Annonce
Annonce
I en tid, hvor de danske forbrugere søger mere mod discount, kan de økologiske producenter glæde sig over, at landets største disountkæder fortsat betragter økologi som en vigtig konkurrenceparameter. Foto: Colourbox
Ny markedsrapport: Økologi har en vigtig plads i discount
Landets største discountkæder betragter stadig økologien som en vigtig konkurrenceparameter i en tid, hvor flere forbrugere søger mod discount.
Gennem de seneste år har de danske discountkæder udbygget sortimentet af økologiske varer. Og nu hvor vi aktuelt står midt i en krise, viser en undersøgelse, at hver tredje dansker forventer at handle mere i discount.
Set i det lys bør det være opløftende for de økologiske fødevareproducenter, at landets største discountkæder ifølge en ny markedsrapport fra Økologisk Landsforening, fortsat betragter økologi som en vigtig konkurrenceparameter. Det gælder både Netto, Rema 1000 og Lidl, som også mener, at økologien har en vigtig rolle at spille på klimadagsordenen.
”Økologien har holdt det momentum, som lå i markedet. Væksten har i 2021 været mindre i forhold til 2020, men vi har oplevet, at der er efterspørgsel i andet end basiskategorier fx på drikkevarer og konfekturer,” siger Martin Hasgard Olesen, sortimentschef i Netto i rapporten.
Økologien holder kadencen
Discountkæderne gennem mange år har udbygget sortimenterne inden for både private label og mærkevarer, fordi kunderne forventer og efterspørger dem. I dag er økologiske varer derfor blevet en del af basissortimentet og mere til – og økologien har i 2021 holdt kadencen hos de tre discountkæder, fremgår det af rapporten, som tager temperaturen på hele det økologiske marked.
Det ser samtidig ud til, at discountkæderne står over for et større rykind af kunder i en tid, hvor inflationen buldrer derudaf og priserne på de fleste varer stiger. Det underbygges af en undersøgelse foretaget af Megafon for TV2 i maj 2022. Den viser, at hver tredje danske forbruger forventer at handle mere i discount fremover.
”Når energipriser og brændstofpriser stiger, vil nogle forbrugere være nødt til at spare , og den lave forbrugertillid tyder på, at de, der har pen[1]ge, også vil skrue ned for de variable udgifter som eksempelvis dagligvarer. Så er det oplagt at søge discountsegmentet,” siger indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000, Anders René Jensen i markedsrapporten.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.