Annonce
Annonce
Økodags styrke ligger ikke i at booste salgstallene, men i at fortælle danskerne, hvad økologi handler om og give dem et indblik i fødevareproduktionen. Foto: Moment Studio
Økodag er mere end et reklamefremstød for mælk
Økologiens årlige begivenhed Økodag kan ikke aflæses direkte i salgstallene, men dagen har alligevel stor værdi for dansk økologi, lyder det fra Coop og Økologisk Landsforening.
Klokken er præcis 12, når landmanden åbner stalddøren midt i april. Ofte vil man se en enkelt ko være den første til at tage de første skridt ud under åben himmel efter en lang vinter på stald, hvorefter den og resten af flokken så sætter i løn.
I en lang stribe aser køerne for at komme ud på græsmarken og begynder at lave de særprægede bukkespring, der næsten kunne ligne en slags dans eller glædeshop.
Snart går køerne i gang med det, de er så vilde med: at græsse på marken.
Ovenstående beskrivelse er et typisk syn, som danskerne siden 2005 har haft mulighed for at opleve på nærmeste hold, da Økologisk Landsforening sammen med de økologiske mejerier begyndte at afholde det, der i dag kendes som Økodag.
Dagen er siden sin start blevet en forårsbebuder af stor kaliber - nogle år med over 200.000 besøgende - og med så massiv opmærksomhed på økologi er det nærliggende at tro, at det øjeblikkeligt smitter af på salgstallene for økologisk mælk.
Bare fordi Økodag ikke 1:1 er en kommerciel succes – forstået på den måde at vi ikke kan måle, at den flytter salgstallene – så kan dagen noget helt andet. Den kan gøre økologi mere folkelig og bringe by og land tættere sammen.
— Thomas Roland, CSR-chef hos Coop
Økodag 2021
- Afholdes i år søndag den 18. april kl. 12.
- Bliver ligesom sidste år afholdt uden gæster på gårdene pga. corona - men det er muligt at følge køerne komme på græs via live-streams.
- Økologisk Landsforening er tovholder på Økodag, og tilrettelæggelsen foregår i tæt samarbejde med de økologiske landmænd og de økologiske mejerier Arla, Thise, Naturmælk, Øllingegaard, Them, Hansens Mejeri, Løgismose og Gläserne Meierei.
- Læs mere på www.økodag.dk
Det er imidlertid ikke tilfældet, lyder det fra Thomas Roland, der er CSR-chef hos Coop; begivenhedens styrke ligger et andet sted, nemlig i at være en grundlæggende fortælling om, hvad økologi er.
"Økodag er en kærkommen lejlighed for os til at fokusere på økologi helt generelt og tale om dyr på græs. Men rent kommercielt er det ikke der, vi sætter økologiske omsætningsrekorder," siger Thomas Roland.
Selvom dagen med sit fokus på økologiske køer ikke direkte kan aflæses i salgstallene, udelukker det ikke, at Økodag er med til at understøtte det generelle salg af økologi, understreger han.
Faktisk er salget af økologi i foråret generelt lavere end resten af året. Ifølge Thomas Roland skyldes det, at økologisortimentet da er på sit laveste niveau grundet årstiden, hvorimod det topper i efteråret, når der er mere dansk økologi på hylderne, og lige efter nytår.
"Bare fordi Økodag ikke 1:1 er en kommerciel succes – forstået på den måde at vi ikke kan måle, at den flytter salgstallene – så kan dagen noget helt andet. Den kan gøre økologi mere folkelig og bringe by og land tættere sammen. Der er jo folk, som vokser op uden at have set en ko, så det minder dem om, hvor maden kommer fra," uddyber Thomas Roland og tilføjer, at mange af dem, der netop tager til Økodag formentlig i forvejen er forbrugere af økologi.
Han betegner begivenheden som en form for institution. Et kalendermæssigt holdepunkt for mange danskere; dagen hvor de tager ud for at se dyrene komme på græs.
"En genial idé"
Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening, bruger præcis samme betegnelse som Thomas Roland om dagen: Han kalder den et "fast holdepunkt" i sæsonen og betegner kort og godt arrangementet som "en genial idé", der blev brygget i et mødelokale hos Økologisk Landsforening, dengang foreningen holdt til i det centrale Aarhus.
Christine Viemose, der i dag er bestyrer hos Kaløvig Center, var som projektleder i Økologisk Landsforening dengang med på mødet, hvor det hele startede, og hun var den første, som fik ansvaret for begivenheden.
"På mødet snakkede vi blandt andet om Høstmarkederne, som jeg var projektleder på. Og så talte vi om, at det kunne være fint også at fejre køernes første dag på græs om foråret. På et tidspunkt opstod idéen: Hvad nu, hvis vi kunne få landbrug over hele landet til at slå portene op på samme tid? Det var fra begyndelsen tænkt som et meget skarpt koncept – ikke noget storladent. Kl. 12 skulle man være der for at se køerne blive lukket ud. Det er jo dét, det handler om. Det er det rene budskab om, at dyrene har godt af at komme på græs," fortæller Christine Viemose, som tilføjer:
“Vi blev enige om at prøve idéen af - heldigvis! Det er jeg faktisk ret stolt af."
Økodag kan særligt to ting
Siden er begivenheden vokset og har nogle år tiltrukket over 200.000 gæster. En succes, der ikke kommer bag på Per Kølster.
"Selv for mig, der har haft med dyr at gøre i mange, mange år, er det hvert år lige overraskende for mig, hvor sjovt det er, og hvor vidunderligt publikum oplever det. Man kan ikke blive træt af det," siger formanden.
For ham handler Økodag i grad om særligt to ting: troværdighed og relationer. Troværdigheden om økologi og relationerne mellem land og by.
"Det er landmænd, der som private åbner deres døre for offentligheden. Det er en stor ting. Så kan det godt være, at det ikke kan måles på salgstallene, men mælk er jo heller ikke en vare, man pludselig køber mere af end i forvejen, og øko-salget er jo steget markant gennem årene, så er spørgsmålet, hvilken andel de forskellige tiltag har haft for den udvikling. For mig at se har Økodag virkelig trukket økologien – den har spillet en enorm rolle, lige fra samarbejdet mellem landmænd og mejeri til den brede fortælling om økologi. Økodag har lige fra sin fødsel været med til at understrege, at økologien er meget åben, gennemskuelig og inviterende, heraf troværdigheden," siger Per Kølster.
Ikke alt er fryd og gammen
Økodag er dog ikke udelukkende et samlingspunkt for folk, der vil fejre foråret, og at køerne kommer på græs. Begivenheden er også qua sin størrelse blevet et samlingspunkt for dele af den veganske bevægelse, hvor grupper af demonstranter hvert år samler sig ved udvalgte gårde og protesterer mod dyrenes forhold i mejeriproduktionen.
"Værterne for Økodag er jo ikke glade for det. De oplever det som en sten i skoen, for det er deres personlige livsværk, der kritiseres i deres private hjem. Når man er på en gård, der afholder et åbent arrangement, bør man have en ydmyghed og respekt for det, selvom demonstrationer nu en gang er demokratiets spilleregler," siger Per Kølster.
Adspurgt om, hvorvidt Økodag, der nu kører på sit 17. år, har behov for at forny sig, nævner han nogle idéer til – eller snarere drømme om – hvilke tiltag der kunne kobles på dagen såsom debatter, naturkonkurrencer og oplevelser for grupper, men minder hurtigt om, hvor krævende det er bare at få arrangementet med de mange værter landet over op at stå:
"Jeg ved, hvor stort et arrangement det er at håndtere, og jeg har respekt for, at det overhovedet lykkes. Også under disse specielle omstændigheder med corona. Det er rigtig flot af alle de deltagende værtsfamilier, mejerierne og vores medarbejdere."
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.