Annonce
Annonce
Teamet bag det danske eksportfremstød er Pernille Bundgård t.v. og Louise Kaad-Hansen, begge Organic Denmark, og Malene Aaris t.h. fra Bio Aus Dänemark. I år skal de for første gang opbygge en virtuel udgave af den danske fællesstand på BioFach, som rækker ud til kunder i hele verden. Foto: Steffen Kirschner
Virtuel eksportmesse når ud til alle kroge af kloden
Knap 20 virksomheder har tilmeldt sig BioFach eSPECIAL, som sammen med en virtuel dansk fællesstand, skal erstatte den fysiske udgave af verdens største økologimesse, der i år er aflyst på grund af corona.
Da BioFach-messen kort før nytår meldte ud, at den traditionsrige økologimesse i Nürnberg på grund af corona ikke bliver afholdt som en fysisk messe i 2021, skulle der tænkes hurtigt hos eksportnetværket Bio Aus Dänemark og i Organic Denmark, som er Økologisk Landsforenings eksportafdeling.
På daværende tidspunkt havde 31 danske virksomheder tilmeldt sig den danske fællesstand på BioFach, som efter planen skulle have haft en central placering i det tyske messecenter, der gennem mange år i februar har dannet rammen om verdens største økologimesse.
Siden det stod klart, at den fysiske messe er aflyst, har de to organisationer arbejdet på højtryk for at etablere en virtuel messestand, som kan flytte eksportarbejdet fra messehallerne i Nürnberg til nettet. Lige før jul modtog de danske udstillere en invitation til at konvertere deres deltagelse i en fysisk messe til at blive en del af BioFach eSPECIAL, som i 2021 foregår helt digitalt.
For at underbygge udstillernes deltagelse bedst muligt, har Organic Denmark og Bio Aus Dänemark valgt at supplere BioFachs egen digitale løsning med en virtuel dansk fællesstand. Platformen til dette bliver udviklet i samarbejde med bureauet CadPeople, der er eksperter i virtuelle løsninger.
Den danske fællesstand skal sikre de danske producenter de bedst mulige rammer for at præsentere deres nye produkter for eksisterende og potentielle kunder fra hele verden via en platform, som ifølge arrangørerne bliver både mere levende og interaktiv end BioFachs egen platform.
Intet bliver helt som det plejer
Under normale omstændigheder ville de danske producenter valfarte til Nürnberg i dagene op til messen, som i år er skrumpet fra fire til tre dage. Messen bliver afviklet fra 17.-19. februar, og intet bliver helt som det plejer, når messen bliver flyttet ind i det virtuelle rum, oplyser stifter af Bio Aus Dänemark, Malene Aaris og Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Organic Denmark, som dog begge ser spændende muligheder i en virtuel messe, som kan nå ud til alle kroge af kloden.
Der sker masser af produktudvikling hos de danske virksomheder, og producenterne står og skraber som heste i stalden, der vil ud på græs.
— Malene Aaris
"Det skal være sådan, at når gæsterne via BioFachs hjemmeside klikker sig ind på vores danske fællesstand, så skal det have samme waou-effekt, som den fysiske fællesstand plejer at have," siger Pernille Bundgård.
Sammen med Malene Aaris glæder hun sig over, at knap 20 virksomheder allerede har tilmeldt sig den nye platform, men de oplyser, at det stadig er muligt at tilmelde sig.
Det er en læreproces for alle
"Under messen er det tanken, at vi skal lede strømmen af kunder fra BioFach over på vores egen platform, men vi har aldrig prøvet det før, så det bliver en læreproces for os alle," erkender Malene Aaris, som i år deltager på BioFach for 20. gang.
Både hun og Pernille Bundgård forventer, at de og producenterne vil høste nyttig viden, som bliver brugbar i det fremtidige eksportarbejde, hvor online marketing formentlig vil komme til at spille en voksende rolle som et effektivt supplement til de fysiske messer.
Selv om den virtuelle messe bliver uden de fysiske møder mellem producenter og indkøbere og at kunderne ikke har samme mulighed for at smage på varerne som på den traditionel messe, peger de samtidig på, at det virtuelle møde også rummer flere fordele for producenterne.
"Prisen for at deltage på messen er markant lavere, og udstillerne sparer både tid og penge, da de ikke skal sende medarbejdere og varer til Nürnberg, og så kan vi nemmere skrælle alle de useriøse kontakter væk," siger Pernille Bundgård.
Stort opsparet behov for at mødes
De danske arrangører lægger ikke skjul på, at der er investeret mange penge i den nye platform.
"Men det er også et professionelt værktøj, som vi kommer til at bruge ved mange forskellige lejligheder i fremtiden," siger de.
Og som de begge spørger:
"Hvad er alternativet?"
Svaret giver de også selv:
"I øjeblikket er de virtuelle messer den eneste mulighed for at komme ud og 'møde' kunderne, medmindre man selv vil sidde og ringe ud i verden fra sit kontor."
De minder i den forbindelse om, at situationen er ens for alle – både producenter og indkøbere, som alle efter et lille år i coronaens skygge har et stort opsparet behov for at finde et fælles mødested. Det er her, de skal indlede de handler, som kan sikre, at der også i de kommende år kommer flere nye spændende varer i dagligvarebutikkerne og hos foodservicegrossisterne rundt om i verden.
"Der sker masser af produktudvikling hos de danske virksomheder, og producenterne står og skraber som heste i stalden, der vil ud på græs," siger Malene Aaris.
Deltagerne i BioFach eSPECIAL får en tre-i-én løsning
-
Virksomhed bliver registreret på BioFachs digitale platform og deltager i BioFach eSPECIAL, som giver mulighed for at deltage i diskussionsfora og rundbordsmøder med udvalgte kæder.
-
Fra BioFach eSPECIAL platformen linkes der til en separat virtuel dansk fællesstand, med flere virtuelle virkemidler, som skal være med til at sikre deltagerne en stærk og gennemslagskraftig markedsføring og danne rammen om en innovativ og økologisk profilering af Danmark.
-
For at sikre en effektiv og udbytterig opfølgning på den kommercielle indsats under BioFach, bliver der i efteråret 2021 afholdt Organic Virtual Summit med fokus på at matche de deltagende udstillere med udvalgte nøgle-kunder fra BioFach.
-
Samlet pris: 12.000 kr. (Inklusiv markedsføringsbidrag til BioFach)
BioFach-projektet bliver gennemført med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.