Annonce

Annonce

Delegation fra Axfood sidder bænket ved to borde i Field's

Delegationen fra svenske Axfood, som p.t. er Sveriges mest fremgangsrige dagligvarekoncern, var meget tilfredse med udbyttet af inspirationsdagen i København, som kan danne model for flere lignende ØL-arrangementer i fremtiden. Her er de svenske gæster mellemlandet hos Gorm’s i Ørestaden. Foto: Birgitte Jørgensen

Besøg langs danske butikshylder imponerer delegation fra Axfood

Inspiration fra danske dagligvarekæder skal hjælpe svenske Axfood, der bl.a. driver kæderne Willys og Hemköp, med at fordoble økologiandelen.

De seneste år har flere udenlandske kæder besøgt Danmark for at søge inspiration til at udvikle deres økologiske sortiment, og Birgitte Jørgensen, markedschef for detail, ser et interessant potentiale for Økologisk Landsforening i at arrangere flere skræddersyede inspirationsture for udenlandske dagligvarekoncerner.

Sidste år var foreningen vært for en inspirationsdag for Frankrigs største dagligvareaktør E. Leclerc. Senest var foreningen i september vært for en tætpakket inspirationsdag for den svenske dagligvarekoncern Axfood, og ifølge Åsa Domeij, bæredygtighedschef i Axfood gav besøget langs de danske butikshylder og mødet med danske producenter et stort udbytte for de 15 deltagere.

»Vi tog til Danmark for at lære noget om, hvordan vi kan sætte mere skub i vores eget økologisalg, og vi fik virkelig mange gode erfaringer med hjem. Nu skal vi finde ud af, hvordan vi kan bruge dem i vores egne kæder,« siger Åsa Domeij.

I Danmark er økologi ikke kun for eliten

Hun er både imponeret over det brede økologiske sortiment og den fremtrædende placering, som økologien har i de københavnske dagligvarebutikker, som også overraskede de svenske gæster ved både at tilbyde kunderne lavpris-, mellemklasse- og mere eksklusive produkter i den samme varekategori.

”Vi viste dem, at økologi i Danmark ikke kun er for eliten, og varerne fås i alle prisklasser,” siger Birgitte Jørgensen.

I forbindelse med projektet ”Flere økologiske værdipositioner i hjemmemarkedet”, der er støttet af Fonden for økologisk Landbrug, er Birgitte Jørgensen meget apropos i færd med at færdiggøre en rapport. Den beskriver, hvordan producenterne med udgangspunkt i de fire økologiske principper kan tilføre produkterne større værdi og på den måde opnå en højere pris end lavprisvarerne i den pågældende kategori.

Mange danske producenter er godt i gang med den proces, og det kommer derfor ikke bag på Birgitte Jørgensen, at udlandet er interesseret i at lære af de danske erfaringer, og i de kommende år håber hun at kunne gentage inspirationsdagen med andre udenlandske detailkæder.

»Jeg ser et stort potentiale i at lave flere lignende ture for udenlandske kæder, som kommer og oplever, hvordan vi i Danmark tænker økologien 360 grader rundt – uanset om vi spiser ude eller hjemme,« siger hun.

Thise: En skidegod dag

Axfoods besøg startede kl. 07.30 hos FoodPeople på Amager, hvor værterne fortalte om samarbejdet med Frankly Juice og Hansens Flødeis. Via recirkulering af hinandens restprodukter har de udviklet nye fødevarer som boller med presserester fra gulerodsjuice og en is der er sødet med sirup, som er produceret af brødrester.

I løbet af dagen blev der desuden tid til besøg hos både Coop 365 discount, Netto, Irma, Føtex, SuperBrugsen, Meny, Spar og Lidl.

I forbindelse med turen blev Axfood også præsenteret for tankerne bag produktudviklingen hos Thise Mejeri, hvor det især overraskede de svenske gæster, hvor mange forskellige typer mælk Salling-mejeriet har udviklet.

Salgs- og marketingdirektør Peder Jessen fra Thise, tror meget på den type arrangementer, hvor udenlandske kæder møder danske producenter.

”Det var ikke kun os, der gav Axfood en øjenåbner. Det var en skidegod dag, og efter en rundtur til de danske butikker, var svenskerne meget imponerede over, hvad Danmark kan,« siger Peder Jessen, som meget gerne stiller op igen, næste gang en udenlandsk kæde kigger forbi.

Det behøver ikke at vare længe, for Pernille Bundgård, eksportchef i Økologisk Landsforening oplever en voksende interesse fra udenlandske kæder, som ønsker at blive klogere på, hvordan Danmark er blevet en af verdens førende økologinationer.

På den måde kan besøg af udenlandske kæder skabe nye åbninger for eksporten af økologiske fødevarer.

Flere artikler fra samme sektion

Friland og det økologiske kødsalg er udfordret efter turbulent år med rekordomsætning

Friland lagde godt fra land i det seneste regnskabsår, men sidste halvår udviklede sig til lidt af en rutsjebanetur med faldende efterspørgsel og eksplosivt voksende udgifter, men alligevel formåede Friland for første gang at rundede milliarden.

01-12-2022 5 minutter Kødproduktion

Et blik tilbage for at se fremad

Økologisk Landsforening har netop udgivet Øko-Året 2022, der er foreningens årsbrev og et tilbageblik på de mange aktiviteter, resultater og begivenheder, som har præget et år, som på flere måder har været unikt.

29-11-2022 2 minutter

Fem professionelle køkkener har gjort bælgfrugten til deres ven

Erfaringerne fra en håndfuld frontløberkøkkener viser, at det er muligt at integrere flere bælgfrugter i maden i landets professionelle køkkener.

28-11-2022 7 minutter Bælgfrugter,   Foodservice