Annonce

Annonce

Forskellige former for bæredygtig emballage står på et bord.

Det er lidt af en jungle at finde rundt i de mange nye former for bæredygtig emballage, men hvis de økologiske fødevareproducenter ønsker at fastholde en skarp bæredygtig profil, er de nødt til at arbejde med grønne emballageløsninger. Foto: Jakob Brandt

Det er ikke nok, at fødevarerne er bæredygtige

Fremtidens forbrugere forventer, at de økologiske fødevarer bliver pakket i bæredygtig emballage. Det skal økologer tage op, hvis de vil fastholde en bæredygtig profil.

Det er lidt af en jungle at finde rundt i de mange nye former for bæredygtig emballage, men hvis de økologiske fødevareproducenter ønsker at fastholde en skarp bæredygtig profil, er de nødt til at arbejde med grønne emballageløsninger. 

Stadigt flere forbrugere verden over går op i bæredygtighed, når de køber fødevarer – og det vil i stigende grad også komme til at gælde emballagen. 

Det budskab var der udbredt enighed om blandt deltagerne, da Økologisk Landsforenings holdt eksportseminar om bæredygtige emballageløsninger i Food Innovation House i Vejle. 

Her pointerede sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal, at det er oplagt, at de økologiske producenter tager teten i forhold til at benytte grønne emballageløsninger.

"Næste generation af forbrugere vil betragte økologi som en selvfølge, men de økologiske produkter risikerer at blive fravalgt, hvis emballagen ikke er bæredygtig. Forbrugerne vil ikke undvære emballage, men den skal være så miljørigtig som muligt," sagde Birthe Linddal, som holdt oplæg på eksportseminaret. 

Hun mener, at de økologiske virksomheder er nødt til at gå foran, hvis de skal blive ved med at være relevante i et marked, hvor der på alle områder bliver mere og mere fokus på bæredygtighed. 

"Danmark er nummer et på økologi, og mange har den opfattelse, at vi er en meget grøn nation, men faktisk er vi en af de nationer, som producerer mest affald," sagde Birthe Linddal. 

Behov for paradigmeskift 

Hun pegede på, at Jordens kraftige befolkningstilvækst gør en mere effektiv affaldshåndtering og brug af bæredygtige emballager, som fungerer på naturens præmisser, til en global udfordring, som de økologiske producenter er nødt til at tage alvorligt. 

På den anden side erkendte hun, at det er en meget kompleks problemstilling, da en emballage, der er bæredygtig i ét land, ikke nødvendigvis er den optimale løsning i et andet land, hvor man håndterer affaldet anderledes end i Danmark. 

Af samme grund er det derfor vanskeligt at skabe et overblik over det ideelle valg blandt de forskellige nye emballagetyper, som bliver udviklet i disse år. 

"Der er meget på vej, men noget er måske mere sjovt end praktisk, men som økologer bør I selvfølgelig gå forrest," sagde Birthe Linddal. 

Kæderne stiller krav til emballagen 

Hun bakkes op af markedschefen for eksport i Økologisk Landsforening, Pernille Bundgård. 

Hun pegede på, at det ikke mindst er vigtigt at være på forkant med udviklingen af bæredygtig emballage, hvis danske eksportfirmaer ønske at forsvare og udbygge deres position i udlandet: 

"Vi ser allerede storbyer rundt omkring i verden, for eksempel Berlin, hvor forbrugerne og dermed supermarkederne stiller krav til emballagen. Det er noget, man som virksomhed skal holde sig for øje, hvis man vil eksportere sine varer. Fremover vil det ikke være nok blot at fokusere på selve produktet, man skal også have fokus på det, der er udenom," sagde Pernille Bundgård og tilføjede: 

"Hvis I gør noget godt med jeres emballage, så husk at kommunikere det til kunderne."

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi