Annonce
Annonce
Markedet er igen modent til at fylde hylderne med økologiske varer, men kæderne tøver stadig i startblokken, selv om forbrugerne er klar til at købe mere økologi. Foto: Moment Studio
Det er farligt for kæderne at tøve for længe i startblokken
Det er på tide, at markedet tager endnu et økologisk skridt frem, men kæderne har brug for et lille skub, så de sætter flere økologiske varer tilbage på hylderne, mener Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
Sideløbende med at mange danske forbrugere er begyndt at kigge mere på priserne, når de fylder indkøbskurven, har de valgt de dyreste økologiske varer fra, men nu er konjunkturerne ved at vende og både Coop og Økologisk Landsforening peger på, at tiden er moden til at få flere økologiske varer tilbage på hylderne og på forsiden af tilbudsaviserne.
Thomas Roland, CSR-chef i Coop frygter, at stagnationen i det økologiske salg risikerer at blive selvforstærkende, fordi detailhandelen kan miste tilliden til kundernes økologiske købelyst.
Det skriver han i en klumme i Altinget, hvor han tager udgangspunkt i det paradoks, at konjunkturerne er i bedring og forbrugertilliden på vej op, samtidig med at forbrugerne i stigende grad fravælger de dyre økologiske varer. Samtidig står supermarkederne tøvende i startboksen og er klar til at skrue op for de økologiske tilbud. Det er nu, de har brug for det sidste skub, vurderer Thomas Roland.
”Kunderne søger mod discountbutikker. Discountbutikker har færre økologiske varer på hylderne end de store supermarkeder. Også derfor sælges der naturligt nok mindre økologi. Men er det et bevidst fravalg fra kundernes side, eller er det en konsekvens af, at detailhandelen ikke tilbyder de samme varianter i alle supermarkedskæder,” spørger Thomas Roland.
Hele værdikæden skal med
Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening vurderer, at der er tale om en kombination, og hun er enig med Thomas Roland i, at tiden nu er moden til at kæderne igen begynder at lave kampagner for økologiske fødevarer, som ikke kun sigter mod at fastholde de mest prisfølsomme kunder.
”Et stort økologisk sortiment med et bredt udvalg indenfor både prispunkter og kvaliteter er afgørende, hvis kæderne skal have succes med økologi. De bør tænke i, at kunderne køber ind til måltider – ikke i specifikke kategorier,” siger Birgitte Jørgensen.
Hun peger samtidig på, at tab af biodiversitet, udfordringer med lav dyrevelfærd og forurening af grundvandet i dag er mere aktuelle dagsordner end nogensinde, og hun opfordrer dagligvarehandlen til at gå forrest med den grønne omstilling af fødevareforbruget.
”Men det er vigtigt, at hele værdikæden tager opgaven på sig og bliver bedre at fortælle, hvor økologien går foran og gør en forskel – så forbrugerne forstår, hvorfor der kan være en merpris på de økologiske fødevarer,” siger Birgitte Jørgensen.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.