Annonce

Annonce

Delegation fra Axfood sidder bænket ved to borde i Field's

Delegationen fra svenske Axfood, som p.t. er Sveriges mest fremgangsrige dagligvarekoncern, var meget tilfredse med udbyttet af inspirationsdagen i København, som kan danne model for flere lignende ØL-arrangementer i fremtiden. Her er de svenske gæster mellemlandet hos Gorm’s i Ørestaden. Foto: Birgitte Jørgensen

Besøg langs danske butikshylder imponerer delegation fra Axfood

Inspiration fra danske dagligvarekæder skal hjælpe svenske Axfood, der bl.a. driver kæderne Willys og Hemköp, med at fordoble økologiandelen.

De seneste år har flere udenlandske kæder besøgt Danmark for at søge inspiration til at udvikle deres økologiske sortiment, og Birgitte Jørgensen, markedschef for detail, ser et interessant potentiale for Økologisk Landsforening i at arrangere flere skræddersyede inspirationsture for udenlandske dagligvarekoncerner.

Sidste år var foreningen vært for en inspirationsdag for Frankrigs største dagligvareaktør E. Leclerc. Senest var foreningen i september vært for en tætpakket inspirationsdag for den svenske dagligvarekoncern Axfood, og ifølge Åsa Domeij, bæredygtighedschef i Axfood gav besøget langs de danske butikshylder og mødet med danske producenter et stort udbytte for de 15 deltagere.

»Vi tog til Danmark for at lære noget om, hvordan vi kan sætte mere skub i vores eget økologisalg, og vi fik virkelig mange gode erfaringer med hjem. Nu skal vi finde ud af, hvordan vi kan bruge dem i vores egne kæder,« siger Åsa Domeij.

I Danmark er økologi ikke kun for eliten

Hun er både imponeret over det brede økologiske sortiment og den fremtrædende placering, som økologien har i de københavnske dagligvarebutikker, som også overraskede de svenske gæster ved både at tilbyde kunderne lavpris-, mellemklasse- og mere eksklusive produkter i den samme varekategori.

”Vi viste dem, at økologi i Danmark ikke kun er for eliten, og varerne fås i alle prisklasser,” siger Birgitte Jørgensen.

I forbindelse med projektet ”Flere økologiske værdipositioner i hjemmemarkedet”, der er støttet af Fonden for økologisk Landbrug, er Birgitte Jørgensen meget apropos i færd med at færdiggøre en rapport. Den beskriver, hvordan producenterne med udgangspunkt i de fire økologiske principper kan tilføre produkterne større værdi og på den måde opnå en højere pris end lavprisvarerne i den pågældende kategori.

Mange danske producenter er godt i gang med den proces, og det kommer derfor ikke bag på Birgitte Jørgensen, at udlandet er interesseret i at lære af de danske erfaringer, og i de kommende år håber hun at kunne gentage inspirationsdagen med andre udenlandske detailkæder.

»Jeg ser et stort potentiale i at lave flere lignende ture for udenlandske kæder, som kommer og oplever, hvordan vi i Danmark tænker økologien 360 grader rundt – uanset om vi spiser ude eller hjemme,« siger hun.

Thise: En skidegod dag

Axfoods besøg startede kl. 07.30 hos FoodPeople på Amager, hvor værterne fortalte om samarbejdet med Frankly Juice og Hansens Flødeis. Via recirkulering af hinandens restprodukter har de udviklet nye fødevarer som boller med presserester fra gulerodsjuice og en is der er sødet med sirup, som er produceret af brødrester.

I løbet af dagen blev der desuden tid til besøg hos både Coop 365 discount, Netto, Irma, Føtex, SuperBrugsen, Meny, Spar og Lidl.

I forbindelse med turen blev Axfood også præsenteret for tankerne bag produktudviklingen hos Thise Mejeri, hvor det især overraskede de svenske gæster, hvor mange forskellige typer mælk Salling-mejeriet har udviklet.

Salgs- og marketingdirektør Peder Jessen fra Thise, tror meget på den type arrangementer, hvor udenlandske kæder møder danske producenter.

”Det var ikke kun os, der gav Axfood en øjenåbner. Det var en skidegod dag, og efter en rundtur til de danske butikker, var svenskerne meget imponerede over, hvad Danmark kan,« siger Peder Jessen, som meget gerne stiller op igen, næste gang en udenlandsk kæde kigger forbi.

Det behøver ikke at vare længe, for Pernille Bundgård, eksportchef i Økologisk Landsforening oplever en voksende interesse fra udenlandske kæder, som ønsker at blive klogere på, hvordan Danmark er blevet en af verdens førende økologinationer.

På den måde kan besøg af udenlandske kæder skabe nye åbninger for eksporten af økologiske fødevarer.

Flere artikler fra samme sektion

Friland melder om voksende salg og spirende optimisme

Voksende salg i både ind- og udland skaber tro på, at de økologiske kødproducenter går lysere tider i møde, men afregningen skal højere op, oplyser Friland-direktør Søren Tinggaard.

23-05-2024 4 minutter Kødproduktion,   Grise

Smørbar fra Naturli’ lander i Storbritanniens største supermarkedskæde

Naturli’-direktør Henrik Lund betegner aftalen med Tesco som en milepæl for det Dragsbæk-ejede selskab, som har været aktive på det engelske marked siden 2018.

22-05-2024 2 minutter Eksport,   Plantebaserede fødevarer

Vind en overnatning i en grisehytte når økologer søndag fejrer Sofari

På de 11 Sofari-gårde glæder værterne sig til den 26. maj, hvor de byder danskerne velkomne til en god dag på landet. Der er også mulighed for at vinde en overnatning i en grisehytte.

21-05-2024 3 minutter Events,   Grise