Annonce
Annonce
Ifølge Finn Tang er der flere gode grunde til, at økologien ikke fyldte så meget, da Arla onsdag præsenterede strategiplanen Future26, og det er efter hans vurdernig på ingen måde udtryk for, at Arla har glemt økologien. Arkivfoto
Arlas bæredygtige kurs skal sikre en bedre afregning til andelshaverne
I de kommende fem år vil Arla fortsat gå forrest for at skabe en mere bæredygtig mejeriproduktion på tværs af værdikæden og samtidig øge sine forpligtelser for at opfylde Paris-aftalens mål om 1,5 grader.
Arla cementerer andelsselskabets ambition om at skabe en mere bæredygtig mejeriproduktion, da mejerikoncernen i dag præsenterede strategiplanen Future26. Den udstikker Arlas kurs i de næste fem år, som ifølge Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh bliver meget definerende for fremtidens mejeridrift:
"Dette er et afgørende tidspunkt for mejeri og for vores andelshavere. Vores globale fødevaresystemer står overfor en dobbelt udfordring, med klimaforandringer og behovet for bedre ernæring. Det kræver handling her og nu, og mejeri er en del af løsningen. Det er nu, vi skal definere fremtidens mejeriproduktion. I de næste fem år vil vi samarbejde endnu mere med vores ejere, kunder og partnere for at fremskynde vores omstilling til en robust og bæredygtig mejeriproduktion, der er klar til fremtiden," siger Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh i forbindelse med præsentationen af koncernens omtale af den nye strategi, som er baseret på en vækst i den årlige indvejning af mælk på ca. en pct.
Vi har et stærkt udgangspunkt
Arlas andelshavere har gennem de seneste år arbejdet støt på at nedbringe deres klimapåvirkning, og som led i den nye strategi vil Arla frem mod 2026 trykke yderligere på speederen i forhold til arbejdet med at reducere mejeriprodukternes klimabelastning.
Arbejdet med at reducere klimaudslippet blev for alvor sat i system, da Arla i 2018 lancerede sit eget klimaprogram. Det har ifølge Arla gjort den internationale mejerikoncern til et af de mest klimaeffektive mejerivirksomheder i verden, idet de producerer mælk med et gennemsnit på 1,15 kg CO2e pr. kg mælk.
"Vi har et stærkt udgangspunkt, men vi står foran en udfordrende fremtid. Vi har fundet gode løsninger i forhold til bæredygtighed, og vi er klar til at investere signifikant i dem i de kommende år," sagde Peder Tuborgh i forbindelse med et pressemøde, hvor mejerigiganten oplyste, at den i løbet af de næste fem år er klar til at øge investeringerne med 40 pct.
Det svarer til ca. 30 mia. kr., som mejerikoncernen vil investere i bæredygtighed, digitalisering, nye produktionsteknologier og produktudvikling. Samtidig øger Arla efterbetalingen til andelshaverne til over syv mia. kr. for at støtte den bæredygtige omstilling ude på gårdene, oplyste Arla. Betalingen skal sikre, at Arla kan "levere en af branchens mest konkurrencedygtige mælkepriser til sine andelshavere".
På den grønne bundlinje er det langsigtede bæredygtighedsmål stadig at blive klimaneutral i 2050. På rejsen mod det mål har Arlas andelshavere forpligtet sig til at fremskynde deres reduktion af drivhusgasser for at nå Science Based Target på 30 pct. inden 2030, mens Arla som virksomhed vil reducere udledning af drivhusgasserne med 63 pct. inden 2030. Det skal ske ved at fremskynde omstillingen til grøn elektricitet, fossilfri transport og ved at udfase brugen af ikke-genanvendelig plast i produktemballage.
Ser økologiske potentiale i udlandet
Effektiviseringer af driften skal samtidig være med til at cementere selskabets positionen som mejeribranchens bæredygtige frontløber, mens især øget aktivitet på eksportmarkederne skal være med til at forsvare Arlas position som verdens største producent af økologisk mælk.
Arla har med succes opbygget sin eksportforretning til markeder som Kina, Vestafrika og Sydøstasien, hvor forbrugernes efterspørgsel på prisvenlige, næringsrige mejeriprodukter er større end den lokale produktion. Med Future26 vil Arla styrke og udvide sin tilstedeværelse på disse markeder inden for mejerikategorier som smør, ost, økologiske produkter og børneernæring, og på dagens pressemøde, sagde chefen for Arla Foods' europæiske forretning, Peter Giørtz-Carlsen, at han forventer en årlig vækst på 3-4 pct. i Arlas økologiske omsætning i de kommende år.
Plantedrik går bedst i Norden
Hovedparten af væksten i vil formentlig komme på eksportmarkederne, men Peder Tuborgh vurderer, at Arlas nye planteserie Jörd-serie også vil give et bidrag til fremgangen i det økologiske salg i takt med, at der bliver lanceret nye produkter.
"Vi har lanceret flere Jörd-produkter i primært Norden. De er baseret på afgrøder fra vores andelshavere og salget kører godt," sagde Arla-direktøren på pressemødet, hvor økologien generelt ikke fyldte ret meget.
Det er der ikke noget underligt i, vurderer Arla-andelshaver Finn Tang, som er formand for Mælkeudvalget i Økologisk Landsforening. Han frygter ikke, at det store fokus på klimaudledning er ved at stjæle opmærksomheden fra økologien.
"Jeg føler på ingen måde, at Arla har glemt økologien. Tværtimod synes jeg, at Arla har meget fokus på, hvordan vi kan udvikle økologien, og jeg oplever, at de er gode til at lytte til landmændene i Arlas økologiudvalg," siger Finn Tang.
Mange interessante initiativer
Efter hans vurdering er Arla tilgang til økologien præget af en god portion snusfornuft.
"Når økologien kun fylder ca. 15 pct. af omsætningen, er det klart, at den ikke vil fylde så meget i den overordnede strategi, og det er måske også de konventionelle andelshavere, som har størst behov for at rykke på bæredygtighed," siger Finn Tang, og minder om, at Arla også har udarbejdet en særskilt økologi-strategi, som økologerne navigerer efter.
Han fremhæver i den forbindelse arbejdet med kulstofbinding, biodiversitet og regenerativt landbrug, som områder, hvor Arla allerede har taget flere interessante initiativer.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.