Annonce

Annonce

Ved at skrue op for synligheden og fortælle om fordelene ved økologi, var Ica-kæden i stand til at løfte økologisalget markant.

Ca. 100 Ica-butikker har deltaget i den svenske del af et treårigt EU-nudgingprojektet, som viser, at det er muligt at øge salget af økologiske fødevarer markant ved at flytte på placeringen af varerne og skilte med fordelene ved at spise økologiske fødevarer. Foto: Organic Sweden

EU-projekt viser, at det er muligt at øge økologisalget markant via nudging

Et finsk forsøg med nudging fik salget af økologiske gulerødder til at vokse med 253 pct. blot ved at give dem en bedre placering i butikken og skilte med de mange fordele ved økologiske fødevarer.

En vækst på 253 pct. i salget af økologiske gulerødder uden at justere på prisen er blot et af mange resultater, som Organic Sweden præsenterer i "Sustainable Nudging Report". Den indeholder de vigtigste indsigter fra det treårige projekt Nudging Organic, som Organic Sweden har gennemført i samarbejde med de tre europæiske brancheorganisationer Bionext i Holland, BioForum i Belgien og Pro Luomu i Finland.

De har alle gennemført nudging-forsøg i lokale butikker, som viser, hvordan små justeringer i og omkring butikshylderne øgede salget af udvalgte økologiske varer markant uden at det er nødvendigt at justere på priserne. Nøglerne til et øget salg er en bedre placering i butikken og skiltning, der fortæller kunderne om fordelene ved at spise økologiske fødevarer.

I Sverige deltog over 100 ICA-butikker i november i nudingkampagnen, som fik salget af økologiske havregryn og frugtdrikke til at stige med henholdsvis 65 pct. og 164 pct. ved at flytte de to varer fra deres normale placering i butikken til hylder med højere trafik, uden at der ikke blev skruet på priserne.

Under nudging-projektet har Ica-butikkerne i Sverige skabt øget synlighed for økologien
Under nudging-projektet har Ica-butikkerne i Sverige skabt øget synlighed for økologien. Foto: Organic Sweden

”Dette projekt viser, at selv små, gennemtænkte ændringer kan have en stærk indflydelse på forbrugernes adfærd. Vi deler gerne vores resultater og inspirerer andre til at bruge disse strategier til at understøtte bæredygtige valg i butikkerne,” siger Anton Järild, projektleder hos Organic Sweden i en pressemeddelelse.

Finsk højdespringer 

I Finland blev der udført et lignende nudging-eksperiment med økologiske gulerødder. Ved at ændre stedet for de økologiske gulerødder steg salget med hele 253 pct sammenlignet med almindelig placering i samme uge sidste år.

"Nudging-eksperimentet for de økologiske gulerødder gik over al forventning. Nu vil butikken beholde nudging-skiltene til fremtidig brug, da producenten ønsker at udføre lignende eksperimenter", siger Heidi Haavisto-Meier fra den finske øko-organisation Pro Luomu.

I Holland lykkedes det for Bionext at øge salget af økologisk kød med 27 pct. ved at skabe øget opmærksomheden om de økologiske alternativer via hyldeforkanter og plakater. Belgiske BioForums eksperimenter med nudging var i stand til at løfte salget af vegetariske økologiske produkter med 33 pct.

I Danmark har Økologisk Landsforening tidligere gennemført lignende nudging-projekter, som dokumenterede lignende effekter.

Fire lande deltog i Nudging-projektet

  • Sustainable Nudging-rapporten opsummerer resultaterne af 'Nudging Organic'-projektet, som primært er finansieret af EU.

  • Projektet er gennemført i samarbejde med dagligvarekæder i Sverige, Finland, Holland og Belgien under den fælles overskrift: "Økologisk i Europa, en del af løsningen". Find yderligere information og download af hele rapporten

  • I Sverige har Organic Sweden drevet projektet Nudging Organic/Shop økologisk sammen med Ica Sverige, Arla Foods, Bärta. Dava Foods, Smakis, Munkagrodden, Scan Sverige og Saltå Kvarn med hjælp fra nudging-bureauet Beteendelabbet.

  • Den svenske nudging-rapport for 2024/2025 bliver først offentliggjort 28. januar

Kilde: Organic Sweden

Flere artikler fra samme sektion

De danske udstillere tog trætte men tilfredse hjem efter fire dage på Biofach

Når BioFach-messen lukker fredag, er det en flok tilfredse danske udstillere, som drager hjem fra Nürnberg med nye interessante kontakter og en styrket tro på, at det lysner på de økologiske eksportmarkeder.

14-02-2025 7 minutter

BioFach ser stort uudnyttet potentiale for at øge økologisalget til professionelle køkkener

Med en stor foodservicestand forsøger de tyske messearrangører at styrke netværket mellem de aktører, som skal sikre, at flere økologiske råvarer finder vej til de professionelle køkkener i Europa.

14-02-2025 4 minutter Eksport,   Messer,   Events

Better Stands giver guldmedalje til den danske fællesstand på Biofach

Recycling og genbrug er en del af økologiens dna, og derfor er anerkendesen fra Better Stand et stærkt statement at sende til gæsterne på BioFach-messen, mener de danske arrangører.

13-02-2025 4 minutter Eksport,   Messer