Annonce
Annonce
Det er primært for oplevelsens skyld, at forbrugerne går på madmarkeder, og ikke så meget for at få sat ansigt på mennesket bag de varer, der kommer i kurven på markedet, viser en undersøgelse. Arkivfoto: Jakob Brandt
Forskere: Forbrugerne jagter oplevelser på madmarkeder
Størstedelen af forbrugerne besøger fødevaremarkedet for at se og smage regionale fødevarer og for at blive inspireret, mens de færreste vil møde primærproducenterne.
Madmarkeder, madfestivaler, gårdbesøg og smage-aftener med lokalt producerede fødevarer er populære som aldrig før.
Men hvad får forbruger og fødevareproducent egentligt ud af at møde hinanden?
Det har forskere fra Institut for Fødevarer og Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet, undersøgt.
Det er primært for oplevelsens skyld, at forbrugerne går på madmarkeder, og ikke så meget for at få sat ansigt på mennesket bag de varer, der kommer i kurven på markedet, viser en undersøgelse foretaget på tre danske madmarkeder. De deltagende forbrugere var overvejende kvinder, og gennemsnitsalderen var 56 år.
Ud over oplevelses-elementet forklarede de, at inspiration til at købe og smage nye fødevarer samt større viden om de produkterne var blandt de væsentligste bevæggrunde for at købe ind på et marked fremfor i supermarkedet.
Støtte til lokale producenter
Kort om undersøgelsen
321 besvarede spørgeskemaer fra kunder på madmarkeder i hhv. Hvide Sande, Odense og Aarhus samt 12 spørgeskemaer udfyldt af primærproducenter er i undersøgelsen blevet suppleret med telefoninterviews med udvalgte kunder og producenter.
At støtte lokale eller regionale producenter var et andet motiv for at handle på et marked.
"Både for forbrugere og producenter fungerer markedet som en kommunikationsplatform, der har betydning for opbygning af forbrugernes tillid, tryghed og loyalitet," forklarer seniorforsker Chris Kjeldsen fra Institut for Agroøkologi, AU, der er en af forfatterne bag undersøgelsen.
For producenterne er markedssalget desuden en kærkommen lejlighed til at møde kunderne direkte, fremme salget af egne produkter og ikke mindst få feedback på deres varer.
Inspiration til at teste nye varer
Undersøgelsen har dog ikke kunnet påvise, at kunderne har en direkte indflydelse på ny produktudvikling eller på sortimentet hos producenterne.
Undersøgelsen viser derimod, at mødet med producenterne ikke spiller ind på forbrugernes øvrige indkøbsvaner, men de adspurgte forbrugere mente dog, at de i snakken med stadeholderne på markedet får inspiration både til madlavningen derhjemme og til at prøve nye varer, de ikke ellers ville have købt.
Flere artikler fra samme sektion
Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen
Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.
Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske
Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.
Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne
Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.