Annonce
Annonce
De solide melkværne, Nils Jespersen og de øvrige ansatte på Bornholms Valsemølle arbejder i døgndrift for at følge med efterspørgslen på kvalitetsmel under coronakrisen. Arkivfoto: Jakob Brandt
Coronaen har vendt tingene på hovedet på Bornholm
Pakkeriet er blevet flaskehalsen hos Bornholms Valsemølle, hvor de ansatte arbejder i døgndrift for at følge med efterspørgslen på økologisk mel til dagligvarehandlen.
Det er ikke kun, når danskerne bager brød hjemme i privaten, at de går efter økologiske råvarer. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at også det økologiske brødsalg de seneste år har løftet sig, og det kan mærkes hos de danske møllerier.
I 2019 voksede detailsalget af økologisk rugbrød med hele 21 pct., mens hvedebrødet oplevede en salgsfremgang på 8 pct. Tilsammen blev der i de to kategorier omsat for 326 mio. kr., mens en vækst i melsalget på 9 pct. førte til en samlet omsætning på 162. mio. kr.
Et af de danske møllerier, som nyder godt af det voksende salg til dagligvarehandlen, er Bornholms Valsemølle. Den har gennem mange år oparbejdet et stort salg af mel til foodservicebranchen, men i 2019 kunne møllen i Åkirkeby notere et vigende salg til de professionelle køkkener, men det ændrer ikke ved, at det bornholmske mølleri gennem de seneste 20 år stille og roligt har øget sin økologiandel.
I dag henter den familieejede virksomheden over halvdelen af sin omsætning på produktion af økologisk mel og diverse brødblandinger, og direktør Nils Jespersen kan glæde sig over, at sidste års faldende foodservicesalg blev delvist opvejet af et voksende detailsalg af mel.
"Samlet fik vi et lille dyk i omsætningen i 2019. Det skyldes bl.a. at vi har nogle meget store kunder, som har nogle udsving i deres sortiment," siger Nils Jespersen.
Han forklarer, at det kan være lidt tilfældigt, om kunderne laver kampagner, der omfatter produkter, som indeholder mel fra Bornholm.
"For de store kunder er det en lille ting, men for os har det stor betydning, siger Nils Jespersen, som i øjeblikket er ved at lægge sidste hånd på 2019-regnskabet.
"Jeg ved ikke helt, hvor det lander, men det bliver formentlig tæt på nul. Er det under, må vi hente det i år," siger den bornholmske kornentusiast, som eksperimenterer med mange specialsorter som manitoba og tritordeum.
Men lige nu er fokus et helt andet sted. Siden statsministerens nedlukning af Danmark satte prop i salget til foodservice, har Nils Jespersen arbejdet målrettet på at finde alternativ afsætning for melet, og han har fået en stor aftale med Løgismose Meyers.
Det er lykkedes i en grad, så de ansatte arbejder i døgndrift
i fire dage om ugen, mens de kun kører toholdsskift på ugens sidste arbejdsdag. Det er en mere mandskabskrævende produktion at producere til dagligvarekæderne.
"Vores afsætningsmønster er vendt helt rundt. Vi er vant til at sælge meget mel i 12,5 kg sække til foodservicemarkedet, men vi har fået store ordrer på forskellige typer mel til Løgismose Meyers. Så nu er vores pakkemaskine blevet flaskehalsen, da vi skal levere mel i poser med kun et kg, men vi er godt tilfredse med, at vi har noget at lave, bortset fra at vi faktisk kunne sælge mere mel, end vi kan nå at producere," siger Nils Jespersen, som primært maler mel af korn fra Solskinsøens egne avlere.
Brian Dohn, produktionsdirektør i Løgismose Meyers, bekræfter, at der siden coronanedlukningen er kommet vildt gang i melsalget til de private husholdninger.
"Bornholms Valsemøller laver rigtig meget mel til os i detailpakninger, og vi har oplevet en vækst på 50 pct. på både Ølandshvede og rugmel, men der er vækst over hele linjen, når det gælder dagligvaresalget,” siger Brian Dohn.
Han havde forventet, at salget ville flade lidt ud efter et par uger, men det skete aldrig, og han hæfter sig især ved en tydelig tendens i det aktuelle melsalg.
"Der bliver solgt mindre af den billige mel og mere af de gode kvaliteter, som typisk er økologiske. Nu bliver det spændende at se, hvad der sker, når landet åbner igen, men vi håber, at salget til den tid har rodfæstet sig, så folk bliver ved med at lave god mad og bage godt brød," siger Brian Dohn, som oplyser, at koncernen netop er gået med i et nyt samarbejde med kornforsker Anders Borgen.
Det handler om at finde nye spændende kornsorter, som kan males til mel til kunderne i kæderne under Salling Group og Coop, som afsætter størstedelen af det økologiske mel fra henholdsvis Løgismose og Meyers.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.