Annonce

Annonce

Butikskunde med kødbakker i hænderne

I takt med at forbrugertilliden vokser, forventer nåde Netto og Rema 1000, at de økologiske forbrugere vil vende tilbage. Foto: Moment Studio Foto: Moment Studio

Både Netto og Rema 1000 tror på vækst i det økologiske salg i 2023

Landets to største discountkæder oplevede i 2022 forbrugere, der havde massivt fokus på pris og gode tilbud, men ifølge ØL’s nye markedsrapport, øjner de lys forude.

Forudsat, at der ikke sker flere store eller uventede begivenheder i verden, som kan ryste økonomien yderligere, forventer både Netto og Rema 1000, at den økologiske salgskurve snart igen begynder at pege opad.

Inflationen tvang sidste år mange familier til at vende hver en krone – og både Netto og Rema 1000 oplevede, at det fik nogle til at vælge økologien fra.

»Vi har virkeligt set en forbruger-adfærd, der har ændret sig med rekordfart. Mange vil gerne købe økologi, men når de kæmper med privatøkonomien og er ramt på de mest basale behov, er de tvunget til at vælge et billigere alternativ eller helt at fravælge den økologiske variant,« siger Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000 til Økologisk Landsforenings markedsrapport 2023, som netop er offentliggjort.

Hos Netto melder sortimentschef Martin Hasgard Olesen om samme tendens i 2022.

»Forbrugerne har skåret ned på de varer, hvor prisen for den økologiske variant er relativ høj. Det handler særligt om kød og pålæg,« siger han og fortsætter:

»Vi holder økologien stabil, men det er på de ikke-økologiske varer, at væksten sker lige nu.«

Udviklingen vender i år

»Det er vores forventning, at det stille og roligt vender igen. Alle har været skræmte, men nu begynder de igen at bruge penge. Og når vi ser på forbruget af rejser og restaurationsbesøg, er vi jo ikke gået helt konkurs,« lyder vurderingen fra Anders René Jensen, som forventer, at de økologiske kunder vender tilbage:

»Alle de CSR-tiltag, som vi har arbejdet med gennem årene – herunder økologi og klima – er ikke spildt. Forbrugerne vil det, og vi vil det. Så når råvarepriserne nu begynder at falde igen, falder priserne, og så er vi klar til at fortsætte udviklingen af det økologiske marked,« siger han.

De seneste måneder har inflationen været på vej ned, og prisfald er helt essentielt i en tid, hvor forbrugerne stadig har fokus skarpt rettet mod priserne på fødevarer, fremgår det af vurderingen fra kæderne.

Priserne skal ned

De seneste målinger fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden er langsomt stigende, men fortsat meget lav i forhold til, hvordan den har udviklet sig gennem årtier.

»Udviklingen i priserne kommer til at betyde noget fremadrettet. Vi skal se prisfald på de økologiske varer, før vi kan vende udviklingen,« forklarer Martin Hasgard Olesen.

»Når det så er sagt, har økologien stor betydning for os i Netto. Vi har bestemt ambitioner om at blive ved med at fortælle kunderne, hvor vigtig en rolle økologien har i fremtiden.«

Fremtiden bliver dog anderledes end den tid, vi kommer fra. Det er begge kæder enige om. En verdens­omspændende pandemi, krig i Europa og høj inflation sætter dagsordenen for en ny tid på markedet.

»Det økologiske sortiment vil stadig udvikle sig, men ikke med samme hast som vi har set hidtil,« mener Martin Hasgard Olesen.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel