Annonce
Annonce
De fire grønne influencers, som kan følges på Instagram-profilen @derforlandmand, er (fra venstre): Andreas Krogh, Emilie Qvist Kjærgaard, Stella Lund og Jacob Boisen.
Fire unge kræfter er klar til at profilere fødevareproduktionen på Instagram
Jacob Boisen håber, at hans indhold på sociale medier kan påvirke landbrugsuddannelserne til at tænke mere økologisk. Han er en af de fire personer, som via en ny konto på Instagram skal udbrede kendskabet til fødevarebranchen de kommende måneder.
De næste syv måneder skal Jacob Boisen have fokus på mere end at passe høns og hjælpe til på Axel Månssons landbrug.
Han er nemlig en af de fire såkaldte grønne influencers, som i forbindelse med et projekt af Økologisk Landsforening skal dele indhold fra deres hverdag på Instagram for at give andre et indblik i arbejdet med landbrug og fødevarer.
"Jeg er lige ved at pakke æg," siger den 27-årige voksenlærling, da Økologisk Nu fanger ham over telefonen.
Selvom han har travlt, vil han dog meget gerne fortælle om, hvorfor han har valgt at medvirke i projektet og dele sine oplevelser på Instagramprofilen @derforlandmand.
"For at vise virkeligheden. Hvordan økologi er skruet sammen. Det er jo bæredygtigt; det er skide godt for naturen, jorden og dyrenes velfærd. Det driver mig at få det budskab ud," siger Jacob Boisen med en tydelig begejstring i stemningen.
Det overordnede formål med projektet er at skabe interesse for arbejdet og sikre, at der står en ny generation af økologiske landmænd klar til at tage over, i takt med at de nuværende landmænd går på pension.
Jacob Boisen håber også, at projektet og den øgede åbenhed om arbejdet kan være med til at drive en forandring på landbrugsuddannelserne, hvor rammerne stadig er stramt bygget op om konventionel praksis. Eksempelvis skulle Jacob Boisen tage sprøjtecertifikat, inden han kom i praktik, og han ser gerne, at uddannelserne lægger mere vægt på økologien for de studerende, der ønsker at gå i dén retning.
Han har ikke hidtil været typen, der dagligt laver opslag på sine sociale medier-konti – "jeg er da på Facebook, men har prioriteret arbejdet", som han siger – men det kommer til at ændre sig:
"Nu ser jeg da det her som en del af arbejdet," forklarer han.
Hvorfor skal folk følge lige netop dit indhold?
"Nu har jeg godt nok meget med høns at gøre, men der er også en del andet: Jeg kører meget rundt, for eksempel kører jeg lastbil til biogasanlægget, hvor vi laver grøn energi, jeg kører traktor og er med til at plante. Jeg vil vise, hvordan man gør det økologisk. Det, synes jeg, er meget vigtigt."
Han mødte de tre andre influencers repræsentanter fra Økologisk Landsforening, bl.a. projektleder Jens Peter Hermansen og adm. direktør Helle Borup Friberg, til en introdag i Aarhus lørdag den 8. maj, hvor de bl.a. spiste på Restaurant Hærværk og var ude at sejle.
De øvrige influencers er 23-årige Stella Lund, der ligesom Jacob Boisen er ved at uddanne sig til faglært landmand, 27-årige Andreas Krogh, der studerer til agro business manager og 26-årige Emilie Qvist Kjærgaard, som er under uddannelse til kok.
Jacob Boisen selv planlægger at dele både billeder, video og tekst fra sin dagligdag.
"Jeg vil dele så ofte som muligt, for der er så meget at se herude: mange forskellige maskiner og måder at gøre tingene på. Der er i hvert fald nok at vise fra min side," siger han.
Han skal være hos Axel Månsson i to år, indtil han tilbage til skolen til januar næste år, hvor han efter planen kan afslutte uddannelsen den følgende sommer. Herefter skal han tilbage til Axel Månsson, hvor han har sikret sig fast arbejde.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.