Annonce

Annonce

På trods af højere priser prioriterer mange unge at købe Ø-mærket mad, da de betragter økologiske fødevarer som sundere og som resultatet af en produktionsform, der tager mere hensyn til både dyr og miljø.

Mange unge køber økologi på trods af prisen

Otte ud af ti unge køber økologiske produkter, selv om de forbinder økologi med højere priser. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.

Selv om privatøkonomien måske kan være lidt stram hos mange af de unge, som lige er flyttet hjemmefra, viser en ny undersøgelse, at hver tredje af de 18-24-årige køber mindst halvdelen af deres mad- og drikkevarer økologisk, mens knap halvdelen køber få udvalgte økologiske varer.

Valget af økologi begrunder de unge typisk med, at de betragter økologisk mad som sundere, og at produktionen af økologisk mad tager mere hensyn til både dyr og miljø.

Hos Forbrugerrådet Tænk ser seniorrådgiver i fødevarepolitik, Camilla Udsen, positivt på de unges valg af økologi:

Projekt Økologi Fordi

  • Undersøgelsen er gennemført af YouGov for Forbrugerrådet Tænk i maj 2020, hvor 503 unge i alderen 18-24 år deltog.

  • Undersøgelsen er en del af projekt Økologi Fordi, som er støtte af Fonden for Økologisk Landbrug.

”Unge har generelt ikke så mange penge til madindkøb. At de stadig vælger økologi, når de køber ind, sender et stærkt signal om, at de unge synes økologi er vigtigt, og at de ønsker at tage hensyn til dyr, mennesker og miljø, når de handler,” siger Camilla Udsen.

Dykker man ned i, hvad de unge køber af økologiske varer, ligger frugt og grønt på en klar førsteplads, skarpt efterfulgt af mejeriprodukter. De færreste vælger økologiske færdigretter. Det kan skyldes, at udbuddet af økologiske færdigretter stadig ikke er stort, mener Camilla Udsen.

”Vi kan se, at interessen for økologi er stor. Derfor opfordrer vi producenter af færdigretter til at udvikle flere økologiske kvalitetsfærdigretter, så det i højere grad bliver muligt også at vælge økologi, når det kommer til hurtig mad”, siger Camilla Udsen.

Seks ud af ti unge mener, at økologisk fødevareproduktion er lidt eller meget bedre for klimaet end den konventionelle fødevareproduktion.

En fjerdedel af de unge prioriterer at handle klimavenligt, mens lige under halvdelen kun i nogen grad er opmærksom på at handle klimavenligt. Blandt de, som forsøger at handle klimavenligt, mener hver tredje, at det er svært at handle klimavenligt pga. høje priser og manglende information i form af viden og/eller mærkning på madvarerne.

Det viser undersøgelsen:

  • Målgruppen (18-24-årige) forbinder økologiske madvarer med høje priser, bedre dyrevelfærd og mindre miljøbelastning.

  • En ud af tre unge mellem 18 og 24 år køber mindst halvdelen af deres mad økologisk.

  • Over halvdelen af dem, som handler økologisk, vælger typisk at købe frugt, grøntsager og mejeriprodukter i den økologiske variant.

  • En ud af fire af de unge prioriterer at handle klimavenligt, mens lige under halvdelen kun i nogen grad er opmærksom på at handle klimavenligt

  • Tre ud af fire ville vælge et dansk konventionelt æble frem for et økologisk æble fra f.eks. New Zealand.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel