Annonce

Annonce

Gulddreng i akvarium

Gulddreng medvirker i en ny kampagne for økologi. Det møder kritik fra Bæredygtigt Landbrug, mens Økologisk Landsforening forsvarer sin kampagne. Foto: M2 Film/Blonde Media/Universal Music

Bæredygtigt Landbrug langer ud efter ny økologikampagne

Økologisk Landsforening svarer igen på kritikken fra Bæredygtigt Landbrugs direktør, der kalder ny øko-kampagne for propaganda.

Popsangeren Gulddreng er for en stund vendt tilbage til musikscenen i forbindelse med Økologisk Landsforenings nye kampagne.

Det møder imidlertid kritik fra Bæredygtigt Landbrug (BL), hvor direktør Hans Aarestrup betegner kampagnen som propaganda.

"Det er synd, at en så populær musiker bliver spændt for Økologisk Landsforenings populistiske propagandistiske kampagnevogn," siger han til BL's hjemmeside og tilføjer:

"Musikvideoen er da sjov og underholdende - dét gør bare ikke budskaberne mere rigtige! Det er tydeligt, at man fra Økologisk Landsforenings side er ligeglad med fakta og videnskab, når man er nødt til at pakke det sådan ind og køre 120 pct. på rene følelser."

Hans Aarestrup hæfter sig bl.a. ved, at et budskab i en af videoerne lyder, at man passer på grundvandet ved at købe økologisk, og at der bliver sunget "Hvis du ikke køber øko, så skal vi allesammen dø nu". Han har derfor svært ved at se, at kampagnen kan tolkes som andet end et angreb på de konventionelle landmænd. 

Det afviser Per Kølster, formand for ØL, imidlertid i et læserbrev, hvor han svarer på kritikken. Han mener, at videoerne skal ses "med et glimt i øjet".

"Kampagnen peger ikke fingre ad nogen og omtaler hverken konventionelle landmænd eller landbrug. Men kampagnen reflekterer til gengæld den meget store del af befolkningen, som er bekymret over vores drikkevand, og – uden at være hysteriske – helst vil være fri for pesticidrester i deres drikkevand og mad. Det er ikke en bekymring, Økologisk Landsforening har skabt," skriver Per Kølster.

Hans Aarestrup kalder det også "dybt kritisabelt", at ØL ikke nævner, at ud af 133 sløjfede boringer - altså boringer, som ikke tages i drift igen - var pesticider blot angivet som årsag i ét tilfælde ifølge Miljøstyrelsens seneste årsopgørelse, der dækker over 2017. 

Hans Aarestrup nævner imidlertid ikke, at årsopgørelsen også viser, at der samme år var taget 116 boringer ud af drift, hvoraf 26 af tilfældene skyldtes fund af pesticider.

Per Kølster mener, at de stigende antal fund af pesticider i drikkevandet - heriblandt også fund af godkendte midler - gør forbrugerne bekymrede, og at landbruget er nødt til at forholde sig aktivt til bekymringen.

Han mener samtidig, at økologerne skal kunne at italesætte, hvordan deres produktion adskiller sig fra den øvrige produktion, så forbrugerne ved, hvad de betaler for, når de vælger økologi. Han peger på, at landmænd, der afsætter GMO-fri mælk eller svinekød produceret uden brug af antibiotika, gør det samme.

"Vi kommunikerer alene, at vi ikke anvender de midler – og dermed undgår risikoen for, at der havner pesticidrester i vores drikkevand, mad og natur. Den forsigtighed efterlyses af dansk landbrugs kunder. Skal det ignoreres?" spørger Per Kølster.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel