Annonce

Annonce

Høstmarkedsboder på Stengården

Stengården er en af de gårde, der har inviteret til høstmarked i flere år. Her vil også være åbent for gæster til efteråret. Arkivfoto: Økologisk Landsforening

Comeback til landsdækkende begivenhed, der søger værter efter to års dvale

For første gang siden 2019 vil Økologisk Landsforening til efteråret arrangere Økologisk Høstmarked. Her inviterer gårde og lokale salgssteder danskerne indenfor til forskellige arrangementer, der tager afsæt i landbrug og mad.

Efter to års pause er Økologisk Landsforening (ØL) igen klar til at arrangere den landsdækkende begivenhed Økologisk Høstmarked, hvor danskerne den første weekend i september kan besøge gårde over hele landet og lære mere om den økologiske fødevareproduktion.

Én af de vigtigste hensigter med arrangementet er netop at bringe by og land tættere sammen og give danskerne et indblik i de økologiske principper som dyrevelfærd og biodiversitet, fortæller Mads Lysgaard Thygesen, der er leder på projektet for ØL.

"Så er håbet naturligvis, at gæsterne efterfølgende bliver loyale forbrugere af økologi. Så selvom de økologiske produkter pakkes ind i pap og plast og stilles i en meget skarpt lys på en hylde i en detailbutik, husker man, at økologi - uanset om man er til høstmarked eller i et supermarked - fortsat handler om rene og naturlige fødevarer produceret af passionerede landmænd," siger han.

Antallet af gårde, der har inviteret indenfor til høstmarkedet har varieret gennem årene – nogle år lå antallet på over 100 og andre år under. Hvad antallet ender med at blive dette efterår er stadig uvist, da man først lige er gået i gang med at kontakte tidligere værter og annoncere på ØL's platforme.

"Vi har pt en håndfuld tilkendegivelser men forventer god tilslutning når vi lige får mindet tidligere værter om at arrangementet genopstår. Så skal vi have forklaret nye værter at der er god støtte til afviklingen og de får muligheden for at blive del at et godt netværk hvor man også kan sparre med erfarne værter," siger Mads Lysgaard Thygesen.

Han tilføjer, at der er plads til værtslisten, og at han gerne hører fra gårde, som ønsker at være en del af høstmarkedet - det gælder gårde af alle størrelser, uanset om de har gårdbutikker eller ej.

Sideaktiviteter er skåret fra

Mens høstmarkedet i 2020 ikke blev til noget pga. manglende fondsbevilling, blev det faktisk afholdt sidste år, da en række gårde gik sammen om at afholde det, men det var altså uden ØL som tovholder.

Viljen til at holde liv i konceptet har også været med til at bekræfte ØL i, hvor vigtigt det er for økologerne rundt om i Danmark at kunne lægge jord til et par dage med forskellige typer af arrangementer såsom spisning, rundvisning og leg for de mindste.

De forgangne år har der desuden været forskellige tiltag som omdrejningspunkt, eksempelvis skulle der et år kåres årets økologiske kok, men i år har man skåret alle sideaktiviteterne væk og bragt det tilbage til rødderne, siger Mads Lysgaard Thygesen:

"Det bliver med de økologiske varer, dyrene, afgrøderne og de gode aktiviteter, som gårdene arrangerer, i fokus."

Sætter ansigt på varerne

Elisabeth Rasmussen fra Stengården i Bregnerød nær København var blandt de frivillige, der holdt deres eget høstmarked sidste år, men hun ser alligevel frem til, at ØL atter bliver tovholder til efteråret, så budskabet om begivenheden kan nå bredere ud til danskerne.

"For os er det mere en festdag end en markedsdag. Det er ikke markedet, der er det væsentligste – det væsentligste er at bringe folk tættere sammen og give dem en positiv oplevelse," siger Elisabeth Rasmussen.

Der er dog også plads til markedsdelen tilføjer hun og fortæller, at grossister, der leverer til Stengårdens gårdbutik, også er blevet inviteret, så de kan møde deres kunder.

Hun vurderer, at Stengården hvert år får besøg af ca. 3.000 gæster i de to dage, hvor man holder åbent for offentligheden, og selvom der lægges mange arbejdstimer i det, er det blevet en tradition, som er strabadserne værd. Ikke kun fordi det er med til at promovere Stengården selv og dens gårdbutik:

"Vi er ansigtet udadtil for rigtig mange økologer. Står man i supermarkedet og skal købe et øko-produkt, tænker man måske ikke lige på, at der er en landmand bag, men når man kommer herud, får man lige pludselig ansigter på dem, der har gravet gulerødder op."

Gårdene kan selv bestemme, hvad der skal være af aktiviteter og tilbud i løbet af dagen, og på Stengården regner de med at holde fast i det, der har fungeret for dem i årenes løb: Der vil være smagsprøver, boder med kaffe og kage, pizza fra pizzaovnen og rundvisninger på gården.

Flere artikler fra samme sektion

Du kan stadig nå at deltage i konkurrencen om Kantineprisen 2024

Kun kantinekøkkener med en økologiprocent på mindst 60 pct. kan deltage i dysten om Kantineprisen 2024, som finder en vinder på havnen i Gudhjem.

18-04-2024 2 minutter Events,   Professionelle køkkener,   Foodservice

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel