Annonce
Annonce
Salling Group benytter Folkemødet på Bornholm til at præsentere koncernens bud på et fremtidigt klimamærke, som ifølge dagligvarekoncernen bør angive klimaudslippet fra det enkelte produkt. Det sker i Netto Allinge torsdag kl. 15.30. Foto: Netto
Netto i Allinge præsenterer Salling Groups bud på Danmarks kommende klimamærke
Det haster med et klimamærke, mener Salling Group, der har omdannet anbefalingerne fra Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe til et konkret mærke, der skal gøre det lettere for danskerne at handle med omtanke for klimaet.
Skal du vælge okse, svin eller kylling til grillen, hvis du handler med omtanke for klimaet?
Der er næppe tvivl om, at klimaudfordringerne får mange ord med på vejen under det igangværende Folkemøde på Bornholm, og Salling Group bruger det populære event til at præsentere sit bud på, hvordan Danmarks kommende klimamærke kan se ud og tages i brug i landets dagligvarebutikker.
Mærket er et skalamærke med tydelig farveskala, der gør det let at afkode, om varen har et højt eller lavt CO2e-aftryk, oplyser Netto i en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at det er tanken at forsyne hver enkelt vare med et beregnet CO2e-aftryk.
Dermed læner mærket sig ifølge Salling Group ret præcist op ad den anbefaling, Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe for et nationalt klimamærke har anbefalet fødevareministeren at tage i brug.
Vi vil dog fortsat appellere til at forbrugerne laver et bæredygtigt valg og ikke kun et klimavalg, og det kræver, at de ikke kun forholder sig klima.
— Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening
Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening, har siddet med i arbejdsgruppen, og hun kalder det "godt set af Salling Group at skyde et klimamærke i gang ved at demonstrere det her under Folkemødet".
Men hun er ikke helt enig i udformningen, da hun mener, at det er lidt for snævert at lave et mærke, som udelukkende forholder sig til klimaet:
"Vi vil fra Økologisk Landsforenings side fortsat appellere til, at de politiske initiativer hjælper forbrugerne til at lave et bæredygtigt valg, når de køber mad, og det kræver, at de ikke kun forholder sig klima," siger Sybille Kyed.
Efter hendes vurdering vil det også være mere i overensstemmelse med det, der er på vej fra EU:
"Her taler man ikke om et klimamærke men derimod om et bæredygtighedsmærke, og det forventer vi også vil forholde sig til biodiversitet, vandmiljø, drikkevand og dyrevelfærd, som vi jo netop gør i økologien. Så hvis vi skal komme med et fremtidssikret og relevant mærke, så skal der bygges flere emner på. Det kan fint være med en skalagrafik, som der er valgt til klimamærket. I Frankrig arbejder de med Planet Score, som illustrerer, hvordan det kunne se ud," siger hun.
Kommerciel direktør i Netto Martin Hasgard er dog ikke er i tvivl om, at der er brug for et mærke, der kan gøre det lettere for danskerne at sætte CO2e-reduktioner øverst på indkøbslisten.
”Vi ved, at mange danskerne gerne vil handle mere klimavenligt. Men vi ved også, at det kan være svært at have tanke på indkøbskurvens klimaaftryk, når man i en travl hverdag bare skal skynde sig hjem og have aftensmaden sat over,” siger Martin Hasgard.
Han er aktivt medlem af Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe, der for nyligt afleverede sine anbefalinger til et nationalt klimamærke, hvor det bl.a. efter pres fra ØL blev besluttet at undersøge mulighederne for at tilføje flere parametre til et kommende klima/bæredygtighedsmærke.
Martin Hasgard er også hovedarkitekten bag Nettos eget klimamærke Skyen, der blev testet med stor succes, men er taget af hylderne for at give plads til et fælles, nationalt mærke, da det ifølge Netto, er uholdbart, hvis hver enkelt koncern eller producent udvikler sit eget mærke:
”Både kunderne og klimaet er bedst hjulpet med ét fælles klimamærke, der ligesom øko-mærket er ens for alle og let at navigere efter. Danskerne skal i forvejen forholde sig til et væld af mærker, og hvis vi vil rykke på klimaagendaen – og det vil vi – så er det et mærke som dette, der skal til,” siger Martin Hasgard, der glæder sig til at præsentere mærket for kunderne og fortælle mere om, hvordan mærket fungerer i praksis, sammen med forbrugerrådet Tænks politiske direktør Karin Breck, der har været en vigtig stemme i Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe og anbefalinger.
Mere grønt på tallerkenen
”Vi håber, at vi med mærket kan inspirere kunderne til fx at lave bolognesen lidt grønnere eller måske få øjnene op for helt nye, smage, ingredienser og ideer, og derigennem lige så stille ændre vaner,” siger Martin Hasgard.
Han mener, at et fremtidigt klimamærke bør angive klimaaftrykket for den enkelte vare, men den model er ikke Økologisk Landsforenings livret.
”I ØL kan vi heller ikke se, at det giver mening at lægge op til, at der skal arbejdes med et beregnet aftryk fra den enkelte vare. Indsatsen for at lave et beregnet aftryk står ikke mål med værdien af det. Forbrugerne skal bare vælge meget mere grønt på tallerkenen, gerne i sæson og stoppe deres madspild, så kan de reducere CO2-udledningen med helt op til over 40 pct.,” siger Sybille Kyed.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.