Annonce

Annonce

Kartonner med tre slags økologiske plantedrikke fra Arlas Jörd-serie

Selv om Arlas plantebaserede produktserie Jörd hidtil har været en underskudsforretning, varsler mejeriselskabets nye plantechef en europæisk offensiv for de plantebaserede produkter. PR-foto: Arla

Nu skal de økologiske plantedrikke tjene penge til Arlas landmænd

Arlas nye direktør for de plantebaserede Jörd-mejeriprodukter oplyser, at 2024 kommer til at stå i ekspansionens tegn.

Arla har siden lanceringen i 2020 tabt ca. 100 mio. kr. på Jörd-serien, som er mejerikoncernens bud på et plantebaseret alternativ til animalske mejeriprodukter, men det betyder ikke, at Arla ryster på hånden. Tværtimod fortæller Jakob Bernhard Knudsen, som i januar blev ansat som direktør for Jörd International, at tiden nu er moden til en større ekspansion, så planteprodukterne kan tjene nogle penge tilbage til andelshaverne.  

Efter en hård start for Jörd-serien for fire år siden står 2024 i ekspansionens tegn, hvor salgsskytset især bliver rettet mod kunder i Europa, oplyser plantechefen til FødevareWatch.

”I år vil være et stort plantebaseret år, hvor vi introducerer Jörd i flere markeder, vi kommer med nye produkter, nye brands, og vi ser også en større satsning på plantebaserede produkter mod foodservice,” siger Jakob Bernhard Knudsen til mediet.

Jörd-serien består i øjeblikket af tre havredrikke og to plantebaserede alternativer til yoghurt, men da langt størstedelen af salget i dag går til detailmarkedet, vil Arla satse ekstra på at skaffe kunder i foodservicesektoren.

Salget af økologisk plantedrik og tofu i Danmark har ifølge Danmarks Statistik de seneste tre år ligget nogenlunde fast på 230 mio. kr. årligt
Salget af økologisk plantedrik og tofu i Danmark har ifølge Danmarks Statistik de seneste tre år ligget nogenlunde fast på 230 mio. kr. årligt. Grafik: Jakob Brandt

Flere artikler fra samme sektion

Dagligvarebutikkerne skal blive bedre til at guide kunderne ind på den grønne vej

Omlægningskonsulent Rikke Grønning brugte workshop under Øko-markdag til at forklare dagligvarekæderne, at de bliver nødt til at reservere meget mere plads til grøntsagerne, hvis butikkerne skal bidrage til at skubbe salget i en retning, som harmonerer bedre med de nye klimakostråd.

13-06-2024 4 minutter

Et besøg i marken gav ny viden og inspiration til storytelling for både køkkener og kæder

Køkkenchefer fra fem ISS-kantiner bidrog med hver deres ret til en økologisk langbordsfrokost under åben himmel, som blev et af dagens højdepunkter, da Økologisk Landsforening afholdt sit eget event i forbindelse med Øko-markdag.

13-06-2024 6 minutter Events

Freshland-konkursbo bliver genåbnet efter afsløringer i dokumentaren 'Den Sorte Svane'

Advokat Nicolai Dyhrs rolle som kurator for konkursboet efter Freshlands konkurs i 2022 fører nu til, at boet bliver genåbnet efter anmodning fra Gældsstyrelsen.

13-06-2024 3 minutter Onlinesalg