lancerer produkter i flere kvaliteter og prisklasser inden for den samme varekategori som en driver for det økologiske salg.

”Vi må konstatere, at kvalitet, smag og ikke mindst dyrevelfærden sejrer i Irma. En tendens vi også har set på vores andre kvalitets- julevarer som for eksempel Irmas økologiske risengrød og Irmas økologiske æbleskiver, selv når vi sammenligner med rekordåret 2020,” siger Jan Larsen i en pressemeddelelse.

Også salget af økologiske æbleskiver fik vinger og var dobbelt så stort som året før, mens kunderne købte godt 40 pct. mere af Irmas økologiske risengrød.

Det er opmuntrende salgstal for Irma, som netop har taget hul på en strategi frem mod 2025. Her satser kæden endnu mere på kvalitet, økologi og dyrevelfærd, og en af strategien mest markante pejlemærker er at indfri målet om at økologien om tre år skal udgør over halvdelen af salget.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events