Nu skal de økologiske plantedrikke tjene penge til Arlas landmænd

Arlas nye direktør for de plantebaserede Jörd-mejeriprodukter oplyser, at 2024 kommer til at stå i ekspansionens tegn.

05. februar 2024
Læsetid: 2 minutter
Kartonner med tre slags økologiske plantedrikke fra Arlas Jörd-serie
Selv om Arlas plantebaserede produktserie Jörd hidtil har været en underskudsforretning, varsler mejeriselskabets nye plantechef en europæisk offensiv for de plantebaserede produkter. PR-foto: Arla

Arla har siden lanceringen i 2020 tabt ca. 100 mio. kr. på Jörd-serien, som er mejerikoncernens bud på et plantebaseret alternativ til animalske mejeriprodukter, men det betyder ikke, at Arla ryster på hånden. Tværtimod fortæller Jakob Bernhard Knudsen, som i januar blev ansat som direktør for Jörd International, at tiden nu er moden til en større ekspansion, så planteprodukterne kan tjene nogle penge tilbage til andelshaverne.  

Efter en hård start for Jörd-serien for fire år siden står 2024 i ekspansionens tegn, hvor salgsskytset især bliver rettet mod kunder i Europa, oplyser plantechefen til FødevareWatch.

”I år vil være et stort plantebaseret år, hvor vi introducerer Jörd i flere markeder, vi kommer med nye produkter, nye brands, og vi ser også en større satsning på plantebaserede produkter mod foodservice,” siger Jakob Bernhard Knudsen til mediet.

Jörd-serien består i øjeblikket af tre havredrikke og to plantebaserede alternativer til yoghurt, men da langt størstedelen af salget i dag går til detailmarkedet, vil Arla satse ekstra på at skaffe kunder i foodservicesektoren.

Salget af økologisk plantedrik og tofu i Danmark har ifølge Danmarks Statistik de seneste tre år ligget nogenlunde fast på 230 mio. kr. årligt
Salget af økologisk plantedrik og tofu i Danmark har ifølge Danmarks Statistik de seneste tre år ligget nogenlunde fast på 230 mio. kr. årligt. Grafik: Jakob Brandt