Annonce

Annonce

Coop og Thise Mejeri har gennem mange år satset målrettet på økologi, og for andet år i træk ligger de begge i toppen af listen over de mest bæredygtige brands i Danmark.

Coop og Thise forsvarer grøn dukserolle

Coop og Thise Mejeri forsvarer deres position som henholdsvis landets mest bæredygtige dagligvarekæde og fødevareproducent.

Europas største undersøgelse af bæredygtighed og varemærker, Sustainable Brand Index, som i år offentliggøres for 8. gang, viser, at danske forbrugere for tredje år i træk bedømmer Coop til at være det mest bæredygtige brand i Danmark.

På top 10 over de mest bæredygtige virksomheder finder man blandt andre også Rema 1000 (nr. 2), Coops største kæde, SuperBrugsen (nr. 10), og Thise Mejeri, der udelukkende leverer mælk til Coops butikker.

Ikke færre end 224 brands deltog i den danske undersøgelse, og for andet år i træk kan Thise Mejeri smykke sig med kåringen som landets mest bæredygtige fødevareproducent foran Urtekram. 

Ifølge Coop er årsagen til, at de danske forbrugere bedømmer Coop til at være mest bæredygtig, først og fremmest dagligvarekoncernens langsigtede arbejde for at fremme økologi. Men også en ihærdig, målrettet indsats mod farlig kemi – og senest ønsket om at stoppe trykte tilbudsaviser.

Danmark mest bæredygtige varemærker 2020

  1. Coop Danmark
    
  2. Rema 1000
    
  3. Lego
    
  4. Thise
    
  5. Urtekram
    
  6. Tesla
    
  7. Ørsted
    
  8. Ikea
    
  9. SuperBrugsen
    
  10. Arla
    Kilde: Sustainable Brand Index

”Midt i en vanskelig tid, glæder vi os over, at den langsigtede og højt prioriterede indsats af seriøst arbejde med ansvarlighed også bliver anerkendt af forbrugerne. Det opmuntrer til at fortsætte arbejdet, også når vi er kommet ud på den anden side af den aktuelle krise,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, i en pressemeddelelse.

Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index, er ikke overrasket over forbrugernes valg:

”Coop med mad- og måltidsaktivisten Peter Høgsted ved roret er et varemærke, som konstant viser lederskab. Det er ekstra vigtigt i tider som disse, hvor samfundet kæmper mod corona-virus og andre udfordringer inden for rammen af de globale bæredygtighedsmål,” siger han.

I Thise er der brede smil over, at mejeriet fastholder den grønne dukserolle blandt de danske fødevareproducenter:

"Det er en særlig ære at blive tildelt hæder fra de mennesker, som hver dag tager vores produkter ned fra hylderne, forklarer Poul Pedersen, direktør på Thise Mejeri, i en pressemeddelelse.

Målrettet arbejde med klimahandlingsplaner, grøn emballage og energioptimering er blandt de konkrete tiltag, som har givet Salling-mejeriet en skarp bæredygtig profil.

Vi har ikke en trylleformular, når det handler om bæredygtighed. Udgangspunktet er vores værdier - økologi, kampgejst og ordentlighed. De sætter rammen for, hvorledes vi gerne vil og skal arbejde, samt hvilke værdier, vi mener, der kendetegner os, og som vi meget gerne vil forbindes med. Ordentlighed er det ord, som vi i Thise forbinder mest med bæredygtighed og samfundsansvar, siger Poul Pedersen.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage