Netto-direktør opfordrer branchen til at tænke mere bæredygtigt
Nettos direktør Michael Løve opfordrer dagligvarebranchen til at hjælpe kunderne med at træffe det bæredygtige valg, og han efterlyser et fælles datagrundlag for fødevarernes CO2-aftryk.
Michael Løve, direktør i Netto, mener, at dagligvarekæderne har unikke forudsætninger
for at påvirke det danske og det globale klimatryk gennem det, de vælger at
markedsføre og handle med. Det skriver han i et debatindlæg i Altinget Fødevarer.
Han mener, at supermarkeder og detailhandlen via god kommunikation har mulighed
for at påvirke forbrugernes adfærd i en mere bæredygtig retning.
Som formand for regeringens klimapartnerskab for handel efterlyser han både en CO2-skat og en oprydning i gamle afgifter.
"Som branche har vi ikke et stort direkte CO2-aftryk. Til gengæld har vi unikke forudsætninger for at påvirke det danske og det globale klimatryk gennem det, vi vælger at markedsføre og handle med," skriver Michael Løve på Altinget Fødevarer.
Han peger på, at forbrugernes adfærd og indkøb gør en enorm forskel for klimaet, og præcis det kan handelsbranchens 34.250 detail- og engrosvirksomheder og knap 300.000 kolleger påvirke i en mere klimavenlig retning. I den forbindelse efterlyser han en fælles database over de enkelte fødevarers klimaaftryk.