Annonce
Annonce
Lotte og Peter Lei har dyrket hvidløg siden 1992, og som mange andre i branchen oplever de et voksende prispres fra både dagligvarehandlen og foodservicemarkedet. Arkivfoto: Morten Telling
Væksten har fået en kedelig følgesvend
Det voksende prispres fra grossister og dagligvarekæder er ifølge avlerne en trussel mod kvaliteten og mangfoldigheden i den økologiske grøntsagsproduktion.
De seneste års vækst i salget af økologiske grøntsager burde male brede smil på læberne hos landets økologer.
Det samme burde Økologisk Landsforenings nye prognose, som forudser et voksende behov for økologiske grøntsager, men når det ikke altid er tilfældet, skyldes det ifølge hvidløgsavler Lotte Lei, at væksten har fået følgeskab af en kedelig følgesvend i form af et konstant voksende prispres.
Som formand for Frugt-, Bær og Grøntudvalget i Økologisk Landsforening (ØL) har hun kontakt til mange producenter, som oplever, at indkøberne alt for ensidigt fokuserer på pris, og flere oplever, at priserne er presset så langt ned, at det risikerer at gå ud over kvaliteten af de økologiske grøntsager, der ender på danskernes middagsborde.
Vi så gerne, at vi fik en mere værdibaseret vækst, hvor der er bedre balance mellem afregningen og de mål og intentioner, økologerne har om øget biodiversitet og en mere klimavenlig produktion.
— Lotte Lei, fmd i Frugt-, Bær- og Grøntudvalget i Økologisk Landsforening
"Vi så gerne, at vi fik en mere værdibaseret vækst, hvor der er bedre balance mellem afregningen og de mål og intentioner, økologerne har om øget biodiversitet og en mere klimavenlig produktion," siger Lotte Lei.
Ikke vækst for enhver pris
Hun er den første til at glæde sig over udsigten til yderligere efterspørgsel i de kommende år, men set fra hendes hvidløgsmarker er vækst ikke ønskeligt for enhver pris. Hun oplever, at det hjemlige økologimarked er domineret af stærke modsatrettede kræfter, som risikerer at undergrave det stærke fundament, som økologien bygger på.
"Vi er allerede i en situation, hvor det næsten kun handler om pris, og det kan ende med, at vi kun skal dyrke de højestydende sorter. De kan sælges til de laveste priser uden at tage hensyn til smag og kvalitet og dyrkningssystem, som er i overensstemmelse med FN’s verdensmål," siger Lotte Lei.
Hun føler, at hun har pligt til at forsøge at råbe politikerne op og få dem til at forstå konsekvenserne af det vedholdende prispres, som også opleves i foodservicesektoren, hvor de offentlige fødevareudbud ifølge producenterne fokuserer alt for meget på pris.
Det harmonerer ikke ret godt
Også Henrik Hindborg, markedschef for detail i ØL, møder ofte producenter, der beskriver prispres som en voksende udfordring.
"Det harmonerer ikke ret godt, når kæderne efterlyser flere produkter, og at producenterne gang på gang oplever, at de ikke kan få en ordentlig pris for deres varer," siger Henrik Hindborg.
Nu er priserne på de økologiske grøntsager kommet så langt ned, at det er på tide at kæderne skifter spor og begynder at måle indkøberne på deres evne til at udvikle kvaliteten og mangfoldigheden i sortimentet i stedet for kun at fokusere på størst mulig omsætning og avance.
— Henrik Hindborg, markedschef, detail, Økologisk Landsforening
Han forstår godt, at kæderne vil have deres andel af de rationaliseringsgevinster, som de økologiske landmænd har skabt gennem årene, men i stedet for bevidstløst at forfølge en agenda, som kun handler om lavest mulige pris, opfordrer han dagligvarehandlen til at skifte spor til en mere kvalitetsorienteret agenda.
"Vi skal lade være med at gentage fejlene fra det konventionelle marked, som gennem mange år har fokuseret på pris, pris og pris. Nu er priserne på de økologiske grøntsager kommet så langt ned, at det er på tide at kæderne skifter spor og begynder at måle indkøberne på deres evne til at udvikle kvaliteten og mangfoldigheden i sortimentet i stedet for kun at fokusere på størst mulig omsætning og avance," siger Henrik Hindborg.
Han har mange eksempler på, at økologien kan være med til at løfte hele kvalitetsagendaen i en varekategori, og det kommer både producenterne og handlen til gode.
Kæderne kæmper om kunderne
Lars Bo Hansen, kategorichef for grønt i Coop, oplyser at Coop er meget bevidst om, at handel med både økologisk og konventionel frugt og grønt, bør falde ud på en måde, så begge parter er tilfredse.
"Vi er enige i, at vi ofte bruger rigtig megen tid sammen på at diskutere pris og indtjening på eksisterende sortiment, hvor et fælles fokus på at skabe nye standarder og ideer til vores kunder i højere grad kunne bidrage til vores fælles indtjening," siger Lars Bo Hansen.
Udfordringen er nok, at mange af de lavt hængende frugter er plukket, dog synes jeg Coops samarbejde med Søris er et super godt bevis på, at innovation kan kaste gode resultater og nye prisniveauer af sig.
— Lars Bo Hansen, kategorichef for grønt i Coop
Han oplyser, at en handelssucces for Coop er summen af mange ting:
"Varen, vi har købt, skal være af en kvalitet og en relevans, der gør, at kunderne foretrækker os frem for vore konkurrenter. Samtidig skal varen give os en indtjening, der gør, at vi kan få enderne til at nå hinanden," siger han og tilføjer, at konkurrencen er blevet skærpet:
"Vores konkurrenter er jo vågnet op til dåd, nu hvor økologien er blevet interessant i bredere kredse, og økologi har i dag så stor betydning, at priserne presses nedad i markedet. Således indgår f.eks. økologiske kartofler, gulerødder og løg i dag i Coops ’Fast lav pris-program’ Derfor vil Coop også i fremtiden være tvunget til at møde avlerne med krav til konkurrencedygtige priser. Men vi vil meget gerne diskutere, hvordan vi sammen kan nå en tilfredsstillende indtjening til avleren."
Lars Bo Hansen ser dog muligheder på markedet i at kunne sætte nogle andre prisniveauer:
"Udfordringen er nok, at mange af de lavthængende frugter er plukket, dog synes jeg Coops samarbejde med Søris er et super godt bevis på, at innovation kan kaste gode resultater og nye prisniveauer af sig, og vi vil meget gerne sætte os til bordet for at finde endnu mere i den genre."
Salling Groups indkøbschef for frugt og grønt, Stephan Bruhn, kan ikke helt genkende kritikken om et marked, som er præget af øget prispres.
"Vi er meget bevidste om vores ansvar, og netop derfor er der de seneste år løbende indgået flere aftaler især med mindre, lokale avlere. Priserne er fastsat i samarbejde med avlerne i en meget åben dialog og er generelt steget de sidste år. Nuværende niveau afspejler en afregning, som sikrer både dagligt levebrød og plads til innovation. Vi anser vores avlere mere som partnere end som leverandører," siger han.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.