Annonce

Annonce

Gennem de seneste tre år har uddeler Morten Nielsen årligt formået at hæve økologiandelen med fire procent, så Dagli'Brugsen i Lejre i dag har en økologiprocent, der er næsten tre gange så høj som gennemsnittet i Coop-kæden. Posen med øllebrødspulver er en del af forklaringen. Foto: Dagli'Brugsen i Lejre

Dagli’Brugsen i Lejre er igen kåret som kædens danske mester i økologisk salg

Ved at opbygge et økologisk sortiment på over 1200 varenumre, har uddeler Morten Nielsen skabt en stor skare af trofaste øko-kunder, og økologien står i dag for næsten en tredjedel af omsætningen.

Uddeler Morten Nielsen beviser igen i år, at han har fundet nøglen til at sælge økologiske fødevarer, og ny måling fra Coop viser, at omsætningen af økologiske varer bidrager med 31,5 pct. af omsætningen i Dagli’Brugsen i Lejre. Dermed er økologiprocenten vokset fra 19,5 pct. til 31,5 pct. siden den første måling i 2019, og det er årsagen til, at Morten Nielsen for andet år i træk kan bryste sig af den højeste økologiandel blandt alle Dagli’Brugsen-kædens butikker i Danmark.

Det har han prøvet før. Sidste år blev Dagli’Brugsen Lejre også kåret som kædens Danmarksmester i økologi i kraft af en økologi-andel på 28,1 pct., og kæde-ledelsen og Morten Nielsen var spændt på at se, om det var udtryk for en corona-tendens, som primært blev udløst af kundernes ændrede indkøbsmønstre under nedlukningerne, eller om det var tale om en permanent udvikling. Nu slår den nyeste måling fast, at væksten fortsætter, og kædedirektør for Dagli’Brugsen, Maria Beck-Tange, glæder sig over at den positive salgsudvikling fortsætter i Lejre:

”Vi er glade for, at Dagli’Brugsen Lejre har en så høj andel af økologiske varer på hylderne. Det taler direkte ind i én af vores hjertesager i Dagli’Brugsen, hvor vi vil være et ansvarligt hverdagssupermarked, der understøtter en mere bæredygtig hverdag for alle vores kunder. Mange af vores andre Dagli’Brugsen-butikker har også fået markant flere økologiske varer på hylderne de seneste år,” siger Maria Beck-Tange i en pressemeddelelse.

Kunderne får, hvad de vil have

Dagli’Brugsen Lejre har mere end 1200 forskellige økologiske varenumre i sit sortiment. Det er flere øko-varer end nogen anden Dagli’Brugsen i Danmark, og det brede sortiment er uden tvivl en væsentlig årsag til, at butikken henter næsten hver tredje omsætningskrone fra økologiske varer. Til sammenligning var det i 2019 kun hver fjerde krone, som stammede fra salg af økologiske produkter.

En anden væsentlig årsag til den høje økologi-andel i Lejre-butikken er formentlig, at uddeler Morten Nielsen er kendt for at lytte til kunderne. Han har en målsætning om, at kunderne altid skal kunne købe de økologiske varer, de efterspørger. Det gælder også, selvom varerne i første omgang ikke findes på hylderne i butikken. Efterlyser en kunde et bestemt produkt, så bestiller han dem bare hjem, og det skaber trofaste kunder.

"Vi holder øje med markedet, og så længe det er økologi og det er noget, som jeg tror på, bestiller jeg det hjem, og så handler det om at promovere varerne, så de kommer i spil," siger den sjællandske uddeler.

Det var også tilfældet med et nicheprodukt som økologisk øllebrødspulver, som en kunde for nylig efterlyste.

”Jeg kunne ikke finde varen i Dagli’Brugsens sortiment, men det lykkedes alligevel at få den hjem til butikken. Kunderne skal endelig komme og spørge, for jeg vil hellere end gerne se, om jeg kan skaffe varerne, de efterspørger, og det lykkes som regel,” siger Morten Nielsen, som de seneste tre år årligt har løftet økologiandelen med fire procentpoint.

Ifølge Økologisk Landsforenings Markedsrapport for 2022 lå Dagli'Brugsens økologiprocent i 2021 på 10,9 pct., så man kan roligt sige, at Morten Nielsen har formået at gøre en forskel ved at give kunderne de økologiske varer, som de efterspørger.

"Men jeg tør ikke sige, at økologiandelen stiger til 35 pct. til næste år, men vi gør, hvad vi kan, for at salget skal vækste."

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage