Ny kampagne skal få flere forbrugere til at vælge højere dyrevelfærd
Forbrugerne ved ikke nok om, hvilken forskel det gør for dyrevelfærden, om de vælger fødevarer med ét, to eller tre velfærdshjerter, mener Fødevarestyrelsen.

En ny kampagne fra Fødevarestyrelsen skal gøre de danske forbrugere mere bevidste om, hvilken forskel det gør for dyrevelfærden, om de vælger fødevarer med ét, to eller tre velfærdshjerter.
Ifølge en undersøgelse fra YouGov kender 69 pct. af forbrugerne statens dyrevelfærdsmærke, men de ved ikke nok om forskellene mellem hjerterne i ordningen, hvor tre hjerter angiver den højeste dyrevelfærd.
"Vi vil gerne give forbrugerne mulighed for at træffe et oplyst valg. Og så regner vi med, at når flere får øjnene op for de gevinster, der er for dyrevelfærden, ved at vælge fødevarer med Det Statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke, så vil flere købe ind på initiativet. Og dermed bakke op om de mere end 1.500 landmænd, der står klar til at levere til kunder, der lægger vægt på ekstra dyrevelfærd," siger kontorchef i Fødevarestyrelsen, Christian Strøyer, i en pressemeddelse.
Kampagnen blev kickstartet den 5. maj og løber frem til den 23. maj, hvor den vil være synlig på sociale medier samt stationer og busskure.
Produkter med statens velfærdsmærke findes i Aldi, Lidl, Rema 1000, Meny, Netto, Bilka og Føtex. Coop har valgt at udvikle sig eget mærke med fire trin frem for tre, da kæden mener, at statens er for uambitiøst.