Annonce
Annonce
Markedet er igen modent til at fylde hylderne med økologiske varer, men kæderne tøver stadig i startblokken, selv om forbrugerne er klar til at købe mere økologi. Foto: Moment Studio
Det er farligt for kæderne at tøve for længe i startblokken
Det er på tide, at markedet tager endnu et økologisk skridt frem, men kæderne har brug for et lille skub, så de sætter flere økologiske varer tilbage på hylderne, mener Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
Sideløbende med at mange danske forbrugere er begyndt at kigge mere på priserne, når de fylder indkøbskurven, har de valgt de dyreste økologiske varer fra, men nu er konjunkturerne ved at vende og både Coop og Økologisk Landsforening peger på, at tiden er moden til at få flere økologiske varer tilbage på hylderne og på forsiden af tilbudsaviserne.
Thomas Roland, CSR-chef i Coop frygter, at stagnationen i det økologiske salg risikerer at blive selvforstærkende, fordi detailhandelen kan miste tilliden til kundernes økologiske købelyst.
Det skriver han i en klumme i Altinget, hvor han tager udgangspunkt i det paradoks, at konjunkturerne er i bedring og forbrugertilliden på vej op, samtidig med at forbrugerne i stigende grad fravælger de dyre økologiske varer. Samtidig står supermarkederne tøvende i startboksen og er klar til at skrue op for de økologiske tilbud. Det er nu, de har brug for det sidste skub, vurderer Thomas Roland.
”Kunderne søger mod discountbutikker. Discountbutikker har færre økologiske varer på hylderne end de store supermarkeder. Også derfor sælges der naturligt nok mindre økologi. Men er det et bevidst fravalg fra kundernes side, eller er det en konsekvens af, at detailhandelen ikke tilbyder de samme varianter i alle supermarkedskæder,” spørger Thomas Roland.
Hele værdikæden skal med
Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening vurderer, at der er tale om en kombination, og hun er enig med Thomas Roland i, at tiden nu er moden til at kæderne igen begynder at lave kampagner for økologiske fødevarer, som ikke kun sigter mod at fastholde de mest prisfølsomme kunder.
”Et stort økologisk sortiment med et bredt udvalg indenfor både prispunkter og kvaliteter er afgørende, hvis kæderne skal have succes med økologi. De bør tænke i, at kunderne køber ind til måltider – ikke i specifikke kategorier,” siger Birgitte Jørgensen.
Hun peger samtidig på, at tab af biodiversitet, udfordringer med lav dyrevelfærd og forurening af grundvandet i dag er mere aktuelle dagsordner end nogensinde, og hun opfordrer dagligvarehandlen til at gå forrest med den grønne omstilling af fødevareforbruget.
”Men det er vigtigt, at hele værdikæden tager opgaven på sig og bliver bedre at fortælle, hvor økologien går foran og gør en forskel – så forbrugerne forstår, hvorfor der kan være en merpris på de økologiske fødevarer,” siger Birgitte Jørgensen.
Flere artikler fra samme sektion
Yderligere to danske firmaer dropper salget af grøntsagskasser
I denne uge stoppede både Eat Grim og Den Grønne Asparges med at levere grøntsagskasser direkte til danskernes køkkendør.
Advokatfirma vinder Årets Kantinepris
Ekstraordinær fokus på bæredygtighed, økologi og gode smagsoplevelser gør kantinen hos advokatfirmaet Gorrissen Federspiel til vinder af Kantineprisen 2023.
EU lemper krav til økologisk kæledyrsfoder
Andelen af økologisk foder til kæledyr udgør 5-6 pct. af EU's marked, og det ønsker man med de nye krav at hæve.