Annonce
Annonce
Forsyningskrisen har på kort tid givet kunderne i Irma nye vaner
Kunderne holder fast i økologien, men de kigger mere på prisen end tidligere, viser erfaringerne fra Coop-kæden.

I en tid med stigende fødevarepriser viser erfaringerne fra Irma, at kunderne søger mod billigere produkter, men de holder fast i økologien. PR-foto: Irma
Voksende priser og frygten for en egentlig fødevarekrise er formentlig nogle af de væsentligste ingredienser i en "krisecocktail", som kan få forbrugerne til at ændre adfærd, når de køber fødevarer, men erfaringerne fra Irma viser, at kunderne holder fast i økologien.
Uden ekstra markedsføring er salget af Irmas egen serie af billigere varer, Irmas Hverdag, steget med 19 pct. i april i år i forhold til samme måned sidste år, oplyser kæden i en pressemeddelelse.
Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer fra dybfrost til personlig pleje-produkter. Heraf er 85 procent økologiske, og salgsfremgangen får nu Irma til at udvide serien og give den mere plads i butikkerne.
”Vi kan mærke, at kunderne ændrer adfærd. De store prisstigninger i dagligvarehandelen generelt påvirker også vores kunder. De stiller stadig krav til kvalitet, men de kigger mere på prisen, end de gjorde for bare et par måneder siden,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma.
”For vores kunder er det vigtigt, at varerne er økologiske og i en fortsat lødig kvalitet. Det er Irmas Hverdag, men billigere end de tilsvarende mærkevarer, så det giver god mening, at mange skifter til dem lige nu,” siger Jan Larsen.
Irma oplyser, at kæden løbende udvider løbende sortimentet, og direktøren forventer, at salget af Irmas Hverdag i år bliver ca. 25 pct. større end i 2021.
Flere artikler fra samme sektion
Rekordmange har allerede tilmeldt sig Klimahandledagen
To uger inden det landsdækkende klimaevent har over 133.000 tilmeldt sig til de hundredvis af forskellige aktiviteter, hvoraf mange er gratis at deltage i.
For første gang afholder Kalø Økologisk Landbrugsskole Økodag - og det er ikke kun for gæsternes skyld
De færreste landbrugselever har råd til at etablere sig som selvstændige på et storlandbrug. Derfor skal de lære at være landbrugere på en ny måde - og Økodag er et vigtigt led i den læring. Landbrugsskolen på Kalø vil nu udvide sin gårdbutik og fremover holde flere åbne arrangementer.
Nocla-stifterne: Forskellighed er en af vores styrker
Nocla er stiftet af et dedikeret founderteam med meget forskellige kompetencer, men de er enige om kursen.