Annonce
Annonce
Frédéric Hamburger har knoklet i seks år for at holde liv i LØS Market, men 1. november er det slut med at sælge økologiske og emballagefri varer fra hans to butikker i København. Foto: Jakob Brandt
LØS Market lukker begge sine emballagefri butikker i København
Efter seks år er det en skuffet ejer af LØS Market, som er tvunget til at lukke de to økologiske butikker med emballagefri fødevarer, som var hans bidrag til at dreje dagligvarehandlen i en mere bæredygtig retning.
Om fem dage er det endegyldigt slut med at købe emballagefri fødevarer i de to butikker under LØS Market i København. Onsdag i denne uge måtte indehaveren Frédéric Hamburger en tur i retten sammen med sin advokat. Sammen skulle de redde trådede ud efter LØS Market, som er kørt økonomisk fast. Kassen er tom og både butikken på Østerbro og Vesterbro lukker ved udgangen af måneden.
Frem til 1. november er der ophørsudsalg i butikkerne, hvor de fleste varer allerede er væk, og det er en både skuffet og også lidt vred Frédéric Hamburger, som kigger tilbage på tiden bag disken, hvor omsætningen og antallet af stamkunder aldrig kom til at matche den franske ildsjæls høje ambitioner.
Han flyttede til Danmark i 1998, og da han åbnede landets første emballagefri fødevarebutik tilbage i 2016, drømte han om at etablere et større antal butikker med økologiske varer efter forbillede fra Frankrig, hvor den type butikker er mere udbredte end herhjemme.
I dag vil folk have deres varer bragt ud, og jeg oplever en form for ligegyldighed over for klimaforandringerne. Der bliver sagt så mange ord om klima, men der sker ingenting. Fortsætter det, rammer vi snart muren. Der er brug for handling, og folk skal være indstillet på, at det kræver en indsats at leve mere bæredygtigt.
— Frédéric Hamburger, grundlægger af LØS Market
Men konceptet havde det svært i Danmark, og da corona og det seneste halve år med høj inflation har barberet 30-50 pct. af omsætningen er det umuligt at fortsætte driften, forklarer Frédéric Hamburger, som bl.a. har brugt crowdfunding til at skaffe kapital til etableringen af LØS Market.
”Jeg har arbejdet 70 timer om ugen uden ferie i seks år, uden at det er kommet til at løbe rundt, og uden kapital i ryggen er det umuligt at køre videre. Nu er jeg nødt til at tænke på mig selv,” siger den økologiske købmand, som ikke lægger ikke skjul på, at han er skuffet over den manglende opbakning fra københavnerne.
Han forstår ikke, at folk, der bor i lejligheder til 8-9 mio. kr., ikke er villige til at yde den smule ekstra, som det kræver at købe emballagefri varer fra små økologiske producenter som Svanholm, Søtoftegård, Kornby Mølle, Restrupskrog, Rønnely og Kysøko m.fl.
Disse producenter bidrog alle til sortimentet hos LØS Market, hvor kunderne skulle medbringe deres egen genbrugsemballage, som de kunne fylde med grøntsager, vin, olier og et stort udvalg af tørvarer som gryn, kerner, frø, mel, nødder og krydderier.
”I dag vil folk have deres varer bragt ud, og jeg oplever en form for ligegyldighed over for klimaforandringerne. Der bliver sagt så mange ord om klima, men der sker ingenting. Fortsætter det, rammer vi snart muren, så der er brug for handling, og folk skal være indstillet på, at det kræver en indsats at leve mere bæredygtigt,” siger Frédéric Hamburger.
På LØS Markets Facebookside skriver han:
"For lidt over en uge siden måtte vi meddele, at vores butik på Østerbro lukker, og en ulykke kommer som bekendt sjældent alene. Vi har måtte tage beslutningen, om at LØS Market lukker helt, og dermed også butikken på Vesterbro.
Det har været nogle voldsomme uger, og vi må erkende, at kampen er for hård - hverken økonomien eller sindet har godt af meget modvind på længere sigt. Vi vil gerne endnu engang takke vores kunder for jeres støtte og håb for LØS Markets fremtid, I har gjort en stor forskel. Vi er enormt triste over ikke fremadrettet at kunne tilbyde emballagefri og økologiske råvarer til jer alle.
Flere artikler fra samme sektion
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.
Efter et par trange år har griseproducenterne kurs mod lysere tider
Efterspørgslen efter økologisk grisekød er nu vokset så meget, at der igen er penge i at producere økologiske grise, viser en analyse fra Innovationscenter for Økologisk Landbrug.