Annonce
Annonce

Friland efterlyser både mere økologisk okse- og svinekød, da det kniber med at dække efterspørgslen - både på hjemmemarkedet og i udlandet. Foto: Henrik H. Koszyczarek
Friland mangler økologisk kød
Friland og Danish Crown Beef oplever i øjeblikket et usædvanligt lavt antal økologiske dyr til slagtning, hvilket gør det svært at imødekomme efterspørgslen både i Danmark og udlandet.
Selvom tillæggene på det økologiske oksekød i øjeblikket ligger 1,25 kr. højere pr. kg. end samme periode sidste og forrige år, er det tæt på historisk svært at skaffe de mængder økologisk oksekød, som kunderne efterspørger, oplyser Friland, som er en del af Danish Crown-koncernen.
"Vi ser en rigtig høj efterspørgsel på økologi i øjeblikket. Det gør sig gældende på både grise- og oksekødet, men særligt på oksekødet er vi meget udfordrede af det lave antal dyr til slagtning," siger Martin Rosenstand Bak Thomsen, der er eksportdirektør hos Friland.
"Det er faktisk hele vejen rundt, at vi godt kan sælge mere, end vi får ind. Både det hakkede kød og de ædle udskæringer sælges uden problemer, så længe det er økologisk," siger han.
Høje mælkepriser holder køerne på gården
Selvom en høj efterspørgsel er bedre end det modsatte, så risikerer Friland at komme i en situation, hvor selskabet ikke kan levere de mængder, som de trofaste kunder efterspørger og det kan koste på den lange bane.
"Vi ved, dyrene er derude, men en høj mælkepris gør det attraktivt at holde lidt længere på dyrene. Det kan jeg sagtens forstå, men dyrene skal jo slagtes på et tidspunkt, så hvis vi ser en markant stigning af slagtedyr i sensommeren, risikerer vi, at vores kunder har fundet andre leverandører i mellemtiden, og så står vi pludselig med alt for meget kød," siger Martin Rosenstand Bak Thomsen.
Derfor opfordrer Friland nu de økologiske leverandører til at gå besætningerne efter for dyr, som kan betegnes som slagteklare.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.