Annonce

Annonce

Kunder tager mælk fra køler i supermarked.

Både detailhandel, fødevarevirksomheder og producenter bør gå langt mere strategisk og innovativt til produktudviklingen i de kommende år, hvis de vil udnytte økologiens nuværende momentum, lyder hovedbudskabet fra en ny rapport fra Økologisk Landsforening. Foto: Moment Studio

Ny rapport: Produktudvikling skal sikre fortsat økologisk vækst

En ny rapport fra Økologisk Landsforening giver detailhandlens indkøbere, fødevarevirksomhederne og producenterne overblik og inspiration til fremtidens økologiske produktmuligheder.

Økologisk Landsforening ser et stort potentiale i aktivt at udnytte økologiens imponerende salgsrekorder til fortsat nytænkning og produktudvikling inden for alle varekategorier og værdipositioner.

Det fremgår af rapporten ”Flere værdipositioner i det økologiske marked”, som foreningen offentliggør i dag.

I den godt 160 sider lange rapport, kortlægger markedsafdelingen detaljeret de økologiske varekategorier samt produkternes værdipositioner baseret på pris. "Målet er at give indkøbere og produktudviklere i detailhandlen viden om og inspiration til, hvordan det økologiske sortiment kan blive endnu stærkere i fremtiden," skriver foreningen i en pressemeddelelse.

”Med økologiens mangeårige vækst og forbrugernes stigende interesse for økologiske produkter er markedet modnet. Det betyder, at der er plads til endnu flere kategorier og til yderligere udvikling af nye produkter i alle værdipositioner,” forklarer Birgitte Jørgensen, som er chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Hvor der tidligere var ganske få økologiske produkter i samme varekategori, er der i dag et langt større antal varianter i forskellige prisklasser. I hvert fald når det handler om basisvarer som fx havregryn, mel, konfekture og mejeriprodukter, hedder det i rapporten.

Men ifølge Økologisk Landsforening er der fortsat plads til mange flere produkter, når det handler om kategorier inden for nydelsesmidler, kød, brød og convenience.

Det er nu, at producenter og indkøbere skal i gang med at se nye muligheder og blive bedre til at fortælle om produkternes kvalitet fx med fokus på smag, sorter, sæson og bæredygtighed i forsyningskæden.

— Birgitte Jørgensen

Rapporten slår samtidig fast, at der er grundlag for, at både detailhandel, fødevarevirksomheder og producenter går langt mere strategisk og innovativt til produktudviklingen i de kommende år, hvis de vil udnytte økologiens nuværende momentum.

”Det er nu, at producenter og indkøbere skal i gang med at se nye muligheder og blive bedre til at fortælle om produkternes kvalitet fx med fokus på smag, sorter, sæson og bæredygtighed i forsyningskæden. Økologien imødekommer forbrugernes øgede fokus på bæredygtighed og kan levere på det. Markedet er simpelthen åbent lige nu, så vi håber at alle aktører vil bruge rapporten – også til at blive klogere på, hvad andre har gjort og lade sig inspirere,” siger Birgitte Jørgensen.

Danske forspring åbner for øget eksport

Udover at kortlægge potentialet på det danske marked, undersøger rapporten også mulighederne på eksportmarkederne i Tyskland, Nederlandene og Polen.

”De udenlandske kæder er generelt ikke så langt fremme, når det handler om at etablere flere forskellige værdipositioner inden for samme varekategori. Men tiden er moden til at gøre de udenlandske indkøbere opmærksomme på, at den økologiske forbruger er lige så pris- og kvalitetsbevidst som den konventionelle,” siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel