Annonce
Annonce
Ren Madglæde er en af de kampagner, som skal rykke forbrugerne i en mere økologisk retning. Kampagnefoto
Her er økologernes aftryk i foodservice og detailhandlen
GF 2019: Den store ’Ren Madglæde’-kampagne er nu gået ind i sit andet år. 90 pct. af dagligvarehandlen er med, og samtidig vokser brugen af det økologiske spisemærke støt.
Økologisk Landsforening går i front for de indsatser, som skaber nye holdninger og nyt økologisalg, mener foreningen formand, Per Kølster, der fremlægger sin årsberetning på foreningen generalforsamling fredag.
”Målet med vores kampagne ’Ren Madglæde’ er at give den gruppe af danskere, som køber økologisk mindre hyppigt, en større bevidsthed om og motivation for det økologiske valg. 48 virksomheder og 90 pct. af dagligvarehandlen og den internet-baserede handel deltager i og bidrager økonomisk til Ren Madglæde,” siger han.
I år to af ’Ren Madglæde’-kampagnen blev der skruet op for aktivitetsniveauet og paletten af kommunikationskanaler. Under overskriften ’En himmel til forskel’ lagde Økologisk Landsforening i foråret ud med at sætte fokus på, at alle økologiske dyr har god plads og kommer ud under åben himmel.
”Ren Madglæde er bare én af foreningens indsatser i det brede, daglige samarbejde med alle aktører i handelen. Netop det samarbejde der har gjort Danmark til verdens førende inden for økologisalg, og som sikrer, at vores landmænd og virksomheder har mere sikker afsætning. Danskerne udbygger deres føring som det folkefærd i verden, der har den største øko-andel i deres fødevareindkøb,” siger Per Kølster og tilføjer, at salget af økologi i foodservice er steget med 20 pct. i 2017 med en forventet vækst i 2018 på 25 pct.
Omlægning skal fortsat udvikles
Det er omlægningen i de offentlige køkkener, der fortsat udvikles. Men hoteller, restauranter og cafeer følger stærkt efter. Antallet af spisesteder med Det Økologiske Spisemærke er steget med 24 procent på et år, og i dag er der i alt 2.655 spisemærkede køkkener. Mærket fejrer 10-års jubilæum i år.
”Økologisk Landsforening styrker synlighed på økologi på seks messer landet over som i Gigantium i Herning for et par uger siden, hvor vi sammen med AB - og BC Catering, Fødevarestyrelsen og Kost & Ernæringsforbundet satte ekstra fokus på økologi og 10-års jubilæum for Det Økologiske Spisemærke," siger Per Kølster.
Foodserviceafdelingen har holdt økologiskole for 75 repræsentanter for grossister og fødevarevirksomheder og har i årets løb haft travlt med at samle branchen og skabe møder mellem virksomhederne, grossisterne og køkkenverdenen på flere messer og ved forskellige events herunder den store FoodExpo i Herning i marts, hvor Økologisk Landsforening sammen med 100 udstillere fyldte de økologiske haller.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.