Hanegal etablerer firma som satser på økologisk streetfood

Hanegal Holding A/S stifter et nyt selskab, Hanegal Live ApS, som skal gøre selskabets økologiske fødevarer mere synlige på markeder, festivaler og events rundt om i landet.

31. august 2020
Læsetid: 2 minutter
Den Økologiske Pølsemand rister pølser
Pølsevognen er det klassiske eksempel på streetfood i Danmark, og sammen med Den Økologiske Pølsemand (DØP) i København har Hanegal været på gaden med hurtig mad i mere end ti år, men nu mener selskabet, at det er på tide at opruste på gadeplan. Arkivfoto: Jakob Brandt

Streetfood er de seneste år vokset frem i hele landet og er blevet et mekka for smagsoplevelser fra hele verden, men hidtil har der været relativt langt mellem de økologiske retter på menukortene, når man besøger landets streetfoodmarkeder og andre steder hvor, der serveres fastfood. Det vil Hanegal gerne lave om på med etableringen af datterselskabet Hanegal Live, som er i færd med at klargøre fire foodtrucks, som efter planen skal rulle ud med forskellige madkoncepter fra Hanegals sortiment.

Første event bliver en pop-up-madbod i Irmas nye flagskibsbutik på Østerport station i København. Her kommer 50.000 pendlere forbi hver dag, som køber mad på farten.

Hanegal Live håber at de nye foodtrucks kan være med til at give økologien et mere synligt ansigt på gadeplan.. Foto: Hanegal

”Streetfood-trenden har højnet kvaliteten for hurtige måltider, og det er for mange blevet nemmere at spise ude, men økologien mangler stadig. Det vil vi gerne ændre på med vores nye koncept Hanegal Live”, siger Michael Vadgaard Jørgensen, som er medejer i Hanegal og nyindsat direktør i Hanegal Live.

Hanegals første pølsevogn havde sin debut i 1993, og i 2009 indgik Hanegal et samarbejde med Den Økologiske Pølsemand (DØB) i København, som siden har serveret Hanegals økologiske pølser, både fra de faste pladser i København og på festivaler.

DØP er på den måde blevet en vigtig ambassadør for Hanegal og økologi, nu håber Michael Vadgaard Jørgensen at den nye flåde af foodtrucks kan være med til at øge kendskabet til selskabets sortiment af færdigretter.