Annonce

Annonce

Coop lancerer personlig klimaberegner

Som første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.

15. juni 2020
Læsetid: 3 minutter
Bakke med oksekød

Fra i dag kan kunderne i alle Coops kæder via en app se, hvilket klimaaftryk deres indkøb har. Det skal få dem til at blive mere bevidste om, hvad de putter i indkøbskurven. Foto: Økologisk Landsforening

Klimaaftryk og CO2-udslip fylder meget i debatten i de danske medier, men for mange er klimaaftrykket stadig en temmelig diffus størrelse, som det kan være vanskeligt at relatere direkte til de handlinger, man selv laver.

Det vil Coop gerne være med til at ændre på. Fra i dag den 15. juni kan kunderne i Coops butikker - Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, fakta og Irma - følge med i det klimaaftryk, som deres indkøbte varer genererer. Hvis man vælger at trykke på en ny grøn knap i Coops app, får kunderne en oversigt over klimaaftrykket fra deres indkøb.

Ca. en femtedel af af danskernes klimaaftryk kommer fra den mad, vi spiser. Derfor er det oplagt for Coop som forbrugerejet virksomhed at hjælpe danskerne med at få indsigt i deres klimaaftryk.

Med den nye klimaberegner kan man:

  • se éns aftryk fra indkøb i Coops butikker
  • se hvilke varer, der giver det største aftryk
  • se den totale klimabelastning fra årets fødevareindkøb
  • sammenligne sig med gennemsnittet af Coop-kunder
  • få inspiration og forslag til nye, mere klimavenlige vaner

”Vi står over for store klimaudfordringer, og der er brug for helt konkrete værktøjer, der kan hjælpe os alle sammen med at blive endnu mere bevidste om vores klimaaftryk. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu giver kunderne mulighed for at se klimabelastningen af deres konkrete indkøb”, siger Peter Høgsted, adm. direktør i Coop Danmark i en pressemeddelelse.

Klimaberegneren er en del af Coops app, som p.t. er den mest avancerede på det danske dagligvaremarked. PR-foto: Coop

Klimaberegneren er udviklet som en del af Coops klimastrategi, og det er Coops CSR-chef, Thomas Roland, som har stået i spidsen for udviklingen af den nye klimafunktion:

”Der har været megen debat om klimamærkning og med god grund, for der er mange måder at beregne klimaaftryk på. I vores nye værktøj indregner vi aftrykket for produktion, forarbejdning og transport af varerne frem til butikken samt madspild undervejs fra produktion til butik,” siger Thomas Roland og fortsætter:

”Ofte fokuserer vi som forbrugere meget på, om vi skal vælge den ene grøntsag frem for den anden. Men det er ikke det vigtigste. Det væsentlige er, hvilke typer varer vi køber mest af, og hvilket klimaaftryk den har”.

Han håber, at klimaberegneren vil gøre forbrugerne mere bevidste om, hvordan de kan påvirke deres klimaudslip via deres indkøb, og han oplyser, at Coop gerne stiller gerne metoden bag klimaberegningen gratis til rådighed for de dagligvarebutikker, der vil gå samme vej.

”Klimaudfordringen er så stor, at vi er nødt til at arbejde samme på tværs af gamle skel. Jeg håber, at de øvrige dagligvarekæder vil være med på denne rejse,” siger Thomas Roland.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events