Annonce

Annonce

Hanegal overtager varemærket Fairdig

Med opkøbet af Fairdig Aps styrker Hanegal sin position på markedet for plantebaserede færdigretter.

30. juli 2020
Læsetid: 3 minutter
Skål med indisk færdigret fra Fairdig.

Kategorien for frosne færdigretter vokser i øjeblikket, og med købet af varemærket Fairdig forventer Hanegal at få en styrket position både i ind- og udland. PR-foto: Hanegal

Den 1. august overtager Hanegal varemærket og aktiviteterne i Fairdig ApS, som i forvejen får produceret sine plantebaserede færdigretter hos Hanegal.Dermed tager Hanegal endnu et skridt i retning af målet om at styrke selskabets plantebaserede sortiment

Ifølge de nye ejere af varemærket har Fairdig gennem de seneste år etableret en vigtig position for plantebaserede færdigretter i frostkategorien. Produkterne fra det århusianske selskab bliver bredt distribueret i de danske dagligvarekæder, og som Hanegals øvrige produkter er de både økologiske og produceret uden brug af tilsætningsstoffer.

Fairdig har kørt med underskud siden selskabet blev stiftet for to år siden, og i 2019-regnskabet stod der et minus på 193.000 kr. på bundlinjen. Da Hanegal for et år siden begyndte at producere selskabets økologiske færdigretter blev det tydeligt, at de to selskaber bygger på et fælles værdigrundlag, og for at skabe en bedre lønsomhed var det derfor et naturligt næste skridt for selskabets ejer Lise-Lotte Callesøe York at sælge Fairdig til Hanegal.

Som led i handlen følger hun med ind i Hanegal, hvor hun som kategoriudviklingsdirektør skal stå i spidsen for udviklingen af Fairdigs produkter samt hele den øvrige frostkategori hos Hanegal.

”Det er en kæmpe glæde, at det er lykkedes at indgå denne aftale med Hanegal. Det giver helt nye muligheder for at drive projektet videre, og jeg ser frem til at blive en del af den rejse, Hanegal er på – både i Danmark og på eksportmarkederne”, siger Lise-Lotte Callesøe York, som kommer med en mangeårig erfaring fra fødevarebranchen, herunder fra Vega Salmon, FSG Foods, Royal Greenland og Arla Foods.

Opkøbet ligger helt i tråd med Hanegals strategi om, at produktionen skal være 85 pct. plantebaseret inden 2030.

"Opkøbet er strategisk vigtigt for os, da det styrker vores position inden for plantebaserede færdigretter. Opkøbet giver os et godt afsæt for yderligere ekspansion - og særligt i frostkategorien og på eksportmarkederne, hvor Lise-Lotte kommer med stor erfaring", siger Cees Kuypers, kommerciel direktør og medejer i Hanegal

Efter hans vurdering er frostkategorien særlig interessant. Både fordi kategorien er i vækst, og fordi frost er en god 'økologisk' måde at konservere fødevarer på, når man som Hanegal ikke bruger tilsætningsstoffer. Det åbner samtidig nogle nye døre på eksportmarkederne.

”Vi er i dialog med mange potentielle eksportkunder, som efterspørger kombinationen af plantebaserede, økologiske færdigretter. Her bliver frostkategorien nøglen til for alvor at slå igennem,” siger Cees Kuypers.

Flere artikler fra samme sektion

Rekordmange har allerede tilmeldt sig Klimahandledagen

To uger inden det landsdækkende klimaevent har over 133.000 tilmeldt sig til de hundredvis af forskellige aktiviteter, hvoraf mange er gratis at deltage i.

10-04-2025 2 minutter Klima,   Events

For første gang afholder Kalø Økologisk Landbrugsskole Økodag - og det er ikke kun for gæsternes skyld

De færreste landbrugselever har råd til at etablere sig som selvstændige på et storlandbrug. Derfor skal de lære at være landbrugere på en ny måde - og Økodag er et vigtigt led i den læring. Landbrugsskolen på Kalø vil nu udvide sin gårdbutik og fremover holde flere åbne arrangementer.

08-04-2025 9 minutter Økodag,   Kvæg,   Dyrevelfærd,   Uddannelse

Nocla-stifterne: Forskellighed er en af vores styrker

Nocla er stiftet af et dedikeret founderteam med meget forskellige kompetencer, men de er enige om kursen.

08-04-2025 4 minutter Virksomheder,   Eksport