Danskerne har fået smag for de plantebaserede drikke
Særligt havredrik er blevet populær, lyder meldingen fra landets fire største detailkoncerner, som rapporterer om en årlig stigning i salget på op til 50 pct.

'Vegetarsalget buldrer afsted i dansk detail', skriver FødevareWatch på basis af en rundringning til landets største dagligvarekæder.
De seneste år er de plantebaserede og vegetariske fødevarer begyndt at fylde mere på supermarkedernes hylder, og med afsæt i de seneste tal fra Danmarks Statistik og de nye udmeldinger fra detailkoncernerne er det tydeligt, at det i øjeblikket er de plantebaserede drikke- og fødevarer, som i øjeblikket oplever den største vækst i dansk dagligvarehandel.
Det gælder bl.a. i Rema 1000, hvor kommunikationschef Jonas Schrøder oplyser, at vegetariske og veganske produkter ligger langt over 50 pct. mere salg i år til dato end samme periode sidste år. Det er særligt plantedrikke, is og planteprodukter til aftensmaden, der er de store sællerter, skriver FødevareWatch.
"Det skyldes en kombination af øget salg samt introduktion af endnu flere varer heriblandt vores private label-mærke Plantekøkkenet, der har været med til at øge efterspørgslen. Det er et mærke, som vi forventer os meget af, da det er letgenkendeligt for kunderne," siger kommunikationschefen til netmediet.
Også Dagrofa, Salling Group og Coop melder om tocifrede vækstrater i salget af plantebaserede varer.