Annonce

Annonce

Opstillede varer i Irma-butik

Coop har det seneste år fået en del nye lokale varer på hylderne via samarbejdet med Råhandel, men dere r plads til flere produkter på Coops hylder, og de må meget gerne være økologiske. Foto: Coop

Få kørekort til Coops butikshylder

I kampen for at få flere nye unikke dagligvarer i butikkerne har Coop givet et 'detailhandelskørekort' til 200 mindre fødevareproducenter, og dagligvarekoncernen inviterer til ny køreprøve i december.

Selv om 'Lokale varer' gennem flere år har været et buzzord hos aktørerne i den hjemlige dagligvarehandel, hvor kæderne kæmper om de mest interessante lokale produkter, oplever mange fødevareproducenter, at det kan være vanskeligt at få plads på detailkædernes butikshylder.

Det har Coop de seneste år rådet bod på ved at tilbyde producenterne et 'detailhandelskørekort', og de seneste fire år har ca. 200 mindre fødevareproducenter deltaget i heldagsseminaret bag kørekortet, som ifølge Coop både henvender sig til de producenter, som allerede er i gang, og til de, der først skal til at etablere en produktion. Næste køretime finder sted 9. december i form af et heldagsseminar.

”For mange af de ildsjæle og iværksættere, der er i gang med spændende nye varer – eller drømmer om at komme det – kan det virke uoverskueligt, hvor man skal begynde. På dette seminar tilbyder vi et ”detailhandelskørekort” kvit og frit. Vores formål er at hjælpe flere i gang, så vi selv kan få nye, bedre og spændende produkter på hylderne de kommende år,” siger Hanna Schaldemose, Coop Lokale Varer, som glæder sig til at se hvilke producenter og nye fødevarer, som hun bliver præsenteret for.

”Feedbacken fra deltagerne har været meget positiv, hvor producenterne synes, de har fået en bedre forståelse af detailbranchen, og at de har fået nogle værktøjer med hjem, som de har kunnet bruge i udviklingen af deres produkter til detail,” siger Hanna Schaldemose, der er ansvarlig for at få flere lokale varer fra små producenter ud på Coops hylder.

”Vi møder producenterne i øjenhøjde og giver dem muligheden for at få svar på nogle af de spørgsmål, som ellers kan være svære at få svar på,” siger hun.

På seminaret kan deltagerne blandt andet høre om mulighederne for at få hjælp til finansiering via Coop Crowdfunding, og de kan høre om samarbejde mellem Irma/Coop og Råhandel, der gør det lettere at distribuere varer til få butikker.

Analysechef Lars Aarup, Coop Analyse, fortæller om de nyeste forbrugertrends, for at inspirere til produktudvikling i retning mod hvad den moderne forbruger vil efterspørge i de kommende år.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi