Annonce

Annonce

Ved at skrue op for synligheden og fortælle om fordelene ved økologi, var Ica-kæden i stand til at løfte økologisalget markant.

Ca. 100 Ica-butikker har deltaget i den svenske del af et treårigt EU-nudgingprojektet, som viser, at det er muligt at øge salget af økologiske fødevarer markant ved at flytte på placeringen af varerne og skilte med fordelene ved at spise økologiske fødevarer. Foto: Organic Sweden

EU-projekt viser, at det er muligt at øge økologisalget markant via nudging

Et finsk forsøg med nudging fik salget af økologiske gulerødder til at vokse med 253 pct. blot ved at give dem en bedre placering i butikken og skilte med de mange fordele ved økologiske fødevarer.

En vækst på 253 pct. i salget af økologiske gulerødder uden at justere på prisen er blot et af mange resultater, som Organic Sweden præsenterer i "Sustainable Nudging Report". Den indeholder de vigtigste indsigter fra det treårige projekt Nudging Organic, som Organic Sweden har gennemført i samarbejde med de tre europæiske brancheorganisationer Bionext i Holland, BioForum i Belgien og Pro Luomu i Finland.

De har alle gennemført nudging-forsøg i lokale butikker, som viser, hvordan små justeringer i og omkring butikshylderne øgede salget af udvalgte økologiske varer markant uden at det er nødvendigt at justere på priserne. Nøglerne til et øget salg er en bedre placering i butikken og skiltning, der fortæller kunderne om fordelene ved at spise økologiske fødevarer.

I Sverige deltog over 100 ICA-butikker i november i nudingkampagnen, som fik salget af økologiske havregryn og frugtdrikke til at stige med henholdsvis 65 pct. og 164 pct. ved at flytte de to varer fra deres normale placering i butikken til hylder med højere trafik, uden at der ikke blev skruet på priserne.

Under nudging-projektet har Ica-butikkerne i Sverige skabt øget synlighed for økologien.
Under nudging-projektet har Ica-butikkerne i Sverige skabt øget synlighed for økologien.. Foto: Organic Sweden

”Dette projekt viser, at selv små, gennemtænkte ændringer kan have en stærk indflydelse på forbrugernes adfærd. Vi deler gerne vores resultater og inspirerer andre til at bruge disse strategier til at understøtte bæredygtige valg i butikkerne,” siger Anton Järild, projektleder hos Organic Sweden i en pressemeddelelse.

Finsk højdespringer 

I Finland blev der udført et lignende nudging-eksperiment med økologiske gulerødder. Ved at ændre stedet for de økologiske gulerødder steg salget med hele 253 pct sammenlignet med almindelig placering i samme uge sidste år.

Nudging-eksperimentet for de økologiske gulerødder gik over al forventning. Nu vil butikken beholde nud til fremtidig brug, og producenten ønsker at udføre lignende eksperimenter, siger Heidi Haavisto-Meier fra den finske øko-organisation Pro Luomu.

I Holland lykkedes det for Bionext at øge salget af økologisk kød med 27 pct. ved at skabe øget opmærksomheden om de økologiske alternativer via hyldeforkanter og plakater. Belgiske BioForums eksperimenter med nudging var i stand til at løfte salget af vegetariske økologiske produkter med 33 pct.

I Danmark har Økologisk Landsforening tidligere gennemført lignende nudging-projekter, som dokumenterede lignende effekter.

Fire lande deltog i Nudging-projektet

  • Sustainable Nudging-rapporten opsummerer resultaterne af 'Nudging Organic'-projektet, som primært er finansieret af EU.

  • Projektet er gennemført i samarbejde med dagligvarekæder i Sverige, Finland, Holland og Belgien under den fælles overskrift: "Økologisk i Europa, en del af løsningen". Find yderligere information og download af hele rapporten

  • I Sverige har Organic Sweden drevet projektet Nudging Organic/Shop økologisk sammen med Ica Sverige, Arla Foods, Bärta. Dava Foods, Smakis, Munkagrodden, Scan Sverige og Saltå Kvarn med hjælp fra nudging-bureauet Beteendelabbet.

  • Den svenske nudging-rapport for 2024/2025 bliver først offentliggjort 28. januar

Kilde: Organic Sweden

Flere artikler fra samme sektion

Det gik over al forventning, da Aarhus for første gang lagde grund til plantebaseret madmesse

Flere end 3.000 gæster mødte op, da Dansk Vegetarisk Forening afholdt sin plantebaserede fødevaremesse med fokus på økologi, Plant Food Festival, uden for København for første gang.

20-01-2025 3 minutter Plantebaserede fødevarer,   Events

Aarstidernes nye strategi skal inspirere kunderne til at spise mere grønt hele dagen

Måltidskasse-virksomheden, som netop er blevet overtaget af Dagrofa, lancerer strategien "Lyst til flere grønne måltider," som skal inspirere flere danskere til at tænke i grøn mad hele dagen.

17-01-2025 3 minutter

Friland vil erobre rugbrødet med ny pålægsserie

For mange forbrugere lægger stadig konventionelle kødpålægsvarer på rugbrødet. Det vil Friland gerne lave om på. Derfor lancerer Danish Crown-datterselskabet nu en økologisk pålægsserie med rullepølse, skinke, spegepølser og hamburgerryg.

17-01-2025 3 minutter Detailhandel