Annonce
Annonce
Selv om syv ud af ti danskere går op i dyrevelfærd, er der stadig mange der glemmer de gode intentioner, når de ser på priserne ude i køledisken. Foto: Moment Studio
De fleste forbrugere tænker på dyrevelfærd, når de handler i supermarkedet
Ny undersøgelse som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen viser, at syv ud af ti danskere går op i dyrevelfærd, når de køber fødevarer.
Danskerne tænker på dyrevelfærd, når de står i supermarkedet og handler fødevarer. Det viser en undersøgelse med fokus på Det Statslige Dyrevelfærdsmærke, som YouGov har udarbejdet for Fødevarestyrelsen.
Det bør være godt nyt for de økologiske kødproducenter, som det seneste år har oplevet, at der er færre forbrugere, der putter de Ø-mærkede kødprodukter i indkøbskurven.
Undersøgelsen viser bl.a., at ca. syv ud af ti danskere kender til Det Statslige Dyrevelfærdsmærke ”Bedre Dyrevelfærd” og størstedelen af dem, der har kendskab til mærket, har også tillid til det. Undersøgelsen peger også på, at ca. syv ud af ti danskere går op i dyrevelfærd, når de står i supermarkedet og køber ind til middagsbordet.
Fødevareminister Jacob Jensen (V) er godt tilfreds med undersøgelsen:
”Rapporten sætter to streger under, at størstedelen af danskerne går op i dyrevelfærd, når de eksempelvis står foran køledisken. Det glæder mig. Det bekræfter mig også i, at vi i Danmark skal gøre noget ved de udfordringer, som vi visse steder har med dyrevelfærden. Målet er ganske klart. Dyrevelfærden skal løftes til gavn for både dyrene og til gavn for producenter og forbrugere, hvis efterspørgslen kan imødekommes, når de står i supermarkederne,” siger Jacob Jensen.
Ø-mærket viser vej
Af undersøgelsen fremgår det desuden, at der er en høj andel af børnefamilier, som går op i Dyrevelfærdsmærket. Her er det hele otte ud af ti i undersøgelsen, der svarer, at de kender Det Statslige Dyrevelfærdsmærke, og også hele otte ud af ti børnefamilier svarer, at de har tillid til mærket.
De tal kommer ikke bag på Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, da det i mange år har været kendt, at netop familier med små børn typisk går meget op i økologi, dyrevelfærd og sundhed:
"Når man køber økologisk kød, får man automatisk god dyrevelfærd med i købet, og oven i det gør man noget godt for biodiversiteten og drikkevandet, da økologerne ikke benytter syntetiske pesticider," siger Birgitte Jørgensen.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.