Annonce
Annonce
Da Stefan Nelth overtog ansvaret som uddeler i SuperBrugsen på Nørrebrogade i 2019, lugede han lidt ud i det økologiske sortiment, men efter ønske fra kunderne vender flere af varerne nu lige så stille tilbage, og trods et salgsareal på knap 1000 m2 er det ikke mange konkurrenter, der kan matche butikkens økologiske sortiment. Foto: Jakob Brandt
SuperBrugsen er Nørrebros økologiske oase
Med mindst 2500 forskellige, økologiske varer på hylderne er SuperBrugsen på Nørrebrogade 53 lidt af et fund for stenbroens mange øko-freaks.
Beboerne på Nørrebro i København går typisk meget op i både økologi og lokale varer, og ved netop at satse på en kombination af de to kategorier har SuperBrugsen på Nørrebrogade skabt sig en stor skare af stamkunder. Men ifølge uddeler Stefan Nelth er det er ikke den eneste årsag til, at butikken er blevet et populært stop for mange af de mest økologiinteresserede kunder i det tætpakkede brokvarter, som omkranser Nørrebrogade 53.
Via iøjnefaldende skiltning på hyldeforkanterne har butikken gjort det nemt for de dedikerede øko-kunder at finde de økologiske varer, og hovedparten af de Ø-mærkede varer er desuden samlet i en stor ø midt i butikken.
Udefra syner SuperBrugsen på Nørrebrogade 53 dog ikke af noget særligt, men et par store bannere på facaden viser de forbipasserende, at det måske er en god ide at slå et smut ind i varmen. Er man til økologi, vil man næppe fortryde det valg.
"Jeg vil ikke kalde butikken en attraktion, men der er mange, som kigger forbi, fordi de har hørt om os," smiler uddeler Stefan Nelth, da Økologisk Nu besøger butikken.
39 fag med ren økologi
Nogle af kunderne kommer heldigvis igen, og selv om der inden for en lille radius omkring butikken findes flere discountbutikker, som ofte har lavere priser, vurderer Stefan Nelth, at mange borgere bliver stamkunder i hans på grund af det brede økologiske sortiment og butikkens fokus på lokale varer.

"Vi har valgt at samle alle de økologiske varer i en stor afdeling. Totalt har vi 39 fag med økologi, men kunderne kan også finde flere af varerne ude i kategorierne," siger Stefan Nelth, som er meget bevidst om den lokalpatriotisme, der kendetegner borgerne på Nørrebro.
"Folk går meget op i, at man støtter det lokale, men mest af alt kigger de efter økologi, og jeg lytter meget til, hvad de efterspørger, så jeg ved, hvad jeg skal ud at lede efter, når vi skal finde nye varer."
Af samme grund bruger Stefan Nelth en del tid bag computeren, hvor Facebook er en vigtig kommunikationskanal for dialogen med kunderne.
Fra Nuuk til Nørrebro
Stefan Nelth er ikke selv hovedarkitekten bag butikkens stærke økologiske profil. Den blev grundlagt af hans forgænger, oplyser den 35-årige uddeler, som har arbejdet for Coop i næsten 20 år.
I 2015 drev eventyrlysten ham og familien til Nuuk i Grønland, hvor han var ansat hos Kalaallit Nunaanni Brugseni, KNB. LINK Det er den største selvstændige brugsforening hos Coop med 26.000 medlemmer. Den driver 17 butikker fordelt langs sydvestkysten fra Nanortalik i syd til Ilulissat i nord, og de har netop rundet en årlig omsætning på en mia. kr. Stefan Nelth var ansat som uddeler i KNB-butikker i henholdsvis Sisimiut og Nuuk.
"Det er en dagligvarekæde, der er 100 procent ejet af det grønlandske folk. Men det er ikke en kæde, hvor man prioriterer økologi særlig højt."
Derfor var det et stort skift, da Stefan Nelth efter fire år i Grønland vendte hjem til Danmark, hvor han i efteråret 2019 blev uddeler i butikken på Nørrebrogade, som hans forgænger havde gjort til en af SuperBrugsen-kædens økologiske flagskibsbutikker.
Kigger altid efter økologisk alternativ
"Da jeg blev ansat, kunne jeg se, at der var nogle af de økologiske varer, som stod ret stille, så jeg lavede et sortimentstjek og sanerede en del varer væk – måske lidt for mange," funderer Stefan Nelth, og tilføjer:
"Nu er flere af dem lige så stille på vej tilbage, og når vi tager nye varer ind, kigger vi altid på, om der er et økologisk alternativ."
Butikken råder kun over knap 1000 m2, og med 1300-1500 daglige ekspeditioner er der god trafik af kunder i de smalle gange mellem reolerne. Da den årlige omsætning ligger på den rigtige side af 80 mio. kr. er Nørrebro-butikken samtidig en af de Coop-butikker, som har den højeste omsætning pr. m2, og ifølge Stefan Nelth er det hurtige vareflow med til at gøre det til en spændende butik at arbejde i, men han tilskriver ikke økologien hele æren for den situation.
"Netto har måske billigere priser på økologi end os, men vi kan meget mere med rådgivning. Vi har både specialister i grøntafdelingen og på kød og pålæg, så vi prøver at stikke ud på vores service, hvor vi satser på at have kompetente folk, som har tid til at guide kunderne," siger Stefan Nelth.
Bonus og rabat sikrer loyale kunder
Han beskriver desuden Coops loyalitetsprogram som en anden væsentlig årsag til den høje omsætning, da det giver medlemmerne 15 pct. i bonus på alle Thise- og Änglamark-produkter.
Stefan Nelth vurderer, at kunderne har stor tillid til Änglamark-serien, og selv om de danske forbrugere generelt ikke er særligt loyale over for de enkelte dagligvarekæder, oplever han, at muligheden for at oprette en såkaldt PrimeKonto og handle via Coop app'en, har haft en positiv effekt på trafikken i butikken.
Dertil kommer at Nørrebro-butikken to dage om ugen giver 15 pct. i rabat på alle varer fra Biogan og Urtekram. Dem er der mange af, idet Stefan Nelth har reserveret ni fag til varer fra Urtekram og tre fag til Biogan-produkter.
Lokale varer via Råhandel
Da Økologisk Nu er på besøg, er der dog enkelte huller på de Ø-mærkede hylder, da Coops nye IT-system stadig driller lidt, og det bliver ikke bedre af, at Stefan Nelth har valgt at have en del varer på hylderne, som ikke er i kædesortimentet.
"Mange små producenter er sindssygt glade for at være her, fordi det giver et godt aftræk, og vi har mange, som ringer, når de har et parti varer i overskud. Lige nu har vi bl.a. en palle med ingefær shots fra Naturfrisk. De koster normalt 44,95 kr. flasken. Vi sælger dem for 10 kr. stykket," siger Stefan Nelth, og fortsætter:
"Der er flere små, lokale producenter, som kommer og banker på for at høre, om vi har plads til deres produkter, og vi har flere lokale varer, som slet ikke er i Coops sortiment.
Det gælder bl.a. produkter fra firmaerne Nature Source samt øl fra små lokale mikrobryggerier.
"Det betyder, at vi selv skal sørge for at oprette varerne i systemet," siger Stefan Nelth, som af samme grund er glad for det relativt nye samarbejde med Råhandel. Det er en platform, som distribuerer varer fra lokale fødevareproducenter, og han tjekker jævnligt sitet på sin jagt efter nye varer.
"Råhandel er nemme at handle med, da varerne allerede er oprettet i Coops varesystem, så jeg slipper for at skulle tjekke, om der er styr på etiketter og pantmærker på flasker m.m.," siger Stefan Nelth om Råhandel, som netop har fået en stor kapitalindsprøjtning fra en ny investor, så konceptet kan blive spredt til resten af landet.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.