Annonce
Annonce
Hovedparten af maden på Roskilde Festivalen har længe været økologisk og med lanceringen af økologisk Grøn Tuborg bliver alle øllene i fadølshanerne fra næste år økologiske, men ikke alle behøver vente så længe. Arkivfoto: Jakob Brandt
Danmarks mest solgte øl bliver økologisk
Grøn Tuborg bliver lanceret i en økologisk udgave, når arrangørerne bag Roskilde Festival torsdag inviterer til Summer Days.
Den første grønne Tuborg blev brygget i 1880 og efter 141 år kommer den nu i en økologisk udgave. Deltagerne på event-arrangementerne "Summer Days" bliver de første i Danmark, der kan nyde en økologisk Grøn Tuborg.
Sommerens lancering af den økologiske udgave af Danmarks mest solgte øl markerer samtidig, at alle fadøl på næste års Roskilde Festival bliver 100 pct. økologiske. Men allerede efter lanceringen i Roskilde bliver den nye, økologiske udgave af pilsnerklassikeren tilgængelig på flere andre oplevelsessteder i indeværende år.
"Fantastisk. Det har vi efterspurgt længe. Nu skal der økologisk øl i hanerne," siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.
Han glæder sig over, at et af de største bryggerier nu er klar med et helt festival-sortiment og han håber, at de økologiske øl vil sprede sig til fadølshanerne i messecentre, på spillesteder og ved store arrangementer over hele landet.
Roskilde Festival er i år aflyst på grund af corona, og Summer Days, der indledes torsdag den 24. juni, er Roskilde Festivals nye eventserie på festivalpladsen i Roskilde. Hen over otte sommerdage kan gæsterne opleve en længe savnet bid af den særlige atmosfære, der kendetegner Roskilde Festival i form af koncerter, street art, aktivisme og performance, og det hele kan skylles ned med en økologisk Grøn Tuborg
Roskilde Festival og Tuborg/Carlsberg Danmark har været partnere siden 1992, og i 2019 indgik de en ny aftale om et bæredygtigt partnerskab, og med lanceringen af den nye øl tager Roskilde Festival endnu et stort skridt videre på vejen mod målet om bæredygtig festival.
Vi har været gennem en omfattende økologisk omlægning af festivalens madretter og drikkevarer i de senere år. Udsigten til at kunne udskænke økologisk Grøn Tuborg på næste års festival er et kæmpe skridt fremad i vores bæredygtige udvikling.
— Signe Lopdrup, Roskilde Festivals administrerende direktør
Ølbodernes økologiske rejse blev indledt med Tuborg Rå på festivalen i 2015. Siden fulgte premieren på den økologiske pilsner Tuborg Orange, der blev brygget eksklusivt til Roskilde Festival i 2019. Efter lanceringen af den økologiske version af Grøn Tuborg er vejen banet for, at der vil strømme økologisk øl ud af alle fadølsanlæg under næste års Roskilde Festival, og det er en udvikling, som glæder Signe Lopdrup, Roskilde Festivals administrerende direktør:
"Vi har været gennem en omfattende økologisk omlægning af festivalens madretter og drikkevarer i de senere år. Udsigten til at kunne udskænke økologisk Grøn Tuborg på næste års festival er et kæmpe skridt fremad i vores bæredygtige udvikling. Det er samtidig også vores måde at skubbe på den økologiske bevidsthed blandt festivalgæsterne, så jeg håber, at Summer Days-gæsterne tager rigtig godt imod den nye udgave af den klassiske festivaløl."
Det samme gør Peter Haahr Nielsen, administrerende direktør i Carlsberg Danmark:
"Vi ser i stigende grad, at forbrugerne efterspørger økologi. Derfor har det været vigtigt for os at kunne tilbyde danskernes foretrukne pilsner, Grøn Tuborg, i en økologisk udgave," siger han.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.