Annonce
Annonce
.jpg)
Ifølge direktør Kenneth Guldager er det helt slut med at sælge økologiske ferskvarer i Helsam-kædens 32 egne butikker, men kæden har stadig en vigtig rolle, når det handler om at spotte nye kolonialvarer. PR-foto: Helsam
Helsam trækker håndbremsen i forhold til at åbne nye fysiske butikker
Efter et par år med lidt lavere indtjening end vanligt er tiden ikke til at investere i nye butikker, vurderer Helsam.
Tilbage i 1980’erne var det i høj grad helsekostbranchen, som gik forrest, da de første økologiske varer blev lanceret, men Kenneth Guldager, direktør for Helsam, som driver landets største helsekostkæde med 32 butikker, erkender, at detailkæderne i dag sidder solidt på dagligvaresalget af økologiske basisvarer - ikke mindst når det gælder ferskvarer.
"Det er utrolig svært at hamle op med supermarkederne, som i den grad er trådt ind på den bane," siger Kenneth Guldager, som naturligvis ærgrer sig over, at helsekostbutikken Jordens Frugter i Aarhus netop har kastet håndklædet i ringen.
"Det er Davids kamp mod Goliat, og vi har valgt at trække i håndbremsen i forhold til nye butiksåbninger," siger direktøren, som troede, at helsekostmarkedet efter årsskiftet var på vej mod en ny normal efter corona, som havde flyttet en del af handlen over på nettet, men så kom krigen i Ukraine.
Forventer yderligere vækst
"Vores branche bliver heldigvis sjældent ramt af voldsomme op- og nedture. For mange af vores kunder er det en livsstil at købe helsekostprodukter, men vi kan godt mærke afmatningen, og at nogle begynder at kigge efter, hvor de kan få varerne billigst."
Gennem flere år har Helsam Gruppen, som både omfatter en grossistvirksomhed, webshop og kæden med fysiske butikker i de fleste af landets største byer, været vant til millionoverskud i størrelsen 9-11 mio. kr.
I regnskabsåret 2019/2020 landede der kun 0,3 mio. kr. på bundlinjen. I det seneste regnskabsår voksede resultatet til 1,4 mio. kr. på basis af en omsætning på 429 mio. kr., og selv om Kenneth Guldager forventer yderligere vækst i indeværende år, mener han ikke, at tiden er inde til at åbne nye butikker.
Holder øje med nye trends
Han oplyser, at corona især var hård kost for Helsams butikker i provinsen, mens det gik bedre for både netsalg og de københavnske butikker.
"Men konkurrencen er hård og vi bliver nødt til at flytte os efter, hvor markedet bevæger sig hen."
Den trafik kender Bjarne Thorup, som netop har lukket helsekostbutikken Jordens Frugter, kun alt for godt.
"Vi er firstmoverne, som hele tiden holder øje med de nye trends og løber nye varer i gang. Men når de bliver en succes, kommer supermarkederne og stjæler dem."
Af samme grund luger Helsams grossistvirksomhed løbende ud blandt de ca. 13.000 varenumre, som ud over økologiske kolonial- og drikkevarer omfatter kosttilskud, naturlægemidler, homøopatiske produkter, hudpleje og kosmetik m.m.
"Vi har stadig mange fødevarerelaterede produkter indenfor kategorier som brød, riskager og forskellige tørrede produkter, og det er stadig i vores butikker, at mange nye dagligvareprodukter bliver født," siger Kenneth Guldager.
Flere artikler fra samme sektion
Salget af økologiske fødevarer i de svenske kæder fortsætter med at falde
Selv om det økologiske detailsalg fortsatte de seneste års tilbagegang med et fald på tre procent, viser ny rapport, at værdien af det samlede marked for økologiske fødevarer i Sverige i 2022 voksede med 2,5 pct.
Pristjek viser, at prisen på økologisk frugt og grønt er steget med 18 procent på to år
Gennemsnitsprisen for en kurvfuld økologisk frugt og grønt er steget fra ca. 141 kr. i 2022 til 146,05 kr. i 2023 i Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek på økologisk frugt og grønt.
Danish Agro bliver eneejer af Dava Foods
Danish Agro overtager Vestjyllands Andels aktier i fødevareselskabet Dava Foods Det skal øge mulighederne for vækst og udvikling af plantebasserede fødevarer produceret af de danske landmænd, oplyser selskabet.