Annonce
Annonce
I takt med at forbrugertilliden vokser, forventer nåde Netto og Rema 1000, at de økologiske forbrugere vil vende tilbage. Foto: Moment Studio Foto: Moment Studio
Både Netto og Rema 1000 tror på vækst i det økologiske salg i 2023
Landets to største discountkæder oplevede i 2022 forbrugere, der havde massivt fokus på pris og gode tilbud, men ifølge ØL’s nye markedsrapport, øjner de lys forude.
Forudsat, at der ikke sker flere store eller uventede begivenheder i verden, som kan ryste økonomien yderligere, forventer både Netto og Rema 1000, at den økologiske salgskurve snart igen begynder at pege opad.
Inflationen tvang sidste år mange familier til at vende hver en krone – og både Netto og Rema 1000 oplevede, at det fik nogle til at vælge økologien fra.
»Vi har virkeligt set en forbruger-adfærd, der har ændret sig med rekordfart. Mange vil gerne købe økologi, men når de kæmper med privatøkonomien og er ramt på de mest basale behov, er de tvunget til at vælge et billigere alternativ eller helt at fravælge den økologiske variant,« siger Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000 til Økologisk Landsforenings markedsrapport 2023, som netop er offentliggjort.
Hos Netto melder sortimentschef Martin Hasgard Olesen om samme tendens i 2022.
»Forbrugerne har skåret ned på de varer, hvor prisen for den økologiske variant er relativ høj. Det handler særligt om kød og pålæg,« siger han og fortsætter:
»Vi holder økologien stabil, men det er på de ikke-økologiske varer, at væksten sker lige nu.«
Udviklingen vender i år
»Det er vores forventning, at det stille og roligt vender igen. Alle har været skræmte, men nu begynder de igen at bruge penge. Og når vi ser på forbruget af rejser og restaurationsbesøg, er vi jo ikke gået helt konkurs,« lyder vurderingen fra Anders René Jensen, som forventer, at de økologiske kunder vender tilbage:
»Alle de CSR-tiltag, som vi har arbejdet med gennem årene – herunder økologi og klima – er ikke spildt. Forbrugerne vil det, og vi vil det. Så når råvarepriserne nu begynder at falde igen, falder priserne, og så er vi klar til at fortsætte udviklingen af det økologiske marked,« siger han.
De seneste måneder har inflationen været på vej ned, og prisfald er helt essentielt i en tid, hvor forbrugerne stadig har fokus skarpt rettet mod priserne på fødevarer, fremgår det af vurderingen fra kæderne.
Priserne skal ned
De seneste målinger fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden er langsomt stigende, men fortsat meget lav i forhold til, hvordan den har udviklet sig gennem årtier.
»Udviklingen i priserne kommer til at betyde noget fremadrettet. Vi skal se prisfald på de økologiske varer, før vi kan vende udviklingen,« forklarer Martin Hasgard Olesen.
»Når det så er sagt, har økologien stor betydning for os i Netto. Vi har bestemt ambitioner om at blive ved med at fortælle kunderne, hvor vigtig en rolle økologien har i fremtiden.«
Fremtiden bliver dog anderledes end den tid, vi kommer fra. Det er begge kæder enige om. En verdensomspændende pandemi, krig i Europa og høj inflation sætter dagsordenen for en ny tid på markedet.
»Det økologiske sortiment vil stadig udvikle sig, men ikke med samme hast som vi har set hidtil,« mener Martin Hasgard Olesen.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.