Annonce
Annonce
Trods udsigten til at forbrugerne bliver mere prisbevidste i kølvandet på coronakrisen, er lave priser ikke den eneste genvej til forbrugernes indkøbskurv. Arkivfoto: Jakob Brandt
Der er udsigt til større fokus på prisen efter coronakrisen
Frem for at blæse til priskrig med tilhørende prispres på de økologiske fødevareproducenter kan dagligvarekæderne vælge at gå en anden vej, mener Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening.
Mange har den seneste tid haft travlt med at gætte på, hvilke spor coronakrisen sætter på det fremtidige forbrugsmønster. Alle er enige om, at intet bliver helt som før.
Senest har Dansk Handelsblad lavet en analyse, som peger på, at der formentlig bliver et øget prisfokus i den fremtidige dagligvarehandel med fødevarer.
Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, advarer dog mod ensidigt at fokusere på lave priser. Han mener, at dagligvarekæderne med fordel kan gå en anden vej ved at tage fat i forbrugernes store ønske om at handle mere ansvarligt og bæredygtigt.
Præcis hvordan og hvor længe, corona-effekten vil påvirke forbruget, er det vanskeligt at forudse, men Dansk Handelsblads analyse tager dels udgangspunkt erfaringerne fra finanskrisen, dels i de seneste udmeldinger fra både discountkæder og Coop, som alle proklamerer, at de er klar til at styrke deres fokus på discount.
'Sidst, verden var ramt af økonomisk afmatning under finanskrisen, var discountbutikkerne ene om at præstere fremgang på det danske dagligvaremarked med årlige vækstrater på 4-8 pct. frem til krisens afslutning i 2014,' skriver Dansk Handelsblad.
I samme periode steg antallet af discountbutikker med 27 pct. herhjemme til godt 1600, og ifølge nyhedsmediet tyder meget på, at coronakrisen vil give ny medvind til discountkoncepterne.
Detailhandlen er hurtig på aftrækkeren og der er en reel fare for at de sætter den på krise-autopilot. Men det er der faktisk slet ingen grund til.
— Henrik Hindborg, Økologisk Landsforening
Ifølge Henrik Hindborg er økologien allerede godt repræsenteret i discountkæderne, men efter hans vurdering er discountvejen ikke den eneste farbare vej til at opfylde ønskerne hos de danske forbrugere.
"Detailhandlen er hurtig på aftrækkeren og der er en reel fare for at de sætter den på krise-autopilot. Men det er der faktisk slet ingen grund til," siger Henrik Hindborg.
Frem for at blæse til priskrig og prispres er der en anden vej at gå, mener markedschefen, som opfordrer dagligvarekæderne til at udnytte, at der er et revitaliseret ønske om at tage fælles ansvar for at skabe en bedre verden.
"Den handler om at tage fat i fællesskabet, at tage fat i det meget store ønske der er om at handle mere ansvarligt og bæredygtigt. Frem for at køre efter forældede værdisæt om mere, mere, mere og billigere, billigere og billigere. Alle kender gamet, alle ved, hvad der skal ske, og alle kender deres pladser, og planerne kan eksekveres lynhurtigt."
Henrik Hindborg erkender, at der er behov for, at økologien også er til stede på discounthylderne i form af billige basisvarer, men han håber samtidig, at dagligvarekæderne har mod på at bryde vanetænkningen og støtte op om de danske avlere og producenter ved at lægge endnu mere værdi ind i fødevarerne.
Det handler om at lade den nye bæredygtighedsagenda brede sig ud over hele fødevareforbruget. Det kan ifølge Henrik Hindborg ske ved at tænke i nye løsninger, forkorte forsyningsvejene og arbejde for at skabe en mere klimavenlig og bæredygtig fødevareproduktion.
"Jeg håber, detailhandlen har mod til det," siger markedschefen, som mener, at meget er nået, hvis dagligvarekæderne begynder at satse mere på danske, økologiske varer. Det er den vej, som forbrugerne ønsker at gå.
Ifølge FødevareWatch har både Landbrug & Fødevarer (L&F) og Coop lavet spørgeundersøgelser, der viser, at godt fire ud af ti danske forbrugere forventer at købe flere danske produkter efter coronakrisen. Vurderingen hos både Coop og L&F lyder, at der er tale om en solid tendens, som vil fortsætte - også når den aktuelle coronakrise er drevet over.
"Vores vurdering er, at en stor del af
forbrugerne er villige til at betale lidt mere for danske varer. I mange
kategorier har vi danske varer, som matcher de udenlandske på prisen, men på
nogle områder er de danske lidt dyrere. Krisen ser ud til at skabe øget
bevidsthed om et mere bæredygtigt forbrug af lokale varer," siger Jens
Visholm, koncerndirektør i Coop Danmark, til FødevareWatch.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.