Annonce

Annonce

Åbningen af Coop 365 i Hornslets tidligere Fakta-butik trak mange kunder til det nye discountformat, som er væsentlig bedre til at sælge økologi end sin forgænger. Foto: Jakob Brandt

Kædedirektør: Coop 365 er væsentlig bedre til at sælge økologi end Fakta-kæden

Med et image som landets nye grønne discountkæde, vurderer kædedirektør Thomas Nielsen, at Coop 365 er det perfekte sted at lancere nye økologiske produkter, og kædens første salgstal giver ham ret.

Discountkæden Coop 365 åbnede forleden butik i en tidligere Fakta-butik i Hornslet, som ligger nord for Aarhus. Åbningen faldt sammen med markeringen af den unge kædes et års fødselsdag, som blev fejret med en tilbudsavis, hvor alle varer kostede 3,65 kr.

Det er vanskeligt at afgøre, om det var de stærke tilbud eller poserne med købmandsvarer, som blev uddelt til butikkens første 50 kunder, som længe inden åbningen skabte en lang kø foran den ballonsmykkede butiksdør.

Men sikkert er det, at de seneste måneders voksende priser på stort set alle typer fødevarer har gjort tilbudsjagt til en udbredt disciplin blandt de danske forbrugere.

Det har sendt de danske discountkæders omsætning på himmelflugt.

Det kan aflæses i Detailhandelsindekset fra Danmarks Statistik, hvor kategorien i maj nåede index 135, hvilket er det højeste niveau i syv år, og med topplaceringer i en håndfuld af de seneste pristjek har Coops nye discountkæde sikret sig en god bid af den ekstra omsætning fra de tilbudshungrende forbrugere.

Men ifølge kædedirektør Thomas Nielsen, er det ikke nok for Danmarks yngste discountkæde at slå de etablerede kæder på prisen. Han står i spidsen for Coops to discountkæder Fakta og Coop 365, og han oplyser, at sidstnævnte nu for alvor er klar til at udfordre konkurrenterne.

Bedre end Fakta til at sælge økologi

Allerede i sit første leveår, inden den nuværende høje inflation slog fødevaremarkedet midlertidigt ud af kurs, nåede det nye medlem af Coop-familien at bevise, at den er væsentlig bedre til at sælge økologiske fødevarer end Fakta-kæden, som i øjeblikket hver uge må aflevere to-tre butikker til sin fremadstormende søsterkæde.

Når priserne normaliserer sig, er Thomas Nielsen sikker på, at kunderne vil øge deres indkøb af bæ-redygtige varer. Enten fordi de vil gøre noget for deres egen sundhed eller for planeten
Når priserne normaliserer sig, er Thomas Nielsen sikker på, at kunderne vil øge deres indkøb af bæ-redygtige varer. Enten fordi de vil gøre noget for deres egen sundhed eller for planeten. Foto: Coop

Ifølge Thomas Nielsen er det ikke tilfældigt, at kædens navn er inspireret af Coops private label-serie 365 Økologi, som omfatter godt 300 basisvarer, og han oplyser, at antallet vokser løbende.

»Vores salg ligger væsentligt over salget i Fakta, når vi måler på økologi,« siger Thomas Nielsen, som dog ikke vil sætte konkrete tal på økologisalget, som i indeværende år har været udfordret på flere fronter.

Ifølge Økologisk Landsforenings nye markedsrapport udgjorde det økologiske salg 21,2 pct. af fødevareomsætning i Coop 365 i 2021. Det er den tredjehøjeste andel blandt de danske dagligvarekæder.

»På grund af krigen i Ukraine og de højere priser søger kunderne i øjeblikket mere mod tilbudsvarerne. Det går ud over økologien, så målt i volumen sælger vi i øjeblikket lidt mindre, men måler vi i værdi, fastholder vi nogenlunde den samme omsætning som tidligere,« siger direktøren, som ikke er i tvivl om, at der er tale om en midlertidig situation.

Turbo på konverteringen

Efter grundige markedsanalyser og tæt dialog med kunderne har dagligvarekoncernen i år for alvor sat turbo på konverteringen af butikker, som bl.a. har udfordret de etablerede discountkæder ved at øge det faste økologiske sortiment til 400 varer.

»Økologisalget gik vanvittigt godt fra åbningen og frem til udgangen af 2021. Her lå det økologiske salg på indeks 121,« siger Thomas Nielsen til Økologisk nu på en dag, hvor kæden netop havde åbnet butik nr. 155. Siden er flere kommet til.

Alle har et mål om, hvad de vil tjene, men vi bør i fællesskab acceptere en mindre indtjening i alle led, indtil markedet normaliserer sig.

— Thomas Nielsen, direktør Coop 365

Kæden er dermed allerede halvvejs mod Coop-ledelsens erklærede mål om at opbygge en kæde på mindst 300 butikker, og direktøren forventer at nå tæt på 200 ved årets udgang.

»Vi har også en ambition om, at vi skal fordoble omsætningen per butik i forhold til Fakta, og med den nuværende vækstrate kommer vi også til at nå det mål,« siger han.

Der er kun plads til vindere

»Selv om vi totalt har øget antallet af varer med 600-700, har vi totalt kun plads til 3.200-3.300 varer i vores butikker, så vi skal være sikre på, at alle varer er vindere. Derfor er vi i tæt dialog med kunderne, så de kan være med til at bestemme, hvad vi skal have på hylderne, og når det gælder økologi, er der stor forskel på Østerbro og Hvide Sande,« siger Thomas Nielsen.

Han lufter derfor tanken om at udvikle et »frivilligt sortiment« af økologiske varer, som butikkerne kan lægge på toppen af basissortimentet.

Thomas Nielsen pointerer, at der også i discountkæderne er plads til flere værdipositioner på f.eks. økologiske havregryn og andre basisvarer.

»Men hvis priserne bliver for høje, agerer kunderne anderledes, når de står ude ved køledisken.«

Derfor er han meget tilfreds med kædens nuværende prisniveau.

»Vi har vundet tre ud af de seneste fem pristjek og blev nummer to i de to sidste, så vi har en god track-record, men vi har også dygtige konkurrenter,« tilføjer Thomas Nielsen, som indrømmer, at konkurrencen er hård, og at det ofte er ganske små beløb, der adskiller kædernes priser.

»Det er vigtigt, at det hele ikke kommer til at handle om optimering og den sidste avance-krone.«

Innovation skaber vækst

»Vi er grøn discount – den nyeste kæde, der spirer frem. Vi kommer til at indtage en udfordrer-rolle til de store, etablerede spillere. Vi ønsker at gøre en reel forskel i vores kunders dagligdag. Det kommer til at udfolde sig gennem nogle meget stærke kundeløfter og en række grønne initiativer, fx 10 pct. bonus på frugt & grønt oveni konkurrencedygtige priser og gode tilbud,« sagde Thomas Nielsen i november 2021 til Retail Institute Scandinavia på spørgsmålet om, hvordan Coop 365 ville positionere sig på det danske marked.

Butikschef Casper Fink fra Hornslet er en af de mange butikschefer i Fakta-kæden, som det seneste år har udskiftet den sorte Fakta-trøje med Coop 365's grønne uniform og sloganet:
Butikschef Casper Fink fra Hornslet er en af de mange butikschefer i Fakta-kæden, som det seneste år har udskiftet den sorte Fakta-trøje med Coop 365's grønne uniform og sloganet: "Det rigtige sted at spare", og han håber, at den store interesse for det nye discountkoncept holder ved. Foto: Jakob Brandt

»Vi vil gerne bidrage til mere innovation, da evnen til at udvikle nye produkter er noget af det, der driver væksten, og som en ny kæde er vi et godt sted for producenterne at teste nye varer,« uddyber Thomas Nielsen.

Han vil derfor gerne spille bold med fødevarebranchen, og han mener, at kæden har et medansvar for at stimulere fødevareproducenterne til at udvikle nye grønne produkter.

Situationen kalder på fælles handling

Med 26 års erfaring fra dagligvarebranchen vurderer han, at den nuværende markedssituation kalder på fælles handling, og han mener, at det er et fælles ansvar for butikker og producenter at sikre, at udbuddet af økologiske fødevarer bliver ved med at være tilgængelige for alle.

»Alle har et mål om, hvad de vil tjene, men vi bør i fællesskab acceptere en mindre indtjening i alle led, indtil markedet normaliserer sig,« siger han her kort før højsæsonen for årsforhandlingerne mellem kæder og producenter.

Flere artikler fra samme sektion

Randers Kommune modtager pris for skarp grøn indkøbspolitik

Øgede krav til bæredygtige indkøb har på et halvt år øget økologiandelen i Randers Kommunes fødevareindkøb fra 51 pct. til 63 pct.

27-11-2024 4 minutter Foodservice,   Klima

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø