Annonce
Annonce
Hvidløgsavler Lotte Lei kritiserer de landsdækkende økologikampagner for at gøre for meget reklame for udenlandske varer i perioder, hvor de danske producenter er leveringsdygtige. Foto: Jakob Brandt
Danske producenter kritiserer økologikampagner for at promovere udenlandske varer
De store landsdækkende økologikampagner bliver alt for ofte brugt til at promovere udenlandsk økologi, selv om danske varer er tilgængelige, lyder kritikken fra de danske producenter.
Alle i den økologiske branche og dagligvarehandlen taler om, at vi bør handle mere lokalt og klimavenligt ved at købe flere lokale varer.
Set i det lys undrer det hvidløgsavler Lotte Lei, at de store generiske kampagner, som skal markedsføre økologien på landsplan, meget ofte er med til at promovere billige, udenlandske grøntsager.
Hun er formand for Frugt-, Bær- og Grøntudvalget i Økologisk Landsforening, og forud for foreningens generalforsamling i Aarhus benyttede hun årsmødet i Virksomhedsudvalget til at lufte sin undren over, at foreningens kampagneaktiviteter er med til at promovere udenlandske varer i perioder, hvor de danske økologer har ligger inde med lokaltproducerede varer.
"Lige nu er det danske marked domineret af billige egyptiske kartofler, selv om kartoflerne fra de danske økologer ikke er udsolgt. Jeg synes, at det er problematisk, at forbrugerne ikke i det mindste får valget mellem, om de vil købe dansk eller udenlandsk økologi," sagde Lotte Lei.
Hun mener, at de store generiske kampagner for økologi i urimelig grad er med til at øge presset på de danske producenter ved at promovere billige udenlandske produkter.
"Jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, om der bliver taget godt nok hånd om de danske produkter, og jeg håber, at det er noget, som Virksomhedsudvalget vil tage op," sagde den sjællandske økolog, som trods de mange fine ord om lokale varer selv har oplevet, at hendes hvidløg er blevet udfordret af billige sydeuropæiske hvidløg.
Helle Borup Friberg, adm. direktør i Økologisk Landsforening, kan godt forstå kritikken, og hun forklarede, at den store økologikampagne Ren Madglæde, som foreningen har gennemført i tæt samarbejde med dagligvarehandlen gennem de seneste tre år, primært var finansieret af EU, og at det satte visse grænser for, hvilke budskaber kampagnen måtte rumme.
"Det betød, at det ikke var muligt at promovere danske produkter, men i det omfang, at vi er i stand til at skaffe finansiering og få opbakning fra baglandet, vil vi meget gerne lave kampagner, som fokuserer mere på lokale varer," sagde Helle Borup Friberg.
Brian Tholstrup Nybo, direktør for Aurion og bestyrelsesmedlem i ØL, anerkender udfordringen omkring importen af billige økologiske varer fra udlandet, og han mener, at det kalder på et bredere svar.
"Det er ingen tvivl om, at de egyptiske kartofler kun kommer til landet på grund af den lave pris. Hvis vi spurgte forbrugerne om, hvad de helst vil have, er jeg ikke i tvivl om svaret. Det her er et godt eksempel på et område, hvor vi skal være bedre til at arbejde sammen på tværs af medlemsgrupperne i ØL," sagde Brian Tholstrup Nybo.
Det vil efter hans vurdering være med til at skabe en både større, bedre og stærkere forening, som endnu tydeligere kan markere over for dagligvarehandlen, at de bør satse på at få mere lokal økologi på hylderne.
Det arbejdet er allerede i gang, oplyste Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.
"I forbindelse med 30-årskampagnen for det røde Ø-mærke arbejder vi her i 2020 meget med sæsonerne, og det betyder, at vi naturligt komme til at snakke meget om friske og lokale varer," sagde markedschefen.
Han ved godt, at det ikke er muligt at sætte markedskræfterne helt ud af spil i forhold til kædernes tørst efter billige importvarer.
"Men i de situationer, hvor de danske producenter kan garantere den nødvendige forsyningssikkerhed, vil vi altid forsøge at påvirke kæderne til at satse på danske varer," sagde Michael Langberg til Okologisk.nu.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.