Annonce

Annonce

Ansatte serverer smagsprøver i Grøn Irma på Østerbro

Nye salgstal viser, at Irma er kommet et skridt tættere på målsætningen om en økologiandel på 50 pct. i 2025. Foto: Jakob Brandt

Irmas kunder holder fast i økologien

Mens økologisalget på landsplan lige nu er under pres, så vokser Irmas økologiandel.

Med en stadig stigende økologi-andel, som nu er på 36,4 pct. mod 35,8 pct. i samme periode sidste år, dokumenterer Irma, at deres kunder prioriterer økologien højt, uanset de aktuelle samfundskonjunkturer, skriver Irma i en pressemeddelelse.

”Vi er meget glade for, at vi vækster på andelen af økologisalg i målingerne. Økologi er en vigtig mærkesag for os, og for mange af vores kunder et meget bevidst valg. På Mejeri har vi den højeste økoandel, på 67 pct. Det bestyrker os i, at vi kan nå vores mål om at nå en økologiandel på 50 pct. i 2025,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma.

Flere nye varer

Mens det generelle fødevaresalg er vigende på grund af den aktuelle inflation, viser Irmas kunder stor loyalitet over for økologien, og det stiller krav til løbende udvikling af sortimentet.

”For at nå vores ambitiøse økologimålsætning, vil vi komme med nye varer, såvel i vores egne mærker som i mærkevarer. Samtidig arbejder vi med forskellige kampagnetiltag, der vil få endnu flere af vores kunder til at vælge økologi,” siger Jan Larsen.

I Økologisk Landsforening glæder man sig over meldingerne fra Irma.

”For os viser tallene, at økologien er robust, og at det er et bevidst og prioriteret valg, som mange forbrugere har taget,” siger Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Den butik i Irma-kæden, der har den største økologi-andel, er Irma Nørrebrogade 3, som med  en økologiandel på 48 pct. er snublende nær Irmas 2025-mål.

Den positive udvikling gælder dog ikke alle Coops kæder, idet Coop for et år siden oplyste, at andelen af økologiske varer i forbrugernes indkøbsvogne lå på 16,5 pct. I den seneste måling fra Coops butikker er andelen af økologiske varer faldet til 16,2 pct. Men ifølge kædens CSR-chef Thomas Roland skal det sammenholdes med, at det samlede salg i samme periode er faldet med ca. otte pct. Set i det lys mener han, at økologien har klaret sig flot igennem en periode med høj inflation og forsyningskrise.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion